قدس آنلاین/ پروین محمدی: ستاد سلامت زائران خراسان رضوی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حداکثر توان و امکانات بهداشتی، درمانی، دارویی، اورژانس و... آماده استقبال از زائران حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) است.

 آماده باش ۴۵۰ مرکز درمانی خراسان رضوی در ایام تعطیلات نوروز

این مطلب را مدیر ستاد سلامت زائران خراسان رضوی و مشاور اجرایی ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما عنوان کرد و افزود: کمیته سلامت بهداشت       محیط زیست و حوزه سلامت زائران استان دانشگاه، زیر مجموعه ستاد خدمات سفر استان به ریاست استاندار خراسان رضوی است که در طول تعطیلات دو روزه حوزه سلامت را مدیریت کرده و خدمات لازم ر ا به زائران و مسافران و مجاوران ارایه خواهد داد.
دکتر سیدمرتضی احتشام فر به تأمین منابع مالی، انسانی، دارو و تجهیزات لازم برای ارایه خدمات - حوزه سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه نمی توانیم در ارایه خدمت به بیماران تعلل داشته باشیم و موظفیم خدمات اضطراری و ضروری را ارایه کنیم از دو ماه پیش برنامه کشیک نیروهای پرستار، بهیار، پزشک و حوزه های کارشناسی با استفاده از حداکثر توان آماده شده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که نارسایی های سال های قبل جبران شود.
از این رو: 170 درمانگاه شبانه‌روزی فعال، 64 بیمارستان دولتی با 8905 تخت فعال، 25 درصد بیمارستان‌های خصوصی(اورژانس فعال)، 15 کلینیک دندان‌پزشکی فعال، 214 آزمایشگاه، 31 مرکز دیالیز، 28 ایستگاه سلامت نوروزی، بخش های آی - سی- یو، سی - سی - یو، آنژیوگرافی، جراحی قلب باز، جراحی عمومی چشم و در استان آماده ارایه خدمت به زائران و مجاوران بوده و طوری برنامه‌ریزی شده است که 680 پزشک متخصص و فوق تخصص به صورت آنکال، 450 پزشک مقیم در بیمارستان‌های دانشگاه، به صورت کشیک برای خدمات تخصصی و غیرتخصصی در طول شبانه روز حضور خواهند داشت.
وی در ادامه گفت: در حوزه اورژانس نیز 168 پایگاه در نوروز 95 فعال است که 71 پایگاه شهری و 97 پایگاه جاده‌ای مستقر خواهند بود.
در این خصوص 180 دستگاه آمبولانس با بیش از هزار نیرو و 2 بالگرد که یک بالگرد در مشهد و یک بالگرد در سبزوار مستقر است با حضور پزشک و 5 اتوبوس آمبولانس که هر آمبولانس ظرفیت 12 تخت بستری دارد، آماده اعزام نیرو و آمبولانس به صورت شبانه روزی است.
درخصوص تأمین داروی بیماران نیز دو داروخانه شبانه‌روزی 22 بهمن و امام علاوه بر دیگر داروخانه‌های شبانه‌روزی آماده ارایه خدمت به بیماران هستند.
افزون بر آن 5 پایگاه مراقبت مرزی فعال است که غربالگری مسافران ورودی به کشور را به عهده دارد و علاوه بر آموزش چنانچه نیاز به قرنطینه باشد اقدام خواهد شد.
مدیر ستاد سلامت، بهداشت محیط زیست و حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه بیان داشت: 27 آزمایشگاه آب در استان فعال است و به منظور برخورد با مشکل سالک و درمان مبتلایان نیز 9 مرکز درمان سالک فعال شده که خدمات لازم را ارایه خواهد داد.
همچنین 3 مرکز به منظور تأمین واکسن و سرم ضدهاری اختصاص یافته که خدمات لازم از جمله واکسیناسیون ارایه می‌شود.
احتشام فر به فعالیت 127 تیم بهداشت محیط با حضور حدود 500 نیروی فنی و غیرفنی به منظور تشدید نظارت بر اماکن داخل شهری و بیرون شهری و بین راهی که در طرح بسیج سلامت نوروزی فعال خواهند بود اشاره کرد و گفت: سامانه 190 و 1490 آماده پاسخگویی به پیشنهادها و شکایت‌های مسافران و زائران و مجاوران در طول تعطیلات خواهد بود که ظرف حداکثر سه روز موظف به پیگیری شکایات و رفع مشکلات است.
علاوه بر آن 2 اتوبوس آمبولانس انتقال خون نیز در اطراف حرم مطهر حضرت رضا(ع) مستقر خواهند بود، زیرا تأمین خون برای بیماران نیازمند از ضروریات حوزه سلامت است.
احتشام فر با تأکید بر اینکه رعایت نکات بهداشتی ضامن سلامت زائران و مسافران و مجاوران در طول نوروز خواهد بود از همه افراد جامعه در سنین مختلف خواست در طول سفر آب آشامیدنی سالم استفاده کنند.
غذای تازه مصرف و مواد غذایی خود را از فروشگاه‌ها و رستوران‌های معتبر و بهداشتی خریداری کنند.
قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
و از همه مهم‌تر آرامش روانی خود را حفظ کرده و با همراهیان خود مهربان باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.