قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : معاون بهره برداری شرکت آب منطقه مازندران گفت: انجام کشت دوم از آب زیر زمینی به منزله اضافه برداشت از چاه تلقی شده و کشاورزان مجاز به بهره برداری از آب زیر زمینی برای کشت دوم نیستند.

استفاده از چاه های کشاورزی تنها برای یک کشت در سال

امیرهوشنگ پاشا در جمع مدیران امور منابع آب شهرهای مازندران با بیان اینکه در پروانه بهره برداری صادره از سوی این شرکت برای چاه ها در بخش کشاورزی میزان بهره برداری و نوع کشت قید شده و چنانچه این مهم نادیده گرفته شود، آسیب جدی به سفره های زیرزمینی  وارد می شود.

وی اضافه نمود: با توجه به محدودیت  آب های زیر زمینی و همچنین بسته شدن دریچه های آب کشاورزی سدها پس از پایان فصل زراعی و ذخیره سازی آب برای سال زراعی آتی، انجام کشت دوم نیازمند هماهنگی با امور منابع آب در شهرستان هاست.

معاون بهره برداری آب منطقه مازندران تعداد چاه های کشاورزی استان رابالغ بر 80 هزار حلقه بر شمرد و گفت: برای برنامه ریزی منابع آب نیازمند آماربرداری از کلیه منابع آبی هستیم که این کار مهم را از محل طرح تعادل بخشی از ابتدای سال جاری شروع نمودیم.

پاشا ادامه داد: تا کنون از 18هزار حلقه از منابع آبی استان آمار برداری شده و بر اساس برنامه ریزی که در این خصوص انجام دادیم تا پایان سال اطلاعات کلیه منابع آبی استان که بالغ بر 132 هزار مورد می باشد جمع آوری و در سامانه ای  ذخیره خواهد شد.

وی از بهره برداران به ویژه شورای اسلامی روستاها و دهیاران خواست با گروه آمار برداری و گشت بازرسی شرکت همکاری تا اطلاعات آب استان به دقت جمع آوری و در  برنامه ریزی منابع آب مورد استفاده قرار گیرد.

پاشا وضعیت منابع آب استان را در سال جاری مناسب ارزیابی کرد و خاطرنشان نمود: در سد شهید رجایی عقب ماندگی 25 میلیون متر مکعبی ذخیره آب داشتیم که  با بارش های خوبی که در فصل بهار اتفاق افتاد این کمبودها جبران و هم اکنون حدود 80 میلیون متر مکعب آب ذخیره داریم که ضمن تأمین آب زراعی کشاورزان در فصل زراعی جاری می توانیم امیدوار باشیم با ذخیره خوبی فصل زراعی آتی را شروع کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.