شورای علمی و پژوهشی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با همکاری انتشارات نمایش شش عنوان کتاب علمی و نمایشنامه منتخب را به مناسبت برگزاری این رویداد هنری همزمان با جشنواره منتشر خواهد کرد.

شش عنوان کتاب علمی و نمایشنامه به مناسبت جشنواره ۲۳ چاپ می‌شود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری تسنیم، کتابهای «تأثیر تئاتر بر پرورش  خلاقیت کودک و نوجوان» تألیف مسرور نعمت‌اللهی، «جستاری در باب پرفورمنس برای کودکان» نوشته مرتضی سعیدیان، «تئاتر اوراند هریس» نوشته اوراند هریس و ترجمه سیدحسین فدایی حسین، «تئاتر ابداعی و مشارکتی»   نوشته تینا بیکاترکیس ترجمه سیدحسین فدایی حسین، «زندگی و آثار جبار باغچه بان» نوشته منوچهر اکبرلو و مجموعه نمایشنامه «هفت‌پرده» آثار منتخب چند دوره جشنواره در ایام برگزاری این رویداد هنری با حضور مسئولین و هنرمندان رونمایی می‌شود.

شب جبار باغچه‌بان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود

شب استاد جبار باغچه‌بان همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور دخترش برگزار می‌شود. جبار باغچه‌بان به عنوان اولین هنرمند تئاتر کودک و نوجوان در ایران، شامگاه ۲۵ آذر ماه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار می‌شود.

در این مراسم که در آستانه صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران برپا می‌شود، خانواده زنده یاد جبار باغچه‌بان و دختر او حضور دارند.

خوانش آثار باغچه‌بان، رونمایی از کتاب معرفی او و برپایی سمینار پژوهشی تئاتر کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های این مراسم است که با همکاری بنیاد تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود. همچنین در این مراسم از چند چهره باسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز تقدیر خواهد شد و مقالات برگزیده تئاتر کودک و نوجوان معرفی می‌شوند. در این برنامه نشان استاد جبار باغچه‌بان از سوی بنیاد تئاتر کودک و نوجوان به چهره‌های فعال این عرصه اهدا می‌شود.

جمعه گذشته ۱۲ آذر ماه نیز تعدادی از اعضای بنیاد تئاتر کودک و نوجوان و انجمن تئاتر کودک و نوجوان با حضور در آرامگاه شهر ری، بر مزار باغچه‌بان حاضر شدند و به او ادای احترام کردند.

جبار باغچه‌بان نخستین چهره فرهنگی ایران است که سال ۱۲۹۸ اولین تئاتر کودک و نوجوان را در کودکستانی در تبریز اجرا کرد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه صد سالگی این رویداد، شبی را به نام این هنرمند و با گرامیداشت یاد و خاطره او برگزار می‌کند.

جبار باغچه بان بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است.

مقالات برگزیده بخش صدسالگی تئاتر کودک معرفی شد

شورای داوری بخش مسابقه مقالهنویسی صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان آقایان داوود کیانیان، یدالله وفاداری، مسلم قاسمی، منصور خلج، سیدحسین فدایی‌حسین و منوچهر اکبرلو با ارزیابی آثار شرکت کننده چهار مقاله را بدون اولویت به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.

مقالات برگزیده:

  1. «تئاتر کودک و نوجوان در یک دهه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان» نوشته کریم خاوری و تحسین مصطفی  از کردستان
  2. «جبار باغچهبان و نمایش خلاق» نوشته مژگان وثوقی از تهران
  3. «تأثیر ادبیات مکتوب کودک و نوجوان بر تئاتر کودک و نوجوان ایران» نوشته احمد بیگلریان از همدان
  4. «تئاتر کودک در ایران، از نخستین حرکتها تا نخستین نمایشنامه» نوشته نیاز اسماعیلپور از همدان

بخش صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان با همکاری بنیاد نمایشی کودک به مناسبت پیش‌واز صدسالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران و اولین اجرای نمایشی توسط زنده یاد باغچه‌بان به شکل ویژه درجشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان برگزار خواهد شد.  

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین رویدادهای تئاتر کشور با دبیری شهرام کرمی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت استانداری و نهادهای فرهنگی و هنری شهر همدان ۲۲ تا ۲۷  آذرماه با حضور گروه‌های ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.