سیاست‌های تنش‌زای اردوغان طی سال‌های اخیر سرانجام به نتیجه نرسید و رئیس‌جمهوری ترکیه را مجبور به عقب‌نشینی از رویکردهای قبلی خود کرد.

اردوغان دشمنان جدید می‌سازد و دوستان قدیمی را ناامید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، رجب طیب اردوغان که به "استراتژی به صفر رساندن مشکلات با همسایه‌ها" شهرت داشت اکنون به نظر می‌رسد باعث ایجاد مشکلات در هر کجا شده است. کردها و شبه‌نظامیان داعش در سال گذشته 14 بار  نقاط مختلف این کشور را هدف حملات خود قرار داده و علاوه بر کشتن 280 تن باعث ایجاد ترس و وحشت میان توریستهایی شده‌اند که سود سرشاری را نصیب ترکها می‌کردند.

در عین حال اردوغان به شکل فزاینده‌ای منزوی تر شده و متحدان قدیمی ترکیه مانند آمریکا از عدم اتخاذ تصمیمات جدی از سوی ترکیه علیه داعش در سالهای اخیر به شدت ناامید شده‌اند. هرچند اردوغان اخیرا تصمیماتی جدی علیه گروه داعش اتخاذ کرده اما این موضوع تبعات و مشکلاتی جدیدی را به همراه داشته است. مقامات ترکیه‌ای معتقدند داعش مسئول حملات تروریستی در فرودگاه آتاتورک بوده که باعث مرگ 44 تن شده است.

او تابستان گذشته باعث مشتعل شدن دوباره شعله جنگ با کردها در جنوب شرق این کشور شد که به واسطه آن صدها غیرنظامی کشته شدند. از سوی دیگر با سرنگونی یک فروند جنگنده جت روسی در مرز سوریه به بهانه ورود به خاک ترکیه روابط خود با مسکو را نیز وارد چالشی جدی کرد.

اردوغان به اندازه‌ای در این تنش‌ها احساس تنهایی می‌کرد که هفته گذشته تصمیم گرفت با  روسیه درباره سقوط هواپیمای جنگنده، با رژیم صهیونیستی درباره کشته شدن چندین فعال حقوق بشر ترک در جریان ارسال کمکهای بشردوستان از طریق کشتی در سال 2010 توافقاتی را انجام دهد.

چنگیز چاندار، محقق میهمان در موسس مطالعات ترکیه دانشگاه استکهلم ترکیه دراین باره گفت: به نظرم این موضوع نشان دهنده میزان ناامیدی آنهاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.