«قاسم قصیر» تحلیلگر لبنانی با اعلام اینکه عربستان به دنبال فشارهای بیشتر بر لبنان است آینده انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نامعلوم توصیف کرد.

عربستان به دنبال فشار بیشتر بر بیروت است/ آینده انتخابات لبنان
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی اخیرا دفاتر خود را در لبنان تعطیل و کارمندان این دفاتر را اخراج کرد. شبکه خبری تلویزیونی العربیه عربستان در اقدامی ناگهانی در بحبوحه تنش های میان ریاض و بیروت، دفاتر خود را در لبنان تعطیل و ۲۷ کارمند آ
عربستان همچنین پیش از این ۳ میلیارد دلار کمک نظامی خود به لبنان را در واکنش به خودداری دولت لبنان از محکوم کردن حمله ماه ژانویه به سفارت عربستان در تهران قطع کرده است. حکومت پادشاهی عربستان حمایت نکردن لبنان را به عنوان نشانه ای از نفوذ گروه حزب الله - که مورد حمایت ایران به عنوان رقیب منطقه ای عربستان قرار دارد - بر دولت لبنان تلقی کرد. در همین رابطه گفتگویی را با قاسم قصیر تحلیلگر لبنانی انجام داده ایم که به شرح زیر است:
*عربستان اخیرا دفتر شبکه تلویزیونی العربیه را در لبنان تعطیل کرد، انگیزه های این اقدام چیست؟
این تصمیم در راستای سیاست های اعمال فشار سعودی ها علیه لبنان اتخاذ شده است، اطلاعات غیر رسمی وجود دارد مبنی بر اینکه بستن دفتر العربیه در لبنان به دلیل نارضایتی عربستان از عملکرد کارکنان دفتر العربیه در بیروت و همراهی برخی از آنها با حزب الله صورت گرفته است. این اقدام از نظر سعودی ها اقدامی نمادین و بیانگر این است که سعودی ها از اوضاع لبنان ناراضی هستند.
*با توجه به اینکه حزب الله جزء مهمی از لبنان است، عربستان سعی دارد با اقداماتی چون قطع کمک نظامی به ارتش لبنان که معتقد است به تقویت حزب الله منجر می شود این کشور را تحت فشار قرار دهد، در سایه چنین اقداماتی آینده روابط بیروت - ریاض را چگونه ارزیابی می کنید؟
قطع کمک های نظامی عربستان به لبنان به دلیل مواضع لبنان صورت گرفته است مواضعی که در نهادهای عربی تاییده کننده سعودی ها نیست، عربستان با توقف کمک های خود به لبنان درصدد تحت فشار گذاشتن لبنان و ارتش آن است. طبیعی است اقدام جدید سعودی ها روابط دو کشور را به تیرگی سوق داده است و تنش های ناشی از آن روز به روز در عرصه رسانه ای و مردمی بیشتر می شود و این نگرانی وجود دارد که سعودی ها در راستای اعمال فشار بیشتر بر لبنان تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند.
*با توجه به اختلافاتی که در جریان ۱۴ مارس در خصوص نامزد ریاست جمهوری لبنان وجود دارد (سمیر جعجع از میشل عون و سعد الحریری از سلیمان فرنجیه حمایت می کند) وضعیت ریاست جمهوری این کشور چگونه حل و فصل خواهد شد؟
موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان علیرغم حمایت هایی که از سلیمان فرنجیه و میشل عون وجود دارد و حتی این حمایت ها از فرنجیه بیشتر است اما تاکنون حل و فصل نشده است، آینده انتخابات ریاست جمهوری لبنان همچنان نامعلوم است و با توجه به اینکه نمایندگان پارلمان لبنان تاکنون درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان به توافق نرسیده است و حد نصاب لازم به دست نیامده است آینده این انتخابات روشن نیست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.