رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام اینکه سیاست‌های کلی وقف را در ۱۳ بند تقدیم مقام معظم رهبری کرده‌ایم، گفت: تا سال ۸۸ در کل کشور ۲۰۰ موقوفه به ثبت رسیده، اما از سال ۸۹ به بعد با تبلیغات انجام شده بیش از ۲۵۰۰ وقف در کل کشور به ثبت رسیده است.

رشد ۱۲۰۰ درصدی موقوفات در کشور طی ۶ سال گذشته

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی صبح روز شنبه (ششم آذرماه) در نشست خبری «دهه وقف» که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با تسلیت ایام دهه آخر صفر و با بیان اینکه راهپیمایی اربعین جزئی از عظمت امام حسین (ع) است، ‌ اظهار کرد: امام‌حسین (ع) نوری است که بشریت را دربرمی‌گیرد و راهپیمایی اربعین یک جزئی از این نور است. رسانه‌های غربی که ادعای آزادی فکر و اندیشه را دارند، هرگز این رویداد مهم و بزرگ مردمی و معنوی را پوشش ندادند و یا اگر منتشر کردند، با بغض و کینه از آن سخن گفتند.

وی گفت:‌ آن‌ها به دلیل اینکه می‌دانند راه و روش‌شان حق نیست و به آن اعتقادی ندارند، به همین دلیل از انعکاس این مراسم بزرگ و ارزشمند هراس دارند. خوشبختانه نور امام حسین (ع) در قالب پیاده‌روی اربعین سال به سال تجلی بیشتری پیدا می‌کند و همه از این نور بهره می‌برند. در اینجا جا دارد از تمام سازمان‌ها و نهادهایی که برای برپایی این رویداد عظیم مشارکت داشتند تشکر کنیم. سازمان اوقاف هم با همکاری سایر نهادها افتخار این را داشت که ۱۶۰۰ مُبلغ و روحانی را برای برپایی نماز جماعت و تبلیغ و ترویج مفاهیم اسلامی برای این راهپیمایی عظیم اعزام کند و همچنین ۴۰ موکب در نقاط مختلف کشور برای خدمت رسانی به زائران از طرف سازمان اوقاف فعال بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد:‌ ما همچنین از مردم عراق که با مهر و محبت از زائران ایرانی پذیرایی کردند، کمال تقدیر و تشکر را داریم. نباید این مسئله فراموش شود که امام حسین (ع) برای نجات دیگران از ذلالت و گمراهی بود که قیام کرد، وگرنه ایشان هم می‌توانست همچون سایر افراد آن زمان که صرفا به عبادات شخصی خود می‌پرداختند به این امر بپردازند. اما امام حسین (ع) قیام کرد که راه سعادت برای بشریت باز شود.

طرح مسئله سازش با دشمن، مخالف فرهنگ قرآن و نبوت و امامت است

«محمدی» در ادامه با بیان این مطلب که ما در طول تاریخِ دین اسلام ندیده‌ایم که هیچ امام و یا پیامبری در برابر ظلم سایر حکومت‌ها سکوت پیشه کرده باشد، گفت:‌ برخی درصدد این هستند که بگویند ما با دشمن سازش داشته باشیم. این طرح مخاطب فرهنگ قرآن، نبوت و رسالت امامان (ع) است؛ چرا که قرآن به ما اجازه نداده که برابر ظالمان و دشمنان سازش و تسلیم باشیم. امام راحل فرمودند که تمام اسلام در این دو جمله است و آن این است که نه ظلم کنید و نه زیر بار ظلم بروید. استکبارستیزان می‌خواهند سلطه‌گری و سلطه‌پذیری را در رأس تمام امور خود داشته باشند.

وی افزود: آن‌ها هرگز نمی‌خواهند که کشورهای زیردستشان پیشرفت کند. در همین انتخابات اخیر آمریکا دیدید که هر دو کاندیدا به صراحت اعلام کردند که ما از اسرائیل حمایت می‌کنیم. اسرائیلی که کارش غارت سرمایه‌های مادی و انسانی جوامع است. سازش با دشمن مخالف قرآن است. اگر کسی ادعا کند که مسلمان است و این حرف را بزند این حرف با عمل‌اش مخالفت دارد. هیچ پیامبری با دشمنان سازش نکرده و یا با ظالمان همراه نبوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: تجربه به ما نشان داده که هرگاه با دشمن سازش کرده‌ایم، نه تنها پیشرفت نداشته‌ایم بلکه عقب‌مانده‌تر هم شده‌ایم. اگر می‌خواهیم به پیشرفت برسیم، باید خداباوری و خودباوری را در خود تقویت کنیم نه سازش با دشمن را. راه‌حل رفع مشکلات اقتصادی کشور، توجه به اقتصاد مقاومتی و دستاوردهایی است که در داخل کشور می‌توانیم به آن برسیم. ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم‌ها است. مابقی آن‌ مربوط به خودمان است که باید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. برخی از این اموری که می‌تواند به اقتصاد کمک کند، وقف است. چرا که اقشار مختلف مردم جامعه در این عرصه گام برمی‌دارند.

محمدی عنوان کرد: هنوز در عرصه رسانه‌ها، به مسئله وقف آن گونه که باید و شاید پرداخته نمی‌شود. در ۱۴ قرنی که از اسلام می‌گذرد، وقف همواره سرمایه‌های بسیار ارزشمندی را برای جوامع اسلامی به دنبال داشته است. بیش از ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور ما وقفی هستند، اما چه کسی به آن‌ها می‌پردازد؟ همچنین ما موقوفاتی را برای بهداشت، سلامت، نظافت و پاکیزگی افراد جامعه داریم. همچنین مراکز علمی و دینی نیز از طریق وقف در کشور در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۸۰۰ مرکز علمی، ‌ پژوهشی و آموزشی داریم که همه آن‌ها درصدد ارتقاء وقف در سطح علمی و فناوری هستند. مقام معظم رهبری در هفته گذشته در دیداری که در جمع بسیجیان داشتند، به تولید علم و فناوری تأکید ویژه‌ای داشتند و فرمودند که یکی از مصداق‌های مردم‌سالاری دینی انتخابات آزاد است و مصداق بعدی آن رشد علم و فناوری است که باید این مسئله در سطح جامعه افزایش پیدا کند. برای رشد دانش باید از وقف بهره ببریم. شاید اکنون همه نتوانند یک موقوفه سنگین را در این عرصه داشته باشند، اما اگر طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید و همه هر مقدار که می‌توانند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند، ما می‌توانیم در عرصه وقف علم و فناوری پیشرفت‌های بسیاری داشته باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: این سازمان در سه حوزه وظیفه دارد. وظیفه اول در عرصه قرآن، دوم مسئله مربوط به امامزادگان و سوم مسئله موقوفات است. در عرصه فعالیت‌های قرآنی سی‌وسومین مسابقه قرآن در سال ۹۵ در کشور برگزار شد و در این دوره از مسابقات برای اولین بار مسابقه حفظ قرآن روشندلان برگزار شد و از شهدای مدافع حرم و قرآنی تجلیل شد. همچنین سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآنی کشور در گیلان با حضور ۷۵۰ نخبه قرآنی در ۱۰ رشته برای خواهران و برادران برگزار شد.

محمدی ادامه داد: از ۶۰۰ نفر از حافظان قرآنی حمایت‌های تحصیلی رایگان صورت گرفت و همچنین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی را داشتیم که به ۴۲۰ نفر از حافظان قرآنی این مدرک پس از بررسی‌ها اعطا شد. همچنین ما از سال ۹۰ تاکنون طبق فرمایش رهبری در صدد این هستیم که حافظان قرآن در جامعه افزایش پیدا کند و تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر حافظ را در سطوح مختلف داشته‌ایم و همچنین برای پنج سال آینده این برنامه را داریم که بتوانیم تعداد حافظان را بیشتر کنیم.

وی همچنین یادآور شد: بیش از ۷۰۰۰ مربی قرآن تربیت شده و همچنین ما عمران و آبادانی و ساخت و ساز امامزادگان را در دستور کار خود داشته‌ایم و حدود ۴۰۰۰ امامزاده اکنون در حال ساخت و ساز هستند و فعالیت‌های عمرانی بر روی آن‌ها انجام می‌شود. ما در طول سال برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی را در بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌کنیم که از جمله این طرح‌ها و برنامه‌ها طرح آرامش بهاری در عید نوروز، سوگواره یاس نبوی در زمان شهادت حضرت زهرا (س)، طرح ضیافت الهی در ایام ماه مبارک رمضان، جشن ولایت علوی و نبوی از عید قربان تا عید غدیر، بصیرت عاشورایی که از دهه اول محرم تا آخر صفر برگزار می‌شود را داشته‌ایم. همچنین ما حرکت زائران امام رضا (ع) را در شش استان زیر پوشش قرار داده‌ایم و در این عرصه نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: ما با حضور بیش از ۸۰۰۰ روحانی خیمه‌های معرفت را در سراسر امامزادگان و بقاع متبرکه برگزار کرده‌ایم. همچنین در حوزه موقوفات ما دو کار به صورت کلی انجام داده‌ایم. یکی کارهای حقوقی، قضایی و ثبتی است و دیگری اجرای امینانه نیات واقفان است. تاکنون حدود ۴۵ درصد از رَقَبات و موقوفات کشور دارای ثبت و سند رسمی شده‌اند ولی هنوز ۵۰ درصد از آن‌ها بدون سند هستند و ما اقداماتی را در این عرصه آغاز کرده‌ایم. همچنین به روزرسانی از دیگر اقداماتی بوده که داشته‌ایم و بیش از ۷۰۰هزار از رقبات که دارای مستأجر بودند آن‌ها را به روزرسانی کرده‌ایم و درباره تک تک آن‌ها شفاف‌سازی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما برای اینکه برای همگان مشخص شود که درآمدهای وقف به کجا می‌رود یک سیستم رایانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که در همه آن‌ها با شفافیت کامل صرف مبالغ وقفی مشخص می‌شود و هر نهاد و ارگانی بخواهد ما آن را در اختیارش قرار می‌دهیم. خوشبختانه در این مدتی که از انقلاب گذشته است وقف‌ها از یک انضباط مالی بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند و ما سیاست‌های کلی وقف را در ۱۳ بند به مقام معظم رهبری تقدیم کرده‌ایم و امیدواریم سند بالادستی به ما برسد و ما حرکت خود را براساس آن آغاز کنیم. تا سال ۸۸، ۲۰۰ موقوفه بیشتر در کل کشور به ثبت نرسیده است اما از سال ۸۹ به بعد به دلیل تبلیغ و ترویج اصحاب رسانه میانگین وقف بیش از ۲۵۰۰ موقوفه در کل کشور بوده است.

برنامه‌ها و عناوین هفته وقف

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین شرف‌خانی -معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه- با بیان اینکه ما هر سال هفته وقف را در ایام شهادت امام حسن (ع)، رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت امام رضا (ع) در تقویم‌ها داشته‌ایم گفت: امسال به دلیل تعطیلاتی که در این ایام افتاده ما یک روزشماری تهیه کرده‌ایم و براساس همین روزشمار برنامه‌های مختلفی را ارائه داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال هفته وقف «همه واقف باشیم» است و ما در این هفته رونمایی از تولیدات وقفی را داریم. از سه جلد کتاب رونمایی می‌شود و همچنین پنج جلد کتابچه و نرم‌افزار برای تبلیغ و ترویج وقف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. از دیگر برنامه‌های ما در هفته وقف دیدار با مراجع اعزام تبلیغ، تجدید پیمان با آرمان‌های امام راحل و برگزاری همایش ملی یاوران وقف است. همچنین نشست‌های تخصصی تحت عنوان «وقف و اقتصاد»، «وقف و خانواده»، «وقف و قرآن کریم» را داریم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: نشست‌های صنفی را با بازاریان، کارخانه‌داران و اساتید جامعه قرآن و ورزش برگزار می‌کنیم. همچنین در صدد هستیم در این هفته عیادت از بیماران و کمک به تجهیزات پزشکی را در دستور کار داشته باشیم و زنگ وقف را در مدارس به صدا درمی‌آوریم. همچنین افتتاح پروژه‌های عمرانی موقوفات را در ۹ استان کشور در این هفته داریم و نمایشگاه‌هایی تحت عنوان گرایش و عملکرد موقوفات را در سراسر استان‌های کشور برگزار می‌کنیم. ما ۱۸۷۰ موقوفه داریم که برای تمام آن‌ها سرفصل‌هایی طراحی شده است.  

براساس این گزارش دهه وقف از یکشنبه هفتم آذرماه تا سه‌شنبه ۱۶ آذر ادامه دارد و هر کدام از این روزها دارای عنوانی هستند که این عناوین عبارتند از: یکشنبه «وقف و رسانه»، دوشنبه «وقف و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)»، سه‌شنبه «وقف و ترویج فرهنگ قرآنی»، چهارشنبه «وقف و بقاع متبرکه و زیارت»، پنج‌شنبه «وقف و حوزه‌های علمیه»، جمعه «وقف و محرومیت‌زدایی»، شنبه «وقف و سلامت»، یکشنبه «وقف و خانواده»، دوشنبه «وقف و اقتصاد مقاومتی»، سه‌شنبه «وقف و علم و فناوری».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.