جدیدترین ساخته‌ی اصغر فرهادی که در بخش بهترین فیلم خارجی و فیلم‌نامه نامزد دریافت اسکار شده بود، سرانجام توانست با دریافت یک اسکار،طلسم جایزه اسکار را برای سینمای ایران بشکند.

حرفهای فرهادی پس از دریافت اسکار+ عکس بازیگران فیلم

، اصغر فرهادی امروز ـ 8 اسفند ماه ـ پس از دریافت جایزه‌اش از «ساندرا بولاک» ـ بازیگر برنده اسکار ـ در سخنانی گفت: ایرانیان بسیارى در سرتاسر جهان در حال تماشاى این لحظه هستند و گمان دارم خوشحال‌ هستند.

وی ادامه داد: نه فقط به خاطر یک جایزه‌ى مهم یا یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحالند چون در روزهایى که سخن از جنگ، تهدید، و خشونت در تبادل است نام کشورشان ایران از دریچه‌ى باشکوه فرهنگ به زبان مى‌آید. فرهنگى غنى و کهن که زیر گرد و غبار سیاست پنهان مانده است.

فرهادی با اشاره به جایزه اسکار، سخنانش را اینگونه به پایان رساند: من با افتخار این جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم. مردمى که به همه‌ى فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند و از دشمنی‌کردن و کینه ورزیدن بیزارند.

در این مراسم لیلا حاتمی،پیمان معادی،سارینا فرهادی و محمود کلاری،اصغر فرهادی را همراهی می‌کردند.

سینمای ایران پیش از این فقط یک‌بار در سال 1377 با «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی نامزد اسکار شده بود اما موفق به دریافت آن نشده بود.

به گزارش ایسنا، فیلم «جدایی نادر از سیمین» سال گذشته پس از ساخت در اولین موفقیت‌هایش در داخل کشور؛ سیمرغ‌های بهترین کارگردان، فیلم‌نامه و بهترین فیلم مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر را گرفت و در همان مقطع خرس طلا بهترین فیلم و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری را برای مجموعه بازیگران از جشنواره‌ برلین دریافت کرد و در فصل جوایز سینمایی هالیوود برنده‌ی جوایز‌ جهانی از جمله بهترین فیلم خارجی سال از نگاه انجمن ملی منتقدین آمریکا و انجمن منتقدین فیلم نیویورک و جوایز فیلم مستقل بریتانیا شده و در جوایز سالانه‌ آسیا ـ پاسیفیک نیز بهترین فیلم سال ‌2011 شناخته شد.

«جدایی نادر از سیمین» اخیرا بعد از دریافت جایزه «گلدن گلوب» طبق پیش‌بینی کارشناسان بخت اصلی دریافت جایزه اسکار محسوب می‌شد و طی دو،سه روز قبل پس از دریافت جایزه‌ی «سزار» و «اسپریت» موفقیتش برای دریافت اسکار بیشتر شد.

پس از دریافت جایزه‌ی «گلدن گلوب» و متن پیام‌های تبریکی که از سوی دست‌اندرکاران سینما منتشر شده بود، شمقدری ـ معاون سینمایی وزارت ارشاد ـ در یک گفت‌وگوی درباره‌ی پیش‌بینی‌اش دریافت جایزه اسکار گفته بود: «در شرایط فعلی نیز که ایران در مرکز توجه قرار گرفته، شرایط سیاسی را به نفع این فیلم می‌بینم و احتمال می‌دهم که به عنوان یک سیگنال مثبت بخواهند با در نظر گرفتن جایزه‌ای برای این فیلم نشان دهند که با ایران دشمنی ندارند.»

معاون سینمایی وزارت ارشاد همچنین در گفت‌وگویی دیگری با ایسنا مطرح کرده بود: «انتخاب یا عدم انتخاب «جدایی نادر از سیمین» در اسکار، نشانه سیاست‌های نظام حاکم آمریکا به ایران است که می‌خواهند چه سیگنال‌هایی را بدهند. فکر می‌کنم اگر بخواهند دشمنی‌هایشان را ادامه دهند یا تشدید کنند‌، «جدایی نادر از سیمین» را انتخاب نمی‌کنند.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    12 5
    جناب آقاي شمقدري اين حرفا رو با چه رويي به زبون مي آره؟
  • مرتضي احمد زاده IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    10 6
    براتون متاسفم که حاضر نيستيد پيشرفت هموطن خود را ببينيد تا کي تحجر، تعصب.. مگر مي خواهيد از اين کشور سرزمين طالبان درست کنيد.
  • عباس عسکرزاده IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    5 4
    ملت ايران ساليان سال است که صلح طلب است و اگر جنگي شده تحميلي بود و دفاع ما هم مقدس ولي اين اواخر دنياي استکبار چشم ديدن موفقيت اميز علم را ندارد که ره صد ساله را پيموده ايم و چوب لاي چرخمان ميگذارند واتگر نه با داشتن ده ها هزار بمب اتمي ترسي از يکي دو بمب ندارند از بيداري ملت ها ميترسند که به والاستريت هم رسيده بيخ گوششان
  • mehrmusa IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    8 5
    اين فيلم از ديد سينمايي لياقت تمام جوايز جهان را دارد که خدارا سپاس همه را نيز دريافت ميکند.با سپاس فراوان از تمام دست اندر کاران تهيه اين فيلم زيبا.نه تنها اين فيلم به درستي نماينده توانايهاي سينماي واقعي ايرانه بلکه سخنان اقاي فرهادي نيز دست بيش سخن همه ايرانيانه .با دوستان مروت با دشمنان مدارا انديشه روح ايرانيه که از زبان بزرگانش بيان شده و ايشان ان را به گوش جهانيان رساندند.ممنونم از همه ايرانيان با شرف و نجيب و صلح طلب و مدافع در برابر تجاوزگر.ممنونم از اقاي فرهادي
  • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    6 4
    ماخيلي خوشحاليم اما اين روبوسي کردن آقاي فرهادي خيلي زشت بود مگه ايشون مسلمان نيستند حالا چي ميشداگه روبوسي نمي کردند
  • ناشناس IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    5 3
    مي مرديد اگه واقعا نماينده ايران اسلامي بوديد لا اقل به ارزش هاي ملت توي اون مجلس که جلوي هزارتا دوربينه با بي حيايي هاتون دهن کجي نمي کرديد.
  • .... IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    1 1
    واقعا واستون متئاسفم به خصوص براي خانم حاتمي که با همچين وضعي وارد شد.واقعاااااااا متئاسفم