به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ علی نوری، نماینده مراکز بازتوانی وترک اعتیاد سمن های استان که در جلسه اتاق فکر سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: در استان همدان ۳۰۳ سازمان مردم‎نهاد وجود دارد که در هشت حوزه مختلف ساماندهی شده‌اند.

اشتغال بهبود یافتگان از دام اعتیاد جدی گرفته شود

وی یکی از این حوزه‌ها را مربوط به مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: در این حوزه 68 تشکل فعال است که از این تعداد 43 مرکز در امر درمان اعتیاد و مابقی در حوزه فرهنگی خدمات ارائه می‌کنند.
نماینده مراکز بازتوانی و ترک اعتیاد سمن‌های استان همدان ادامه داد: در سال‌های اخیر نوع درمان ایمان‌مدار و پرهیزمدار یکی از موفق‌ترین روش‎های درمان ترک اعتیاد بوده است که از سال 81 در سطح استان و غرب کشور زاویه تاریک درمان اعتیاد را روشن کرده است.
وی در خصوص مبالغ درمانی حوزه اعتیاد گفت: براساس پروتکل درمانی و ابلاغیه سازمان بهزیستی کشور وجود مددکار، روانشناس و پزشک در کمپ‌های ترک اعتیاد الزامی است.
نوری ادامه داد: البته این پروتکل موجب ایجاد هزینه‌های زیادی در کمپ‌ها شده است، به طوری که بین 4 تا 7 میلیون تومان هزینه روانشناس کمپ‌هاست که باید پرداخت شود.
وی با بیان اینکه در امر مبارزه با اعتیاد باید مردم و سازمان‌های مردم‎نهاد حضور پررنگی داشته باشند، تصریح کرد: اگر مردم و سمن‌ها نباشند، در این حوزه نمی‌توانیم موفق عمل کنیم که این موضوع نیاز به برنامه خاصی دارد.
نماینده مراکز بازتوانی و ترک اعتیاد سمن‌های استان همدان از پذیرش 9 هزار و 500  بیماران خودمعرف در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری همایش بهبودیافتگان در شهرستان‌های استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و راه‌اندازی مجتمع اشتغالزایی برای بهبودیافتگان از جمله اقدامات حوزه درمان ترک اعتیاد بوده است.
نماینده تشکل‌های فرهنگی و پیشگیری استان همدان نیز به 300 برنامه فرهنگی متنوع در خصوص پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: جا دارد مسئولان علمی‌تر به حوزه پیشگیری از اعتیاد نگاه کنند.
محمدرضا غلامی ادامه داد: البته سال گذشته نسبت به سال‌های پیش، سازمان‌های مردم‎نهاد، تخصصی‌تر در این حوزه عمل کرده‎اند.
وی با بیان مشکلات سازمان‎های مردم‎نهاد افزود: برخی از طرح‌ها نیاز به بازنگری و نگرش بهتر دارند که باید مسئولان در این خصوص به سمن‎ها کمک کنند و نسبت به رفع مشکل نبود ابزار اقدامات لازم را انجام دهند.
وی از مشکلات موقعیت مکانی تشکل‌ها سخن به میان آورد و گفت: از 15 تشکل، هشت مورد فاقد مکان هستند که باید فکری به حال این مشکل کرد.
نماینده تشکل‌های فرهنگی و پیشگیری استان همدان با اشاره به درخواست‌ها و پیشنهادات خود در خصوص ارتقای کار سازمان‌های مردم‎نهاد اظهار کرد: باید نشاط اجتماعی در استان را با بهره‌گیری از خلاقیت جوانان و ایجاد باور در بین آنها به کار گرفت.
وی در خصوص برنامه‌های امسال این سازمان ادامه داد: راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی برای اطلاع خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی، اجرای برنامه آموزشی با کارشناسان ملی، اجرای طرح‌های مختلف نشاط اجتماعی و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین نهاد‌های مختلف و سمن‎ها در راستای ارتقای ظرفیت این سازمان از برنامه‌های امسال است.
غلامی در پایان خاطرنشان کرد: امسال 60 برنامه ویژه علاوه بر برنامه‌های سالانه اجرا می‌شود که محور این برنامه‌ها مبتنی بر آموزش همگانی افراد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.