مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه به اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه اشاره کرد و گفت: مدیریت بهتر منابع آب، روان‌سازی، لایروبی رودخانه‌ها، اتصال سیمین‌‌رود به زرینه‌رود و نزول باران در تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه موثر بود.

یکی از علل تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسعود تجریشی در مراسم سفر نمادین حرکت دوچرخه‌‌سوار ایرانی از دانشگاه صنعتی شریف به سمت دریاچه ارومیه به تبیین آخرین برنامه‌‌ریزیها برای احیای این دریاچه پرداخت و اظهار کرد: در سومین سال فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه به لطف خداوند و اقدامات ستاد احیاء، دریاچه ارومیه به وضعیت تثبیت رسیده‌ است.

وی ادامه داد: امروز به رغم تلاشهای بسیار ستاد احیای دریاچه ارومیه، برخی عزیزان تثبیت وضعیت دریاچه را منوط به بارشها می‌دانند در حالی که  سال گذشته میزان بارشها سه تا 6 درصد کاهش یافته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: در سه سال اخیر  مدیریت بهتر منابع آب، روان‌سازی، لایروبی رودخانه‌ها‌، اتصال سیمین‌‌رود به زرینه‌رود و  اقداماتی  از این دست در تثبیت وضعیت دریاچه  موثر بود و البته لطف خدواند و نزول باران بی‌تاثیر نبود.

تجریشی افزود: در سال جاری اقدامات صرفه‌جویانه با اتکا به مشارکت مردم را ستاد احیای دریاچه آغاز کرده چرا که تا وقتی مردم با بخش خصوصی وارد کار نشوند، دولت به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.

وی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 92 و در پی قول آقای روحانی مبنی بر احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد، گفت: ستاد طی این سالها  تلاش داشت با همکاری دانشگاهها و مردم کار خود را پیش ببرد؛ دانشگاه شریف نیز جزو مجموعه‌هایی است که همواره با ستاد دریاچه ارومیه همکاری و مشارکت داشته است؛ امسال سال سوم است که از برنامه 10 ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه طی می‌شود و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.

معاون پژوهشی دانشگاه  صنعتی شریف با اشاره به اینکه در سال اول شروع کار ستاد به کمک 700 هزار متخصص و دانشگاهی برنامه‌ای به تصویب هئیت وزیران رسید، اظهار کرد: سعی داریم با کاهش 40 درصدی مصرف آب با 60 درصد باقیمانده به تولیدات بیشتر برسیم.

تجریشی به عمده فعالیتها در سال دوم نیز پرداخت و تصریح کرد: در سال دوم با شروع اقدامات سازه‌ای اتصال سیمین‌رود به زرینه‌رود، لایروبی رودخانه‌ها و مدیریت بهتر آب انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعه‌ای در سطح مزرعه و معیشت مردم با تامین مالی توسط کشور ژاپن شروع شده است، اظهار کرد: سعی داریم طی دو سال آینده تجربیات بین‌المللی را اجرایی کنیم و از اینجا به بعد نقش مردم و خیرین پررنگ‌تر می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: هنوز در کشور  بحث ذخیره ارزش غذایی جا نیفتاده به همین دلیل بخشی از فعالیتهای ستاد معطوف به تقویت ذخیره ارزش غذایی است و سعی داریم به سمت تولیداتی حرکت کنیم که امکان صادرات داشته باشند؛ در این زمینه‌ها تجربه کافی نداریم و شرایط مستلزم آن است که وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی وارد کار شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.