قدس آنلاین- مسعود حیدری معینی: علی اصغر فانی، یکی از سه وزیری بود که در آخرین ماه‌های دولت یازدهم از قطار کابینه، پیاده شد یا بهتر است بگوییم، پیاده‌اش کردند. در این میان اگرچه دلایل استیضاح فانی هم با خودش می‌رود که به فراموشی سپرده شود، اما مطالبات مردم و بخصوص فرهنگیان از وزیر جدید، قصه تازه‌ای است، قصه‌ای که سر دراز دارد و بعید است عمر کوتاه وزارت احتمالی دانش آشتیانی، پایان این قصه را کفاف دهد!

ابر سیاست را از سر آموزش و پرورش دور کنید

شاید هم قرار است پرونده اختلاس سنگین صندوق ذخیره فرهنگیان و ده‌ها پرسش و مطالبه بحق فرهنگیان با انتصاب وزیر جدید، همچنان در هاله ابهام باقی بماند.

 وزیر باید حسن سابقه داشته باشد

عضو شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به « قدس» می‌گوید: وزیر آموزش و پرورش باید فردی توانمند، فعال و کارآمد، با ‌سابقه درخشان و پاسخگوی مطالبات فرهنگیان باشد. فریده اولادقباد می‌افزاید: اصلاح بنیادی و ساختاری و همچنین کیفیت ‌بخشی به آموزش و پرورش از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. لزوم تغییر دیدگاه نسبت به آموزش و پرورش از مصرفی بودن به مولد بودن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، زیرا این دستگاه آموزشی، نیروی انسانی جامعه را تربیت می‌کند، بنابراین وزیر جدید باید هم خودش این باور را داشته باشد و هم بتواند این دید را از دولت بخواهد.

وی مهم‌ترین مطالبه فرهنگیان را اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری بویژه در بند 68 و 125 می‌داند و معتقد است: پرداخت پاداش پایان خدمت و معوقه‌های فرهنگیان و ایجاد بیمه تکمیلی کارآمد و پاسخگو برای شاغلان و بازنشستگان فرهنگی نیز باید در دستورکار وزیر جدید قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حذف سیاست‌ زدگی از آموزش و پرورش و شایسته سالاری در انتصابات را هم ضروری می‌داند و در کنار آن از لزوم پرداخت به موقع سرانه مدارس متناسب با نیازها و هوشمندسازی مدارس با اولویت مناطق محروم سخن می‌گوید.

تکلیف صندوق ذخیره باید روشن شود

اولادقباد در خصوص وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان می‌گوید: رسیدگی، تعیین تکلیف، تغییر ساختار و شفاف سازی در میزان دارایی‌های این صندوق باید به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد. اعطای تسهیلات به فرهنگیان از محل درآمدهای صندوق و پیگیری انتقال حقوق و دستمزد فرهنگیان و احداث بانکی قرض‌الحسنه با کارمزد پایین برای این قشر باید مورد توجه قرار گرفته و گردش مالی سالانه نزدیک به 28 هزار میلیارد ریالی فرهنگیان در این بانک به کار گرفته شود.

اولادقباد درباره طرح رتبه بندی معلمان هم می‌گوید: لزوم اجرای این طرح برای بازنشستگان از دیگر اقدام‌هایی است که باید عملیاتی شود. عضو شورای عالی آموزش و پرورش توجه به حقوق دانش آموزان، تأمین امکانات تحصیلی مناسب و همچنین تأکید بر آموزش رایگان را از دیگر انتظارات جامعه فرهنگیان بر می‌شمارد.

توسعه عدالت آموزشی

یک گروه 20 نفره از فعالان صنفی فرهنگیان و مدیران ابرگروه‌های شبکه‌های اجتماعی نیز خواسته‌های خود را به نمایندگی از اعضای چند 10 هزار نفری گروهشان از وزیر جدید آموزش و پرورش چنین اعلام می‌کنند: با توجه به اتفاقات روز، شفاف سازی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان باید از مهم‌ترین فعالیت‌های وزیر جدید باشد و اجرای قانون نظام هماهنگ به طور کامل برای فرهنگیان در اولویت بعد قرار دارد. همچنین به منظور توسعه عدالت آموزشی و رعایت عدالت در حق معلم و دانش آموز، تناسب در توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش مد نظر فرهنگیان است. رسیدگی به وضعیت استخدامی معلمان حق التدریسی و پیمانی هم از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

نمایندگان فرهنگیان در گفت‌وگو با قدس اضافه می‌کنند، مطالبات معلمان و بازنشستگان فرهنگی باید به رسمیت شناخته شود و از طریق مجاری قانونی پیگیری شود، زیرا اجرای قانون ضامن رفع مشکلات معلمان است و ما امیدواریم وزیر آینده آموزش و پرورش با تغییر نگاه به نظام آموزش و پرورش، به حل مشکلات معلمان بپردازد و نگاه مسؤولان را از مصرفی بودن این وزارتخانه راهبردی به سمت تولیدی بودن آن سوق دهد. بودجه آموزش و پرورش باید بر اساس نسبتی از تولید ناخالص داخلی مشخص شود و توزیع نامتناسب منابع اقتصادی آموزش و پرورش در استان‌ها که موجب نارضایتی جامعه است و نظام آموزشی را دچار ضعف می‌کند، پایان یابد.

نارضایتی نظام فعلی آموزش و پرورش، دانش آموزان را از مدرسه رفتن گریزان می‌کند و شاهد بی‌علاقگی دانش آموزان برای رفتن به مدرسه هستیم .

پیگیری برای افزایش بودجه

نمایندگان این گروه فعال فرهنگی می‌گویند، طبق آمار 98درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان و معلمان می‌شود. وزیر جدید باید بتواند در مورد افزایش سرانه دانش‌آموزی قوی‌تر عمل کرده و با دلیل و منطق در جهت توسعه عدالت آموزشی گام بردارد تا این شائبه برای مردم پیش نیاید که معلم مصرف کننده حقوق دانش‌آموزان است.

چرا باید یک میلیون و چهارصد هزار کودک در ایران محروم از تحصیل باشند؟ در حال حاضر تعداد بی سوادان در ایران 9 میلیون نفراست که شایسته کشور ما نیست. وزیر آموزش و پرورش باید قدرت چانه زنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را داشته باشد و با منطق و استدلال‌های کارشناسانه بتواند در همه ابعاد طبق سند تحول که خواسته رهبر انقلاب است، همه بخش‌ها را در اجرای سریع و بدون قید و شرط این سند همراه کند.

آموزش مدرن همراه با آموزش معلمان

خانم مؤذن، یکی از معلمانی است که خواستار برنامه جامعی در مورد نقل و انتقال فرهنگیان ایثارگر و اجرای قوانین است. رضا علیجانی، از دیگر فرهنگیان هم برقراری حق مرزی، حق خدمت در مناطق محروم و حق مسکن و ایاب و ذهاب را از وزیر آموزش و پرورش مطالبه می‌کند.

قلیلی، از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان هم برخورد با عوامل اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان را از مهم‌ترین وظایف وزیر برشمرده، خواستار ارایه راهکارهای عملیاتی جدید و شفاف برای ادامه کار این صندوق است. وی همچنین ادامه تحصیل فرهنگیان را عامل پویایی و حرکت نظام آموزشی می‌داند.

مهدی امیر احمدی، معلم دیگری است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما، توجه به آموزش مدرن همراه با تربیت معلمان مجرب را از وزیر مطالبه و تأکید می‌کند: توانمندسازی علمی و مهارتی معلم، تجهیز به روز مدارس و رعایت نُرم دانش آموزی در راستای تحقق عدالت آموزشی باید در دستور کار وزیر آموزش و پرورش قرار بگیرد.

گفت‌وگوهای فراوان خبرنگار قدس با فرهنگیان، بیانگر آن است که این قشر اثرگذار در امروز و فردای جامعه، خواسته‌ها و پیشنهادهای دیگری هم دارند از جمله: اصلاح ساختار آموزش و پرورش، آموزش و پرورش رایگان و عدالت آموزشی ، شایسته سالاری، ایجاد فضای امن برای فعالیت صنفی، رفع تبعیض، پیگیری افزایش بودجه و زدودن ابر سیاست از سر آموزش و پرورش.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.