قدس آنلاین: معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی برای امور بر زمین‌مانده کشور، نهادی راه‌حل‌یاب است.

جهاددانشگاهی برای امور بر زمین‌مانده کشور، نهادی راه‌حل‌یاب است

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد،سعید پورعلی، در دیدار با استاندار خراسان شمالی، اظهار داشت: مسئولان جهاددانشگاهی خطاب به مسئولان کشور گفته‌اند هر جا در کشور مسأله‌ای هست که حل‌نشده باقی مانده، آن را به جهاددانشگاهی محول کنید زیرا جهاد یک نهاد راه‌حل‌یاب است.

وی با اشاره به حوزه‌های زیرمجموعه این نهاد، گفت: جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش با سه پژوهشگاه بزرگ کشور که شامل پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن‌سینا و پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی است، ایفای نقش می‌کند.

پورعلی افزود: علاوه بر این، 17 پژوهشکده این نهاد در سراسر کشور مستقر است که هر یک به فراخور مسائل و نیازهای استانی فعالیت می‌کنند و بیش از  135 گروه پژوهشی در آنها فعال هستند، همچنین دو مرکز تخصصی اطلاعات علمی جهاددانشگاهی(SID) و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به فراخور نیاز کشور تاسیس شد.

وی ادامه داد: بالغ بر 8800 مقاله در سمینارهای داخلی و خارجی توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی چاپ و ارائه شده که با توجه به وجود 700 عضو هیات علمی این تعداد مقاله قابل توجه است.

پورعلی با ذکر اینکه 480 اختراع ثبت شده در کشور متعلق به جهاددانشگاهی است، ادامه داد: جهاددانشگاهی همواره در جشنواره‌های علمی مطرح کشور از جمله جشنواره جوان خوارزمی، فارابی و غیره عناوین و جوایز برتر داشته است.

وی با اشاره به حوزه آموزش جهاددانشگاهی، مراکز آموزش کوتاه مدت و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی با ظرفیت 10 درصد دانشجویان شاغل به تحصیل مراکز علمی کاربردی کشور را از جمله آنها دانست و افزود: ارائه آموزش‌های مهارتی و تخصصی از وظایف آنهاست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به حوزه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به‌عنوان تنها خبرگزاری‌ که با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به‌عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه دین را از جمله آنها دانست و افزود: طی رتبه‌بندی خبرگزاری‌های کشور این دو خبرگزاری حائز رتبه نخست شدند.

وی با  اشاره به مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) این مرکز را از مراکز مورد وثوق افکارسنجی کشور ذکر کرد و افزود: این مرکز فارغ از جریان‌های جناحی و سیاسی فعالیت می‌کند و همواره نتایج آن مورد وثوق بوده چنانکه این امر در انتخابات اخیر مصداق دارد.

وی با اشاره به دیگر حوزه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی، مرکز دانشجویی فرهنگی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، سازمان انتشارات و صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان را از جمله آنها دانست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه از استاندار خراسان شمالی دعوت کرد که از مراکز جهاددانشگاهی بازدید به عمل آورد و با دستاوردهای این نهاد آشنا شود.

استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار اظهار داشت: استان‌هایی مانند این استان مشکلات زیادی دارند و سازمان‌های آن نیز با سازمان‌های هم‌طراز دیگر استان‌ها اختلاف سطح معناداری دارند.

سیدعلی‌اکبر پرویزی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان اظهار داشت: آمادگی داریم پیشنهادات عملیاتی و اجرایی این نهاد را حمایت کنیم.

پرویزی ادامه داد: امیدواریم جهاددانشگاهی خراسان شمالی با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی استان ارتباط بیشتری برقرار کند.

وی افزود: در حوزه پژوهش برای هزینه‌کرد درست اعتبارات این بخش، تکلیف شد که امور به حوزه‌های دانشگاهی واگذار شود حال آنکه قبلا وضعیت خوبی نداشت.

پرویزی با اشاره به سد گلول شیروان در مرز ترکمنستان اظهار داشت: امکان واگذاری زمین به جهاددانشگاهی برای تولید گیاهان دارویی در این منطقه وجود دارد که با توجه به ظرفیت دو سه هزار مترمکعب آب این سد، مشکل آب هم وجود ندارد.

احسان عباسی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار داشت: جهاد نهادی چابک و خلاق است که با این قابلیت می‌تواند در عرصه‌های مختلف به استان کمک کند.

وی افزود: این نهاد در عرصه‌های پژوهشی از جمله طرح‌های تحقیقاتی اسب اصیل ترکمن، گیاهان دارویی و غیره گام‌های خوبی برداشته است.

عباسی ادامه داد: همچنین در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی، اشتغال و دیگر عرصه‌ها، هم با ظرفیت خود و هم با بهره‌گیری از ظرفیت گسترده جهاددانشگاهی کشور می‌تواند برای توسعه استان گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

وی در خاتمه از استاندار خراسان شمالی درخواست کرد بیش از پیش از این نهاد حمایت کند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.