پشت پرده حمایت آمریکا  از آل سعود در جنگ با یمن

آمریکایی‌ها، حوثی‌ها را متهم کرده‌اند که از مناطق تحت کنترل خویش، موشک‌هایی را به سوی کشتی‌های این کشور در دریای سرخ شلیک می‌کنند.
دولت و نیروهای مقاومت یمن این اتهام را بشدت رد کرده‌اند و اما کاخ سفید بر آن اصرار داشته و حتی پس از این اتهام، به اهدافی در خاک یمن حمله کرده است.
این پافشاری واشنگتن و بهانه‌جویی آشکار این کشور، نشان از مقاصد پشت پرده آن‌ها برای ورود مستقیم در جنگ یمن دارد. سه دهه پیشتر شاهد رفتار مشابهی از آمریکایی‌ها در خلیج فارس بودیم. در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، بویژه وقتی نشانه‌هایی از استیصال ارتش بعث در برابر ایران پدیدار شد، غرب و در رأس آن‌ها آمریکا که نگران تشدید پیشروی‌های ایرانیان شده بودند، برای نجات صدام از باتلاقی که گرفتار آن شده بود و برای تغییر روال در صحنه‌های نبرد، به بهانه‌هایی واهی، به طور مستقیم وارد نبرد شده و تا حد زیادی اوضاع را به نفع صدام تغییر دادند.
شاید بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باور باشند که آمریکایی‌ها به دنبال پیروزی ریاض در جنگ با یمنی‌ها هستند، اما حقیقت چیز دیگری است. واشنگتن ترجیح می‌دهد سعودی‌ها همواره در وضعیتی قرار داشته باشند که از هر نظر نیازمند واشنگتن بوده و برای حفظ روابط خود با آمریکا حاضر به پرداخت هزینه‌هایی گزاف باشند. «اوباما» در هفته‌های پایانی حکومت خود به سر می‌برد و روشن است در این وضع حاضر نباشد دست به تغییر عمده‌ای در قبال روابط خود با ریاض بزند،اما این بدان معنا نیست که آمدن فردی دیگر حتی از حزب مخالف باعث تغییر زیادی در مناسبات واشنگتن و ریاض بشود. شاهد این مسأله، قرارداد عجیب یک میلیارد و دویست میلیون دلاری آمریکا با سعودی‌ها برای فروش جنگ افزارهای جدید است، آن هم در زمانی که تمام جهان تحویل سلاح به آل سعود را به خاطر کشتار زنان و کودکان یمنی تقبیح می‌کند. در چنین وضعی آمریکایی‌ها در رسانه‌ها مدعی می‌شوند، به ریاض چک سفید امضا نداده‌اند، اما در عمل آن‌ها همزمان با امضای قراردادهای درازمدتی که سال‌های سال پس از اوباما نیز تداوم خواهد داشت، به فکر سودهای کلان خود از رهگذر تجارت با آل سعود و چرخاندن چرخ کارخانه‌های عظیم اسلحه سازی خویش هستند!
برای کاخ سفید بهترین اتفاق، تداوم وضعیت نه جنگ و نه صلح بین یمن و عربستان است. واشنگتن با این حال اوضاع آشفته درون عربستان را نیز رصد می‌کند. اختلاف‌های عمیق میان شاهزادگان برای جانشینی پادشاه نیز از موضوعات مهم مورد نظر کاخ سفید در این کشور است. آمریکایی‌ها حتی برای فروپاشی عربستان نیز برنامه دارند سناریویی که چندان دور از ذهن هم نیست.
آمریکایی‌ها یک عربستان ضعیف را که برای تداوم حیات خود، بشدت نیازمند رابطه با کاخ سفید باشد، بهترین گزینه می‌دانند و بر همین اساس سیاست‌های کج‌دار و مریز خود را تداوم می‌دهند و البته عملکرد ناپخته سیاستمداران مغرور و مدعی سعودی‌ها نیز به کاخ سفید برای رسیدن به اهدافش، بیشتر از همه یاری می‌رساند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.