۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 367580

سایت اطلس جامع قرآنی، سایتی است که علی‌رغم مهم بودنش برای قرآن‌دوستان چند سالی‌ است مورد غفلت واقع شده و به روزرسانی نشده است.

اطلسی که رها شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، در سال‌های اخير توجه و حمايت ويژه دولت‌مردان و مسئولان ذيربط نسبت به توسعه فعاليت‌های قرآنی افزايش و گسترش مؤسسات و نهادهای مردم نهاد قرآنی را در اقصی نقاط کشور به‌‌دنبال داشته است به گونه‌ای که اين تشکل‌ها هم‌اکنون با عناوين مختلف از قبيل: بنياد، مؤسسه، مرکز، خانه قرآن و ... در حال فعاليت هستند وشاید بتوان گفت که امروزه اغلب پیشرفت‌ها و دستاوردهای قرآنی مرهون همین بخش است.

برهمین اساس چندسال پیش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به پیشنهاد رئیس وقت تصمیم بر آن گرفتند تا سایتی را راه‌اندازی کنند تا هم آمار نسبتاً دقیقی از تعداد مؤسسات و خانه‌های قرآنی سراسر کشور در اختیار مخاطبان قرار دهند و هم اینکه برای اطلاع داشتن از نوع و میزان فعالیت‌ آنها، سردگم نشوند. در واقع سایتی که به نام «سامانه اطلس مؤسسات آموزشی قرآن کریم» راه‌‌اندازی شد میانبر خوبی بود تا هم علاقه‌مندان به بحث‌های قرآنی و هم خبرنگاران این حوزه به راحتی کسب اطلاع کنند ولی این کار و راه‌‌اندازی سایتی ویژه مؤسسات قرآنی چون دیگر فعالیت‌ها ابتدا با شور و اشتیاقی وصف‌ناشدنی پیش رفت ولی در میانه راه به حال خود رها شد و الان بعد از گذشت چندین سال و با وجود افزایش تعداد مؤسسات کشور، به روزرسانی نشده و همان اطلاعات قبلی به حال خود رها شده است.

معرفی سامانه اطلس قرآنی

بنابراین گزارش چند روز پیش بود که طبق عادت همیشگی و بنابر وظیفه‌ای که برای تهیه خبر از مؤسسات و خانه‌های قرآنی سراسر کشور داشتم، سری به سایت اطلس جامع قرآنی زدم، سایتی که با تعبیه نقشه ایران و کلیک بر روی هر کدام از استان‌ها، شهرهایش مشخص و بعد از آن با حرکت موس بر روی شهر مورد نظر تعداد مؤسسات و اسامی آنها نمایان می‌شود و در همان نگاه اول می‌توان به این قضیه پی برد که هر استان به صورت تقریبی چند مؤسسه و خانه قرآن روستایی دارد.
با یک حساب سرانگشتی و در نگاه اول متوجه می‌شویم که بعضی از استان‌ها بنابر ظرفیت استانی و مساحت تقریبیش چند مؤسسه و مرکز برای قرآن‌دوستان راه‌‌اندازی کرده و برای چه تعداد مؤسسه و خانه قرآن از نهاد مربوطه مجوز گرفته است.

تبیین مزایا و معایب سایت اطلس قرآنی

کمی که جلوتر می‌رویم و با نگاهی دقیقتر مؤسسات و خانه‌های قرآن استان‌ها را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که به‌صورت کاملاً مجزا تقریباً همگی شهرهای استان‌های مختلف دارای مؤسسه ‌و خانه قرآنی هستند و این نشان‌دهنده این است که مقوله قرآن و آموزه‌های کلام‌الله در کشور به‌صورت گسترده مورد توجه قرار می‌گیرد.

از دیگر مزایای این سایت درج شماره تلفن(همراه و ثابت) و آدرس محل هر یک از مؤسسات و خانه‌های قرآنی است که به راحتی می‌توان به راحتی با مؤسسه مورد نظر ارتباط برقرار کرد.

مشخص شدن موارد آموزشی که قرار است در مؤسسات مذکور آموزش داده شود و تفکیک آنها، از دیگر مزایای سایت اطلس قرآنی است و نکته قابل توجه در این جا این است که اکثر قریب به اتفاق این مؤسسات تنها بحث‌های روخوانی، حفظ، صوت و لحن و مفاهیم قرآن را مدنظر قرار می‌دهند و تعداد بسیار محدودی از مؤسسات سراسر کشور به بحث تدبر در قرآن می‌پردازند که این خود جای بحث دارد که چرا از موردی به این مهمی غافل شده‌ایم و علت آن چیست، آیا نبود استاد و مربی توانمند در این زمینه موجب این قضیه شده است یا استقبال کم قرآن‌آموزان موجب شده است که چنین موضوعی در مؤسسات آموزش داده نشود.

از همه اینها که بگذریم نباید از معایب این سایت قرآنی غافل شویم و آن هم این است که بعد چندین سال که از راه‌اندازی آن می‌گذرد و طبق قول‌هایی که داده شده هنوز به روز‌رسانی نشده که این خود موجب شده بعد از اینکه بر طبق شماره تماس‌هایی که در این سایت موجود است ارتباط می‌گیریم یا شماره‌ها تغییر کرده یا خود افراد و مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن تغییر کرده‌اند یا به کل مؤسسه مورد نظر غیر‌فعال و تعطیل شده است.

شاید بتوان گفت اکثر غریب به اتفاق مؤسساتی که در اطلس قرآنی نامشان به چشم می‌خورد دیگر شور و شوق ابتداییشان برای فعالیت در زمینه قرآن را ندارند و در واقع تنها نام مؤسسه قرآنی را یدک می‌کشند و همه اینها نشأت گرفته از بی‌توجهی مدیران و مسئولان قرآنی است که با دادن مجوز ابتدایی، مؤسسات را از نیمه راه تنها گذاشته و پشتشان را خالی می‌کنند.

تمامی این مزایا و معایب نقش تکه‌های پازل را ایفا می‌کنند و کنار هم قرار گرفتن این تکه‌ها خود بر نوع برخورد مدیران و مسئولان مؤسسات تأثیر مستقیمی دارد، به طور مثال اگر مؤسسه ای بعد زا اینکه سال‌ها از فعالیتش می‌گذرد و بارها و بارها خبرش در خبرگزاری‌های متفاوتی کار شده ولی متأسفانه هیچ گونه تأثیری بر نوع و مقدار بودجه‌اش نداشته است بعد از تماس و درخواست خبر جدید از فعالیت‌هایش ابراز می‌کند که دیگر انگیزه‌ای برای درج اخبار مؤسسه ندارد و ترجیح می‌دهند فعالیتشان به صورت مسکوت باقی بماند.

در مقابل برخی از مؤسسات بنا به حمایتی ناچیز که از سوی نهادهای مربوطه می‌شوند خیلی مشتاق هستند که اخبارشان در خبرگزاری مختلف بالاخص خبرگزاری ایکنا کار شود.

و با کنار هم قرار دادن آنها باید توقع این را داشته باشیم که در زمان تماس با آنها برخوردهای متفاوتی را دریافت کنیم، به طور مثال اگر بعد از تماس با مؤسسه‌ای و معرفی خود و اینکه از کدام خبرگزاری تماس می‌گیری برخوردی تند می‌بینی و با گفتن اینکه درخ اخبار ما در خبرگزاری‌ها چه دردی از ما دوا می‌کند و چقد در تخصیص بودجه ما تأثیر دارد، گوشی تلفن را قطع می‌کند و یا مؤسسه‌ای دیگر که از لحاظ مادی حمایت خوبی از نهادهای مربوطه می‌شود با رفتاری مناسب برخورد می‌کند و این نحو برخورد نشأت گرفته از این است که به نسبت فعالیتش حمایت خوبی از آن می‌شود.

نبود بودجه مشکل اساسی مؤسسات

موضوع اختصاص بودجه، موضوعی که همیشه زمان جزو پربحث‌ترین و داغ‌ترین موضوعات بوده و در همه جا دامن‌گیر تمامی مراکز و نهاد‌های دولتی و غیردولتی بوده است و بوده زمان‌هایی که نهاد و مؤسسه‌ای از بودجه دریافتیش ناراضی و گله‌مند است.
در بحث مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد که جزو نهادهای مردمی است و می‌تواند در تربیت نخبگان و افراد قرآنی قوی عمل کند، موضوع بودجه پررنگتر است چراکه برای راه‌‌اندازی و آموزش قرآن در این مؤسسات و خانه‌های قرآن نیازمند بودجه مناسب است و نبود حمایت مالی تأثیر مستقیمی بر روی فعالیت این مؤسسات می‌گذارد و حتی می‌تواند تأثیر بسزایی بر استقبال قرآن‌آموزان داشته باشد.

طبق تأکیدات مقام معظم رهبری بر نهادها و جریان‌های خودجوش مردمی، وظیفه افرادی که در نهادهای مردمی فعالیت می‌کنند سنگین‌تر می‌شود و باید تمام توانشان را به‌کار گیرند تا به این مهم جامه عمل بپوشانند.

«در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر حمایت از حرکت‌های خودجوش مردمی تأکید کرده بودند و امسال نیز تأکید دوباره ایشان به این امر، باید برای متصدیان و مسئولین و سیاست‌گذاران عرصهٔ فرهنگی و قرآنی، نصب‌العین باشد».

امید است که مسئولان قرآنی که پیشنهاد راه‌‌اندازی چنین سایتی را داده‌اند همچنان از آن حمایت و در راستای به‌روزرسانی آن همت گمارند و سال ۹۵ که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است به درستی عملیاتی شود و همگی شاهد همکاری تمامی مدیران مالی باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.