معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال ردیف بودجه‌ای تحت عنوان تربیت بدنی و سلامت ایجاد شده است، گفت: در سال ۹۶ موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به عنوان برنامه‌های تحت پوشش این ردیف، قرار گرفته است.

اختصاص اعتبار برای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی/ تهیه نرم‌افزار غربالگری دانش‌آموزان در معرض خطر

 به گزارش «قدس آنلاین»،  مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ‌آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های این معاونت در سال تحصیلی جاری، اظهار داشت: سه برنامه در حوزه تربیت بدنی و سه برنامه نیز در حوزه سلامت دانش‌آموزان داریم و برای سال ۹۶ نیز سه برنامه در حوزه پیشگیری اضافه خواهد شد.  

وی ادامه داد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای مقاطع مختلف پیش‌بینی شده است و با توجه به اینکه تاکنون اعتبار مصوبی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نداشتیم، در نتیجه کمکی از محل اعتبارات ستاد مبارزه با مواد مخدر گرفته می‌شد و این در راستای تفاهم‌نامه‌ای بود که انجام شده بود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ‌آموزش و پرورش یادآور شد: اعتبار ویژه‌ای در این خصوص در آموزش و پرورش نداریم؛ البته با هماهنگی بخش‌ها کارهایی صورت می‌گرفت و سعی کردیم در دو مقطع و در کتاب مهارت زندگی، مباحثی را بیاوریم که این هزینه‌بر است اما به دلیل اینکه جزو درس است، الزام بود تا این هزینه‌ها انجام شود.

حمیدی تصریح کرد: یک ردیف بودجه‌ای تحت عنوان تربیت بدنی و سلامت داریم که در سال جاری ایجاد شد و در سال ۹۶ نیز موضوع پیشگیری جزو همان ردیف خواهد بود و به عنوان برنامه‌های تحت پوشش این ردیف، قرار گرفته است.  

وی متذکر شد: هماهنگی با شورای اجتماعی کشور داریم و به همین لحاظ تلاش کرده‌ایم از حمایت مالی آنها بهره‌مند شویم؛ ضمن اینکه امسال طرح‌های ما در حوزه سلامت و نیز پیشگیری توسعه پیدا کرده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ‌آموزش و پرورش در خصوص «برنامه‌های عملیاتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی»، خاطرنشان کرد: عملیاتی‌ترین برنامه این است که تلاش کردیم ستاد راهبری و هماهنگی را در خود وزارتخانه ایجاد کنیم.

حمیدی بیان داشت: همه معاونان درگیر این موضوع هستند و می‌خواهیم ظرفیت‌سازی کرده و همه را به صحنه بیاوریم؛ البته در حال حاضر همسویی خوبی در حوزه ستادی به وجود آمده است و همه بخش‌های وزارتخانه در این خصوص فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: انجمن اولیا و مربیان در حوزه پرورشی، واحدهایی مانند معاونت آموزش متوسطه و ابتدایی، حراست و بخش‌های دیگر به نوعی مستقیم و غیرمستقیم درگیر این موضوع هستند و زیر یک چتر آمده‌اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ‌آموزش و پرورش تأکید کرد: نیاز داریم برای اینکه در حوزه پیشگیری کار کنیم، از کارهای جزیره‌ای و اینکه هرکس کار خود را تعقیب کند، پرهیز کنیم.

حمیدی با اشاره به نقش مهم فرد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: ما با یک انسان سروکار داریم که وقتی به مدرسه می‌آید، دانش‌آموز است، وقتی به محله می‌رود، نوجوان بوده و در خانه نیز فرزند است.  

وی با اشاره به طرح «نماد» خاطرنشان کرد: در حال حاضر این طرح، ظرفیت‌سازی بزرگی را به وجود آورده است و همه بخش‌ها برای پیشگیری دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی به صحنه آمده‌اند.

حمیدی با بیان اینکه کودک را به عنوان شهروند می‌دانیم، گفت: در این خصوص همکاری خوبی شده است و محتواهایی که به دانشگاه بهزیستی و شهید بهشتی واگذار شده است، اعتبارات آن در حال حواله شدن است تا این پروژه‌ها انجام شده و آماده شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر نرم‌افزاری در حال طراحی است تا دانش‌آموز در معرض خطر و آسیب‌دیده را غربالگری کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.