یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با شعار «سینمای اخلاق» از ۴ تا ۶ اسفند ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

«فیلم۱۰۰» با شعار «سینمای اخلاق» می‌آید

 به گزارش «قدس آنلاین»،  علی قربانی دبیر جشنواره «فیلم ۱۰۰» با اشاره  به ۴ تا ۶ اسفندماه به عنوان روزهای برگزاری یازدهمین جشنواره بین المللی فیلمهای ۱۰۰ ثانیه‌ای، گفت: این رویداد سینمایی در قالب بخش‌های «مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای ایران» شامل دو بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه‌های مستند، داستانی، پویانمایی و مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده است.

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ در این دوره در سه محور موضوعی «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار»، «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» برنامه ریزی شده و فیلم‌ها باید ملهم از این سه محور کلی تولید شده باشند.

وی ضمن تشریح موضوعات جشنواره اضافه کرد: موضوع «اخلاق و سبک زندگی» شامل ترویج مفاهیم اخلاقی همچون: قانون مداری، گذشت، سعه صدر، ایثار و... ترویج الگوی انسان انقلاب اسلامی، خانواده الگوی ایرانی اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی و نگاه دوباره به زندگی و زدودن غبار روزمرگی می‌شود. موضوع «اخلاق و فرهنگ کار»، شامل مفاهیمی چون: کارآفرینی و کسب و کارهای نوین، تجاری سازی ایده‌های نو و تولید ثروت از علم، فرهنگ صحیح انجام کار و حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی می‌شود و محور «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» در برگیرنده مضامین و مفاهیمی چون: حمایت از تولید کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی، فرهنگ تولید محصولات باکیفیت ایرانی، پویش ملی و حمایت مردمی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان باکیفیت ایرانی، تأثیرات مخرب خرید کالاهای خارجی و واردات بی‌رویه و غیر قانونی (قاچاق کالا) می‌گردد.

دبیرجشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ خاطرنشان ساخت: فیلم ۱۰۰ یک پیام در عصر رسانه هاست. در جهان کنونی که جهان ارتباطات نام‌گذاری شده، کمتر حرکتی است که از چشم تیزبین رسانه‌ها و وسایل ارتباط‌ جمعی دور مانده باشد.

مخاطبان نیز براساس علایق و سلایق خود دست به انتخاب رسانۀ مورد علاقه‌شان می‌زنند، هرچند که بمباران اطلاعات فرصت را برای تشخیص سره از ناسره محدود می‌کند، اما پیام مناسب و شاخص همیشه بر اذهان عمومی تأثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: در عصر ارتباطات، پیام می‌تواند در قالب هنر خود را نمایان سازد و این مسئله تأثیرگذاری و جذب مخاطب را افزایش می‌دهد و از سویی دیگر، این پیام هر چقدر با ظاهری آراسته‌تر و کوتاه‌تر بیان شود، مخاطبان بیشتری خواهد داشت و تأثیری افزون‌تر.

به گفته وی؛ در این میان، هنر سینما چه از لحاظ تأثیرگذاری و چه مخاطبان انبوه در رتبۀ نخست قرار می‌گیرد. داشتن پیام و این مسئله که فیلم‌ساز تا چه میزانی می‌تواند در یک زمان کوتاه این پیام را منتقل کند از مشخصه‌های اصلی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای است. چه بهتر که این پیام برپایه نگاهی اخلاق مدارانه عنوان شود، وی اظهار داشت: اخلاق مسئله موردنیاز جامعه ما و نیاز جوامع امروز بشری است.

دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: ساخت فیلم‌هایی با زمان حداکثر ۱۰۰ ثانیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کلیتی منسجم کاری بسیار مشکل است و فیلم‌ساز می‌باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد.

وی افزود: فیلم ۱۰۰ یک فیلم کامل است با تمام مشخصات یک فیلم و با تکیه به دو عنصر ایجاز و خلاقیت، نه یک تیزر تبلیغاتی است، نه نماهنگ و نه بخشی از یک فیلم بلند. فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای رسانه‌ای نو و مناسب است برای ابزارهای جدید که با قابلیت تأثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز می‌تواند ثانیه‌هایی مخاطب بی‌وقت و کم حوصله را به خود مشغول کند و در کنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی‌شناسانه هم به او هدیه کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.