رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس بارها اجرای قوانین مصوبی همچون رفع موانع تولید و قانون مبارزه با قاچاق کالا را از دولت بازخواست کرده، اما دولت آن را پشت گوش انداخته و پاسخی نداده است.

دولت اجرای قوانین مصوب مجلس را پشت گوش انداخته است/ سود قاچاق ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد، سود تولید کمتر از ۴۰ درصد/ نظارت بر مصرف نقدینگی کشور ضعیف است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، غلامرضا مصباحی مقدم پیش از ظهر امروز در نشست خبری اقتصاددانان ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه شما می‌گویید 950 هزار میلیارد تومان نقدینگی دست مردم بوده و طی 2 سال اخیر حجم نقدینگی 2 برابر شده و از آن طرف همه بخش‌های مختلف از کمبود نقدینگی به دلیل سیاست انقباضی و کنترل تورم از سوی دولت گلایه دارند، این گونه توضیح داد که این واقعیتی است که خود بانک مرکزی گزارش داده است.

وی عامل رکود را کمبود نقدینگی و عدم هدایت آن به سمت تولید دانست و افزود: ما نقدینگی مازاد داریم و اینکه تورم با سرعت لازم کاهش نیافته تشدید نقدینگی است، چرا که درآمد ارزی دولت هنوز وصول نشده و به حساب خارج بانک مرکزی واریز شد و دولت آن را وصول شده حساب کرده و از بانک مرکزی خواسته تا معادل ریالی آن را بدهد.

وی بانک‌ها را عامل رشد محاسباتی نقدینگی عنوان کرد و گفت:‌ به یک مرتبه 1500 میلیارد تومان نقدینگی یک بانک با محاسبه سود تسهیلات و امثالهم 6500 میلیارد تومان شده است، مشکل اینجا است که نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود، در حالی که ابزارهای مالی جدیدی وجود دارد که می‌تواند این منابع را جذب کند و برای سال آینده دولت پیش‌بینی کرده 37 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی کرده که منتشر کند.

وی افزود: علاوه بر این صندوق‌هایی در بازار سرمایه تشکیل شده که اگر فعال شوند، می‌توانند نقدینگی را جمع کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از نحوه نظارت و مصرف نقدینگی در کشور اظهار داشت: این نظارت به شدت ضعیف است، تا جایی که وام به نام تولید گرفته می‌شود، اما به سمت قاچاق و دلالی می‌رود. سیستم بانکی ما اکنون سود پول را مبنا قرار داده که این امر سبب می‌شود، موسسات مالی سود بیشتری به سپرده‌گذاران بدهند و قیمت پول بالا می‌رود که این خودش به زیان تولید عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: مگر تولید‌کننده چقدر سود می‌کند که بتواند سود بانکی را برگرداند و آنهایی که قاچاق در واردات با صرفه انجام می‌دهند، قاچاقچیان گاهی 300 تا 400 درصد سود می‌کنند که اگر تا 40 درصد هم به بانک سود بدهند مشکلی از این جهت ندارند و نتیجه آن می‌شود که کار تولید‌کنندگان و کارخانجات متوقف می‌شود و در همین راستا نیازمند اصلاح سیستم بانکی هستیم و نباید این گونه باشد که بانک‌ها رقابت در بالا بردن سود سپرده‌ها را بگذارند.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مگر وظیفه مجلس پیگیری مطالبات و قوانین مصوب نیست پس چرا قانون رفع موانع تولید و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از دو سال هنوز روی زمین مانده است، گفت:‌دولت متأسفانه اجرای این قوانین را پشت گوش انداخته و مجلس در این زمنیه مکرر با خواست کرده، اما دولت پاسخی نداده است، نمونه آن افزایش تعداد مناطق آزاد بود که مجلس آن را رد کرد و فعلا افزایش تعداد مناطق آزاد متوقف شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.