قدس آنلاین - یزد : مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت :حصیر یک دست ساخته طبیعی و بومی ارگانیک است که از آن می توان برای زیبایی بصری بافت تاریخی بهره برد

 مصالح بومی و ارگانیک برای زیبایی بصری بافت تاریخی یزد

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، مهندس  مهدی شرافت در این خصوص اظهارداشت : کولرهای آبی وسیله مناسبی برای ساختمان های بافت تاریخی شهر یزد نیست، چرا که با ایجاد رطوبت و نشت آب می تواند به ساختمانهای سنتی شهر آسیب بزند، اما به دلیل شرایط اقلیمی بسیار خشک و گرم استان یزد عموم مردم ناچار به استفاده از این وسیله هستند و تا هنگامی که جایگزینی مناسب و مقرون به صرفه برای آن پیدا نشود امکان جمع آوری آن از سیمای بافت تاریخی میسر نیست.

وی  افزود: یکی از معضلات کولرهای آبی ناهماهنگی بصری آن با بافت تاریخی شهر یزد است. لذا برای تعدیل این مشکل و حفظ سیمای شهر تاریخی و کنترل منظر بصری کارشناسان میراث فرهنگی استفاده از حصیر را برای پوشش کولرهای آبی پیشنهاد دادند، که مورد استقبال عمومی قرار گرفت.

شرافت  در خصوص پوشش حصیری تصریح کرد: حصیر یک دست ساخته طبیعی و بومی ارگانیک است که از آن می توان برای زیبایی بصری بافت تاریخی بهره برد. حصیر از جمله تولیدات صنایع دستی استان محصوب می شود که از نظر بصری با بافت تاریخی همخوانی دارد و باعث عملکرد بهتر کولرهای آبی در برابر نور خورشید و گرمای هوا می شود.

وی خاطرنشان ساخت : با توجه به نزدیک شدن زمان حضور ارزیابان یونسکو جهت ثبت جهانی بافت تاریخی و ارزشمند شهر یزد و لزوم حفظ منظر بصری بافت تاریخی، استفاده گسترده از پوشش حصیری برای پوشش کولرهای آبی و برخی معابر و گذرها در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و امیدواریم با این تغییر خلاقانه بر زیبایی بافت تاریخی و ارزشمند شهر یزد افزوده شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.