قدس آنلاین: یکی از مسائل مهم مسأله گفتن انشاء الله در هنگام توکل بر خداوند است، گفتن انشاء الله در امور به دلیل این که نشان می دهد ما معتقدیم نتیجه همه کارها با خداوند است برای حفظ ادب بسیار خوب است، چون ما نمی دانیم نتیجه کارها مورد دلخواه ما است یا خیر، گفتن انشاء الله بسیار مؤثر است.

تاثیر گفتن «انشاءالله» بر روند انجام کارها

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری بعد از نماز ظهر و عصر دوشنبه، ۱۴ تیرماه در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله گفت: انسان متوکل بهترین نتیجه ها را از سوی خداوند به سوی خود جلب می کند.

 

وی در ادامه مباحث مربوط به مسأله توکل افزود: بر اساس بخشی از آیه سوم سوره طلاق که می فرماید«إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا » اکثر افرادی که بر خداوند توکل می کنند، به نتیجه دلخواهشان می رسند ولی عده کمی هم به نتیجه مورد نظرشان نمی رسند که همین مسأله هم نوعی به نتیجه رسیدن است.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: اگر به آیه«وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا » توجه کنیم گفته شده خداوند برای انسان متوکل کافی است، این کفایت در هر حال متوجه انسان متوکل می شود حتی اگر انسان متوکل به نتیجه دلخواهش نرسد، چون خداوند بر اساس حکمتی که دارد کارها را به سرانجام می رساند و بهترین مصلحت را برای انسان متوکل در نظر می گیرد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان با اشاره به آیه دویست و شانزدهم سوره بقره که می فرماید «عَسي أن تكرَهوا شَيئاً وهو خيرٌ لكم وَعسي أن تُحِبّوا شيئاً وهو شَرٌّ لكم»، تأکید کرد: برخی اوقات انسان ها چیزهایی را بد می دانند ولی خداوند بر اساس مصلحت آن چیزها را به انسان می دهد و گاهی هم انسان برخی چیزها را خوب می داند ولی خداوند باز هم بر اساس مصلحت آن چیزها را به انسان نمی دهد، هم دادن و هم ندادن خداوند بر اساس مصلحت، انسان را به بهترین نتیجه می رساند.

 

وی به بیان مثالی پرداخت و گفت: فرض کنید فرزندی از پدر خودش می خواهد که موتوری برایش تهیه کند ولی پدرش با وجود این که از نظر مالی توان خرید موتور را برای او دارد از خرید موتور سرباز می زند آن پدر بر اساس مصلحت، احساس می کند اگر برای فرزندش موتوری تهیه کند، فرزندش تصادف می کند، ارتباط خالق با مخلوق نیز همین گونه است با این تفاوت که خداوند عالم به مسائل است ولی پدر بر اساس فرض چنین مصلحتی را در نظر می گیرد.

 

آیت الله مهدوی در ادامه بحث افزود: یکی از مسائل مهم مسأله گفتن انشاء الله در هنگام توکل بر خداوند است، گفتن انشاء الله در امور به دلیل این که نشان می دهد ما معتقدیم نتیجه همه کارها با خداوند است برای حفظ ادب بسیار خوب است، چون ما نمی دانیم نتیجه کارها مورد دلخواه ما است یا خیر، گفتن انشاء الله بسیار مؤثر است.

 

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به آیات بیست و سوم و بیست و چهارم سوره کهف که می فرماید«وَلا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَدًا ، إِلا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ وَاذْکُرْ رَبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَى أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لأقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا» اذعان کرد: روزی از پیامبر(ص) سؤالی پرسیده شد و ایشان بدون این که انشاء الله بگویند فرمودند فردا بیایید تا به شما جواب دهم، در روایت آمده تا چهل روز جبرئیل نازل نشد و بعد از چهل روز با بیان آیات بیست سوم و بیست و چهارم سوره کهف به پیامبر(ص) عرضه داشت که هر گاه خواستی چیزی را بگویی انشاء الله بگو.

 

وی در پاسخ به شبهه ای که برخی عنوان می کنند و می گویند اگر پیامبر(ص) معصوم بوده اند، چرا کاری خلاف رضایت الهی انجام داده اند، گفت: اگر به سرتاسر زندگی پیامبر(ص) نگاه کنیم میلیاردها کار انجام داده اند و در هنگام انجام هر کدام انشاء الله گفته اند، اگر در این جا فراموش کرده اند که انشاء الله بگویند به خاطر مصلحت بالاتری است که خداوند می خواسته به واسطه آن، مسلمانان را تربیت کند.

 

آیت الله مهدوی با بازگشتن به بحث ادامه داد: گاهی اوقات انسان تلاش درخوری انجام می دهد ولی متضرر می شود یعنی در این متضرر شدن مقصر نیست، در این حالت انسان نباید اعتمادش را به اعمال خوب از دست بدهد و به خودش بگوید به خاطر فلان کار خوب چنین ضرری به من رسید، اگر برای احسان کردن به کسی از خانه بیرون رفتید و تصادف کردید، برنگردید، خودِ این تصادف امتحانی برای شما است تا مشخص شود که در کارِ خود چقدر ثابت قدم هستید.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر به رفتار برخی افراد که در خواسته های خود اصرار می کنند، اشاره کرد و افزود: برخی اوقات خداوند براساس مصلحت، اراده انجام کاری را ندارد، در این جا توسل به اهل بیت(ع) هیچ فایده ای ندارد، چرا که اهل بیت(ع) دلیل اراده خداوند هستند، فرض کنید درب خانه شما را می کوبند و شما قصد باز کردن درب را ندارید، آیا امکان دارد دست شما بدون اراده شما برای باز کردن درب اقدام کند، اهل بیت(ع) دست خداوند هستند و با اراده الهی کاری را حل و فصل می کنند.

 

وی در ادامه گفت: در روایات داریم که تعداد قطرات باران هر شهر در طول هر سال یکسان است ولی انجام گناهان عمومی سبب می شود که خداوند ابرها را به جایی ببرد که بارش آن در آن جا سودی به مردم نمی رساند، شاید برخی افراد با دعا و استغفار شخصی طلب باران می کند، بارش باران استغفار عمومی می خواهد همه باید برای بارش باران دعا کنند.

 

آیت الله مهدوی اظهار کرد: توکل کردن در امور، همانند تکان دادن سنگ بزرگی است که در سراشیبی قرار گرفته و آماده است برای افتادن، اگر آن سنگ بزرگ در سراشیبی قرار نداشته باشد، هر چه زور بزنیم فایده ندارد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان بر اساس آیه دوم سوره فاطر که می فرماید «مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» تبیین کرد: خواست خداوند فوق همه خواسته ها است، او بر اساس حکمت و قدرتش کارها را پیش می برد.

رسا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.