قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به تخریب سردهنه ها در سیلاب فروردین ماه امسال گفت : بطور میانگین در استان هر سردهنه سنتی حداقل دو بار بازسازی و مرمت می شود و این روند هزینه سنگینی را به مجموعه آب منطقه ای مازندران وارد می نماید.

سردهنه های زراعی سنتی سالی ۲ بار بازسازی می شوند

امیر هوشنگ پاشا در اولین جلسه کمیته مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بابیان اینکه اعتباری که برای بازسازی سردهنه ها در هر سال اختصاص می یابد بسیار اندک است اما انتظارات مردم و مسئولین از این دستگاه به عنوان متولی آب زیاد است، تصریح کرد: پس از هر بحران باید با ارائه مستندات کافی و مستدل، نگاه و رویکرد مسئولین ارشد استانی و ملی را تغییر داد تا توجه بیشتری به این مهم نمایند.

وی افزود: متاسفانه تعداد سردهنه های مدرن استان کمتر از یکصد سردهنه بوده و عمده آنها که بالغ بر 1700 عدد است سنتی می باشد و پس از هر سیلاب بخش عمده آن نیز تخریب می گردد.

جانشین کمیته مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به اهمیت سردهنه ها در تامین آب اراضی شالیزاری استان گفت : تعداد زیادی از سردهنه ها به تنهایی آب بیش از یکهزار هکتار از اراضی را تامین می کنند که متاسفانه هنوز به صورت سنتی اداره شده و نیازمند مدرن شدن می باشند.

پاشا در پایان با تاکید بر اجرای دقیق و فنی سردهنه های سنتی و حضور بیشتر کارشناسان فنی در هنگام گذاشتن فیوز برای سیل بعدی را امری ضروری برشمرد تا سازه احداث شده که از شن وماسه بنا می شود کمتر دچار تخریب شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.