«اندی مک اسمیت» روزنامه نگار انگلیسی در یادداشتی که روز جمعه منتشر شد با اشاره به اینکه گزارش کمیته بررسی دخالت انگلیس در جنگ عراق به ریاست جان چیلکات، جزئیات زیادی را شامل می شود، نوشت: اما این گزارش به پرسش های زیادی از جمله مشروعیت این جنگ پاسخ نداده است.

گزارش چیلکات به پرسش های زیادی از جمله مشروعیت جنگ عراق پاسخ نداده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه نگار انگلیسی در این یادداشت که در تارنمای نشریه ایندیپندنت منتشر شد، نوشت: جان چیلکات نه تنها قضاوتی را در خصوص مشروعیت جنگ عراق ارائه نداد همچنین مشخص نکرد که چرا لرد گولداسمیت، دادستان کل انگلیس دیدگاهش را پیش از آغاز جنگ عراق تغییر داد. 
مک اسمیت افزود: در گزارش چیلکات آمده است که هفتم ماه مارس 2003، یعنی 12 روز پیش از آغاز جنگ، لرد گولداسمیت اظهار داشت که بهترین راه قانونی برای تهاجم علیه عراق صدور قطعنامه دوم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. اما وی در 13 ماه مارس - زمانی که مشخص شد شورای امنیت قطعنامه ی جدیدی را علیه عراق صادر نخواهد کرد - اظهار داشت که تهاجم علیه عراق «در هر صورت» قانونی است. 
وی نوشت: اما اینکه چرا وی چنین تغییر موضعی را داشته است، در گزارش چیلکات به آن اشاره نشده است. 
این روزنامه نگار انگلیسی افزود: چیلکات تنها به ذکر این مساله بسنده کرد که اعضاء کابینه باید از لرد گولداسمیت تقاضای توضیح بیشتری در خصوص این تغییر موضع می کردند که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد!. 
مک اسمیت در ادامه این پرسش را مطرح می کند که تونی بلر نخست وزیر وقت و جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس، رئیس جمهور وقت فرانسه را متهم می کنند که او جلوی صدور قطعنامه دوم در شورای امنیت سازمان ملل را گرفت. 
وی نوشت: ژاک شیراک دهم مارس 2003 در جریان یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، در حالی که سازمان ملل به دنبال خلع سلاح دولت عراق از طریق نظارت بازرسان و به صورت مسالمت آمیز است اما چند کشور اظهار می کنند که ظرف چند روز آتی به جنگ با عراق می روند و لذا فرانسه صدور قطعنامه دوم برای جنگ با عراق را وتو خواهد کرد. 
وی افزود: اما سئوال اینجاست که آیا شیراک گفته بود که تحت هیچ شرایطی حمله به عراق را نمی پذیرد؛ و یا اینکه دولت انگلیس بخشی از اظهارات شیراک را بهانه حمله به عراق قرار داد. 
این نویسنده انگلیسی افزود: متنقدین بلر می گویند که اظهارات آقای شیراک تحریف شده است و اظهار می کنند که وی مشخص کرده بود در صورتی که بازرسان سازمان ملل موفق به خلع سلاح دولت عراق نشوند، «حمله به عراق اجتناب ناپذیر است».
مک اسمیت همچنین این پرسش را مطرح کرد، «آیا تونی بلر در جریان توجیه پارلمان برای مشارکت انگلیس در جنگ عراق، از وضعیت سلاح های کشتار جمعی در این کشور آگاه بود یا نه؟»
وی افزود: منتقدین وی با اشاره به اظهارات «حسین کامل» در سال 1995 که گفته بود، عراق سلاح های کشتار جمعی اش را نابود کرده است، ادعا می کنند تونی بلر به نمایندگان مجلس دروغ گفته است.
این نویسنده انگلیسی با بیان اینکه، بلر در جریان توجیه جنگ عراق در پارلمان، به نمایندگان اطمینان داد که تصمیم صدام حسین برای نابودی سلاح های کشتار جمعی برخلاف واقع است، افزود: او به نمایندگان دروغ گفت و متاسفانه گزارش چیلکات به این مساله هم اشاره ای نکرده است.
مک اسمیت در بخش دیگری از این یادداشت عنوان کرد: تونی بلر تا پیش از آغاز جنگ 2003، افکار عمومی را فریب داد و گفته بود که تنها در صورت صدور قطعنامه دوم به عراق حمله خواهد کرد.
وی افزود: این در حالی است که شخصیت هایی همچون دیک چنی معاون رئیس جمهور وقت آمریکا و دونالد رامسفیلد وزیر دفاع پیشین آمریکا علاقه ای به صدور قطعنامه علیه عراق نداشتند و خواستار اعزام ارتش آمریکا به عراق بودند.
این نویسنده انگلیسی نوشت: با توجه به تفاوت فاحش میان انگیزه دولت انگلیس و آمریکا، اکنون این سئوال مطرح است که چرا تونی بلر در جولای سال 2002 ، در نامه محرمانه اش به جورج بوش نوشت که در هر اقدامی آمریکا را همراهی خواهد کرد. 
وی افزود: هرچند تونی بلر می گویند که این نامه نشانگر هیچ تعهدی از سوی دولت انگلیس نیست، اما اگر نیست پس نشانگر چیست؟ آیا آمریکا بدون حضور انگلیس به جنگ با عراق می رفت؟ .
وی افزود: این در حالی است که گزارش چیلکات به این نکته نیز اشاره ای نکرده است.
گزارش جنجالی مربوط به نقش انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 روز گذشته (چهارشنبه) پس از هفت سال تاخیر منتشر شد و مشخص کرد که تونی بلر با فریب افکار عمومی دست به تهاجم به عراق زده است. 
جان چیلکات، رئیس کمیته تحقیقاتی چیلکات ضمن ارائه گزارشی از یافته ها خود اظهار داشت: ما در این گزارش نتیجه گرفتیم که ادعاهای صورت گرفته در مورد تهدیدهای ناشی از سلاح های کشتار جمعی در عراق در حالی با قاطعیت بیان شده که صحت نداشته و این در حالی است که تونی بلر هشدارها در مورد عواقب و پیامدهای حمله به عراق داده دست کم گرفته شده بود. 
وی همچنین تدابیر صورت گرفته از سوی دولت انگلیس برای دوران پسا جنگ عراق را «غیر کافی» توصیف کرد و تصریح کرد که لندن به اهدافی که اعلام کرده بود نرسید.
رئیس کمیته چیلکات همچنین اطلاعاتی را که منجر به تصمیم دولت انگلیس در حمله به عراق شد را تحریف شده و غیر واقعی توصیف کرد و گفت که باید در صحت این اطلاعات تحقیق صورت می گرفت. 
چیلکات همچنین تونی بلر را به تحریک جورج بوش رئیس و طراحی نقشه حمله به عراق متهم کرد و گفت: دسامبر سال 2001 تونی بلر به بوش پیشنهاد کرد که آمریکا به همراه انگلیس بایستی راهبرد «زیرکانه» ای را اتحاذ کنند که در طول زمان منجر به تغییر حکومت در عراق و احداث یک دولت جدید شود. 
وی افزود: 28 جولای سال بعد، تونی بلر در یادداشتی به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داد که لندن در هر اقدامی علیه عراق با واشنگتن همراه خواهد بود.
چیلکات دستاورد جنگ عراق را «خیلی دورتر از موفقیت» توصیف کند و افزود که انگلیس به اهداف مد نظرش نائل نگردید.
رئیس کمیته چیلکات همچنین اضافه کرد که ارتش انگلیس برای مواجه با شرایط عراق و تهدید های منطقه آمادگی نداشته که منجر به کشته شدن جان سربازان انگلیسی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.