قدس آنلاین/ مهدیه قمری: رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه صاحبان فیلم‌ها فیلمسازان هستند، گفت: برگزاری جشنواره فیلم فجر در همه استان‌ها منوط به جلب رضایت فیلمسازان و پرداخت هزینه آن است.

 برگزاری جشنواره منوط به جلب رضایت فیلمسازان و پرداخت هزینه است

حجت الله ایوبی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد که پنج شنبه گذشته در سالن شهید اصغرزاده برگزار شد، با تأکید بر اینکه در راستای هماهنگی با شورای تهیه کنندگان قرار بود، اگر هر استانی 100 میلیون تومان هزینه فیلم‌ها را برای اکران در جشنواره فیلم فجر استان خود پرداخت کند، در 30 استان این جشنواره عملیاتی شود، اظهار داشت: متأسفانه این امر محقق نشد و امسال استان‌های کمی از کشور میزبان جشنواره فیلم فجر بودند.
او اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان سینمایی کشور توان پرداخت همه هزینه‌های فیلم‌های اکران شده در جشنواره‌های فیلم فجر استانی را ندارد، بنابراین از استانداری‌ها و سایر مسؤولان استان‌ها درخواست کردیم که این امر محقق شود و خوشبختانه در خراسان رضوی به همت حمایت‌های استاندار آن و سایر مسؤولان امسال شاهد برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد بودیم.
رئیس سازمان سینمایی کشور با ابراز خرسندی از اضافه شدن 100 پرده سینما به 300 پرده سینما کشور در دو سال اخیر بیان کرد: اگرچه کشور ما بر اساس جمعیت خود نیازمند حدود سه هزار سالن سینماست، اما به دلیل عدم امکانات و اعتبارات بسیار، در حال حاضر تنها 100 پرده سینما در حال ساخت است که امیدواریم بزودی سبب افزایش مجموعه سینماهای کشور شود.
ایوبی همچنین مشارکت مردم مشهد از سال آینده در برگزاری چهاردهمین جشنواره فیلم فجر را نکته قابل توجهی دانست و یادآور شد: این طرح در قالب پیش فروش بلیت صورت می‌گیرد تا تماشاگران مشهدی علاقه‌مند به هنر هفتم در برگزاری این جشنواره سهم خود را بپردازند.
به گفته او، سامانه فروش نیازمند اصلاح است و به نظر می‌رسد، اگر قرار به مشارکت مردم باشد، مشهدی‌ها حاضرند هزینه اکران فیلم‌ها را بپردازند تا در سال‌های آینده جشنواره فیلم فجر مشهد در شأن مردم این شهر برگزار شود.
رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: فناوری «VOD» که به همت شورای عالی فضای مجازی کشور وارد هنر هفتم ایران شده است، می‌تواند به آسانی فیلم‌ها را به منازل مردم ببرد.
او این فناوری را تحولی عظیم در هنر هفتم ایران پس از گذر از نگاتیو و دیجیتالی شدن سینماها و فیلم‌ها عنوان و بیان کرد: این فناوری در آینده ای نزدیک با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن رونمایی می‌شود.

  جایگاه مهم سینما در توسعه فضای مجازی کشور
در ادامه، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور فناوری VOD را تحول بزرگ در عرصه فرهنگی و هنری دانست و تاکید کرد: دولت یازدهم شرایط توسعه شبکه انجام شده را در آینده نزدیک دارد، به هر حال این فناوری برای تلفن‌های همراه به پایان رسیده و در آینده برای بخش بین شهری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 جشنواره فیلم فجر مشهد در سال آینده با فیلم‌های بیشتر
اما استاندار خراسان رضوی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با افزایش تقریباً 20 درصدی تعداد فیلم بیان کرد: آرزویم این است که در سراسر کشور این جشنواره برگزار شود تا همه جوانان بتوانند آثار سینمایی جدید را تماشا کنند و لذت ببرند.
علیرضا رشیدیان گفت: جشنواره فیلم‎های دینی و معناگرا از سال آینده در مشهد برگزار می‌شود و این جشنواره مقدمه ای برای جشنواره بین‎المللی سینمای دینی و معناگرا در سال 2017 است.
او با تأکید بر اینکه خراسان رضوی تنها استانی است که هنرمندان آن جلساتی با دولت برگزار می‌کنند تا برای رفع مشکلات آنها اقدام‌هایی انجام شود، اظهار داشت: با وجود اینکه جشنواره فیلم فجر مشهد بیشتر از سال گذشته بود، اما امیدوارم در سال آینده از طریق آسان گرفتن مسؤولان در تهران شمار فیلم‌ها بیشتر شود.

  لزوم توجه به ساخت شهرک سینمایی در خراسان رضوی
در این مراسم همچنین شهاب ملت خواه یکی از کارگردانان خراسانی در عرصه سینمای حرفه ای کشور با اشاره به نیاز شهرک سینمایی برای خراسان رضوی گفت: این شهرک می‌تواند شرایطی را برای فعالیت هنرمندان و ساخت فیلم بلند ایجاد کند؛ زیرا با وجود چنین ظرفیت عظیم جوانان در عرصه هنر، متاسفانه امکان ساخت فیلم در مشهد وجود ندارد.
همچنین فریدون جیرانی، مشهدی‌ها را علاقه‌مند به هنر هفتم حتی در دوران جوانی خود دانست و یادآور شد: بسیاری از هنرمندان مشهدی بدنه سینما را محکم کردند و خوشبختانه جوانان نیز ادامه دهنده مسیر آنان هستند.

 تثبیت برگزاری جشنواره فیلم‌های معناگرا در مشهد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز خبر خوبی را به مشهدی‌های علاقه‌مند به هنر هفتم داد و گفت: قرار است جشنواره فیلم‌های معناگرا و دینی همزمان با سال آینده در مشهد برگزار شود که نوع کامل آن نیز بی‌گمان برای سال 2017 اجرایی می‌شود.
سید سعید سرابی افزود: در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد شمار فیلم‌ها به 22 فیلم رسید و حدود 80 اکران انجام شد و افزون بر این 41 فیلم مستند و پویانمایی همراه با نشست‌های نقد و بررسی برگزار گردید.
شایان ذکر است، در  این برنامه از شهاب ملت خواه و فریدون جیرانی و عوامل فیلم‌های «ابد و یک روز»، «ایستاده در غبار»، «چهارشنبه» و «جشن تولد» و همچنین از کارگردان پویانمایی «در مسیر باران» قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.