کرمان- رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که سودهای بانکی برای صنعت گران ایجاد کرده است، گفت: بخشی از سرمایه بانک ها در دست وام گیرندگان مسکن مهر است که توان پرداخت بدهی خود را به بانک ها ندارند و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در نقدینگی بانک ها شده است.

گلایه صنعت گران رفسنجان از سودهای بانکی

به گزارش قدس آنلاین، شامگاه شنبه جلسه بررسی مشکلات کارآفرینان و صنعت گران رفسنجان در محل مجتمع مس سرچشمه و با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و جمعی از صنعت گران این شهرستان برگزار شد.

عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این جلسه رکود را یکی از مشکلات بزرگ کشور دانست که با از سرراه برداشتن این مشکل با فعال کردن بازار داخل یا صادرات حل می شود.

وی با بیان اینکه اگر تولیدات صادرات محور نداشته باشیم شکست می خوریم، ادامه داد: ما در حوزه بسته بندی محصولات داخلی هم مشکلات بسیاری داریم که اگر این مشکلات را برطرف کنیم، در مقابله با تحریم ها موفق تر خواهیم بود.

اکبریان به وضعیت سودهای بانکی اشاره کرد و گفت: این سودهای بانکی برای تولیدکنندگان مشکلات جدی ایجاد می کنند و اگر کسی بخواهد طرح توسعه ای در کار خود داشته باشد و بخواد از تسهیلات بانکی استفاده کند متضرر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سرمایه بانک ها در مسکن مهر گیر کرده است، افزود: کسانی که در طرح مسکن مهر مشارکت کردند و صاحب خانه شدند توان مالی کمی دارند و قادر به پرداخت وام ها نیستند و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص مشکل قطع شدن برق برخی واحدهای تولیدی و کارخانه ها به رایگان شدن برق مساجد و حسینیه ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه وزارت نیرو باید منابعی برای جایگزینی این هزینه ها تأمین کند، این وزارتخانه به گفته وزیر نیرو بیش از ۴ میلیارد تومان از مدارس، نیروهای مسلح و کارخانه ها طلب دارد که هنوز وصول نشده است.

نیاز صنعت گران رفسنجان به تسهیلات بانکی ارزان قیمت

همچنین در ادامه این جلسه  حمیدرضا ایرانمنش، نماینده کارآفرینان و صنعت گران این شهرستان با اذعان به اینکه یارانه صنعت کمک بزرگی به صنعت گران می کند، اظهار کرد: صنعت گران نیازمند وام های ویژه ای هستند تا بتوانند از شرایط بحرانی خود عبور کنند با این حال سود ۱۸ درصد تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان و صنعت گران غیرمنصفانه است.

وی با بیان اینکه رفسنجان پنج محور عظیم اقتصادی شامل مس، پسته، انرژی خورشیدی، گردشگری و معادن وجود دارد، ادامه داد: خشکسالی سبب شده مردم این شهرستان نتوانند در کشت پسته بهره وری لازم را داشته باشند و به همین دلیل نیاز است به بخش صنعت در رفسنجان توجه ویژه ای شود.

صنعت گر نمونه رفسنجان ادامه داد: ادارات آب، برق و گاز با وجود وضعیت حاکم بر صنعت در وصول بدهی های خود سخت گیری نکنند تا چرخ کارخانه ها از حرکت نایستد.

وی وضعیت اقتصادی این شهرستان را به سونامی تشبیه کرد و افزود: در پرداخت بدهی های مالیاتی ضروری است به صنعت گران مهلت داده شود.

در ادامه این جلسه برخی صنعت گران دیگر این شهرستان به بیان مشکلات و دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.