معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی از انجام کارهای مقدماتی برای راه‌اندازی و برگزاری آزمونی جامع مانند تافل در حوزه زبان فارسی و برای فارسی آموزان خارجی خبر داد.

بنیاد سعدی به دنبال آزمون جامع زبان فارسی برای متقاضیان خارجی

 به گزارش «قدس آنلاین»،  نشست خبری سومین گردهمایی موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان صبح امروز یکشنبه ۱۲ دی ماه با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی و معاونین این بنیاد و همچنین قدرت‌الله علیزاده معاون بین‌المللی بنیاد ایران شناسی در محل بنیاد سعدی در تهران برگزار شد.

حدادعادل در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: سومین گردهمایی موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان توسط بنیاد سعدی و با همکاری و میزبانی بنیاد ایرانشناسی روز دوشنبه ۲۰ دی ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دو دوره پیشین این همایش در سال‌های گذشته در اول ماه آذر برگزار شد، انتقال زمان برگزاری این همایش را به ۲۰ دی‌ماه به خاطر حضور مسئولان موسسه‌های مذکور در تعطیلات سال نوی مسیحی و فراهم شدن امکان حضور آنها در همایش یاد شده عنوان کرد و هدف از برگزاری این همایش را آشنایی این موسسات با فعالیت‌های یکدیگر، تبادل تجربه و عرضه دستاوردهایشان و مطلع شدن از برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد سعدی در حوزه آموزش زبان فارسی بیان کرد.

رئیس بنیاد سعدی همچنین با تاکید بر اینکه بنیاد متبوعش به عنوان مرکز اصلی برنامه‌ریزی و پشتیبانی از آموزش زبان فارسی در جهان وظیفه خود می‌داند که زمینه را برای حضور و معرفی سایر موسسات فعال در این حوزه فراهم کند گفت: این همایش فرصتی است برای بحث و مشورت درباره بهبود وضعیت زبان فارسی به خارجی‌ها.

به گفته حدادعادل تاکنون برای همایش یاد شده ۴۰ موسسه اعلام آمادگی کرده‌اند که شامل ۳۲ موسسه داخلی و ۸ موسسه خارجی شامل دانشگاه استراسبورگ فرانسه، دانشگاه روشان آمریکا، دانشگاه تفلیس، دانشگاه داکا، دانشگاه بانوان لاهور، دانشگاه کمبریج انگلستان، دانشگاه رم ایتالیا و دانشگاه دهلی هندوستان است.

وی با بیان اینکه بنیاد سعدی مسئولیت تامین معلم و برنامه‌ریزی و تولید نرم افزارهای آموزشی زبان فارسی در جهان را بر عهده دارد گفت: ما سعی می‌کنیم در داخل کشور هم به عنوان یک مرکز ستادی با همه موسساتی که در صف کار می‌کنند، همکاری کنیم و با وجود محدودیت‌های مالی توانسته‌ایم با صرفه جویی و دقت کلاس‌های آموزش زبان فارسی را که شامل کلاس‌های آزاد و دوره‌های آموزشی است فعال نگه داریم.

حدادعادل که عضو هیات مدیره بنیاد ایران شناسی نیز است با اشاره به میزبانی این بنیاد از سومین همایش موسسه‌های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان گفت: آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی همه جا در کنار هم هستند و تولید و یادگیری زبان فارسی همراه با آشنایی با ایران و ایرانشناسی است و یکی از کتاب‌های درسی هم که ما در بنیاد سعدی تدوین کرده ایم «ایران شناسی» است که با همکاری بنیاد ایران شناسی انجام شده است.

به گفته حداد عادل همایش یاد شده روی موضوعاتی از قبیل برنامه‌ریزی آموزشی و تولید محتوا و استانداردسازی آزمون‌های زبان فارسی، آموزش مجازی زبان فارسی و ایران شناسی و ارائه راهکارهای جذب مخاطبان خارجی  و ارتقای کرسی‌های آموزش زبان فارسی و  ایران شناسی متمرکز است.

حدادعادل در ارزیابی دو دوره نخست این همایش نیز گفت: استنباط ما این است که با تاسیس بنیاد سعدی و محور قرار گرفتن آن، حرکت آموزشی زبان فارسی در جهان به سوی علمی تر شدن و تخصصی‌تر شدن پیش می‌رود که البته این کار نیازمند این است که زیرساخت‌های لازم تهیه شود. با این وجود موسسه‌های دیگر در این حوزه به فعالیت های بنیاد سعدی پشت گرم شده‌اند که شاهد آن استقبالی است که آنها برای شرکت در این همایش داشته اند.

حدادعادل با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی برای آموزش زبان فارسی در جهان جزو وظایف بنیاد سعدی است و در اساسنامه آن هم قید شده است بر لزوم توسعه فعالیت‌ها در این حوزه تاکید کرد.

در این نشست مطبوعاتی همچنین قدرت الله علیزاده معاون بین الملل بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه فارسی زیربنای ایران شناسی است، به گسترش همکاری های این دو بنیاد در دو سال گذشته و در دوران مدیریت آیت الله سیدمحمد خامنه ای در بنیاد ایران شناسی اشاره کرد و یادآور شد: در این مدت انجمن بین المللی ایران شناسی با بیش از ۲۳۰۰ عضو پیوسته و وابسته در ایران ایجاد شده است که اعضای آن در حدود ۸۰ کشور پراکنده هستند.

وی از برگزاری دوره های دانش افزایی در بنیاد متبوعش خبر داد و با تاکید بر لزوم جذب دانشجویان خارجی ضرورت همکاری با بنیاد سعدی را در این زمینه یادآور شد و گفت: پیشنهاد میزبانی از سومین گردهمایی موسسه های فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان توسط بنیاد ایران شناسی از سوی ما به بنیاد سعدی ارائه شد که خوشبختانه با موافقت آقای حدادعادل رو به رو گردید.

در این نشست همچنین رضا مراد صحرایی معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی با اشاره به تدوین شناسنامه موسسه‌های فعال در امر آموزش زبان فارسی در جهان توسط این بنیاد به ورود بنیاد سعدی به حوزه فضای مجازی در این راستا اشاره کرد و گفت: ما نرم افزار تحت وب «مینا» و همچنین نرم افزار موبایلی و اندرویدی «واژه مینا» و همچنین نرم افزار «واژه سازی» را تدوین کرده ایم که امیدواریم به زودی در سطح انبوه وارد بازار شوند.

وی با اشاره به برخی محدودیت‌های زیرساختی در ارائه این محصولات به خارج از کشور برای آموزش زبان فارسی برای خارجی‌ها گفت: متاسفانه ما تاکنون نتوانسته‌ایم یک حساب بانکی خارجی برای عرضه این نرم افزارها در خارج از کشور باز کنیم. اما امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک برطرف شود.

به گفته این مقام مسئولن در بنیاد سعدی در گردهمایی یاد شده در ۲۰ دی ماه ۵ محصول جدید بنیاد سعدی شامل کتاب های استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان، فارسی آموز سعدی برای سطح نوآموز، مینای ۱، مینای ۲ و دستور زبان کاربردی فارسی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به وجود آزمون‌های جامع زبان در حوزه‌هایی مانند انگلیسی (تافل) و آلمانی (زد بی) به نبود چنین آزمونی در ایران و برای زبان فارسی پرداخت و گفت: بنیاد سعدی امور عمومی مربوط به ایجاد و برگزاری این آزمون را انجام داده است و امیدوئارم در آینده نزدیک با برگزاری آزمون جامع زبان فارسی ضمن برطرف کردن این خلا بتوانیم در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان شاهد تحولی اساسی و بر پایه دانش روز باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.