دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها گفت: ماهانه، ۵ میلیون دلار اسباب بازی وارد کشور می شود اما همچنان قاچاق، معضل اصلی ماست که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.

سهم ۵ میلیون دلاری واردات قانونی اسباب‌بازی/ قاچاق معضل اصلی است

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری مهر، محمدحسین فرجو با اشاره به این‌که ما صنعت اسباب‌بازی نداریم گفت: ما نمی‌توانیم اسباب‌بازی‌های پیچیده‌ای تولید کنیم. برای مثال شرکت‌های خارجی، ۲۵۰ نوع  چشم عروسک تولید می‌کنند؛ از چشم‌های رنگی برای عروسک‌های دختر و پسر گرفته تا چشم ببر و گرگ و پلنگ اما ما این امکان و تنوع تولید را نداریم و در این صنعت، تازه‌کار و بسیار کم تجربه‌ایم. برای مثال، ما هنوز نمی‌توانیم یک عروسک پولیشی درست کنیم که صدا را تقلید کند در حالی که یک واردکننده اسباب بازی می‌تواند یک سی دی بردارد و به چین برود و از یک تولیدکننده چینی بخواهد هر صدایی را که می‌خواهد برای او روی سی‌دی بریزد.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی با بیان این که ما در تمام این سال‌ها رشته‌ای با عنوان طراحی اسباب بازی در دانشگاه‌ها نداشته‌ایم گفت: ما یک طراح تربیت نکرده ایم چون همانطور که اشاره شد، صنعت اسباب بازی نداشته‌ایم. در صورتی که کشورهای دیگر انواع عروسک و ماشین را طراحی و تولیدکنند از هلی کوپتر ۵ سانتی تولید می کنند تا هلی کوپتری که دوربین فیلمبرداری با خود جابه جا می کند.

فرجو به تاریخچه واردات اسباب‌بازی به ایران اشاره و بر ضرورت نظارت بر آن تاکید کرد و گفت: واردات اسباب‌بازی از مهرماه سال ۸۱ آغاز شد چون شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها معتقد بود در دنیا، وسایل خوبی ساخته می‌شود که بچه‌های ما باید از آن استفاده کنند اما طبیعی است که باید یک سیستم نظارتی وجود داشت و اسباب‌بازی‌های وارداتی را کنترل کند.

او در ادامه گفت: سال ۱۳۸۱ که واردات اسباب‌بازی آغاز شد، سهم اندکی از بازی‌ها، یعنی کمتر از یک درصد، به بازی‌های فکری و آموزشی و کمک آموزشی اختصاص داشت اما رفته رفته میزان ورود این بازی‌ها بیشتر شد و خانواده‌ها دریافتند که کودکان می‌توانند با بازی بیاموزند. حالا بیش از ۱۵ درصد اسباب بازی‌های وارداتی، بازی‌های خلاقانه و آموزشی است.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها، در پاسخ به اینکه چه بودجه ای، به طور سالانه در اختیار این شورا قرار می گیرد بیان کرد: شورای نظارت بر  اسباب بازی‌ها از سال ۱۳۷۹ تا ۸۹ هیچ بودجه ای نداشت و امورات جاری خود را بر اساس تن خواه گردانی که در اختیارش قرار می گرفت اداره می کرد. سال ۱۳۸۹، مبلغ ۶۵ میلیون تومان در اختیار شورا قرار گرفت. بودجه امسال ما هم به ۸۵ میلیون تومان رسیده است.

فرجو  با بیان اینکه ما اکنون با واردات گسترده‌ اسباب‌بازی از چین به عنوان یکی از معضلات پیش‌روی این صنعت مواجهه هستیم افزود: ما نظارت فرهنگی خود را داریم و واحدهای نظارت بر اسباب بازی در استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و تهران روزانه پرونده های گمرکی را بررسی می کنند و مجوز ترخیص می‌دهند اما قاچاق و ورود بی رویه اسباب بازی های چینی،   همچنان معضل اصلی ماست. ضمن اینکه علاوه بر سهم عمده قاچاق اسباب بازی های چینی از وجود مواد اولیه و نیروی کار ارزان در این کشور که موجب پایین آمدن قیمت تمام شده اسباب بازی می شود هم نمی توان گذشت.

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: ماهانه ۵ میلیون دلار اسباب بازی به طور قانونی وارد کشور می شود که بیشترین این اسباب بازی‌ها گروه عروسک ها و بعد آن ماشین ها هستند اما اسباب بازی های بسیاری از طریق غیرقانونی وارد کشور می‌شوند که هیچ نظارتی بر ورود آنها وجود ندارد. البته قوانین بسیاری در ارتباط با قاچاق تدوین شده اما هیچ کدام، ضامن اجرایی ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.