۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 496779

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأیید تجاوز برخی بانک‌ها از نرخ سود ۱۵ درصدی مصوب شورای پول و اعتبار گفت: پرونده ۵ بانک متخلف در حال ارسال به هیأت انتظامی بانک‌هاست.

پرونده ۵ بانک متخلف به هیأت انتظامی ارسال می‌شود

قدس آنلاین-  رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با قدس ارسال نامه محرمانه به بانک‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌ها را تکذیب اما  تخلف  برخی بانک‌ها در پرداخت سود بالاتر ازنرخ مصوب به  سپرده‌ها  را تأیید کرد. ولی الله سیف همچنین اظهارات برخی مدیران بانک‌های خصوصی را در زمینه چراغ سبز بانک مرکزی به شناور شدن نرخ سود رد کرد و گفت: هیچ مدیری در بانک‌های خصوصی ادعای شناور شدن نرخ سود را ندارد زیرا در غیر این صورت صلاحیتش سلب می‌شود.

سیف ادامه داد: واقعیت این است که بازار بدهی با نرخ سود ۲۴ درصد در بازار سرمایه شکل گرفته که نرخ سود بازار بانکی را متأثر می‌کند اما بانک‌ها مقید به اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار هستند و بانک مرکزی بر عملکردشان نظارت دارد.

تأیید تخلف بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأیید تجاوز برخی بانک‌ها از نرخ سود ۱۵ درصدی مصوب شورای پول و اعتبار به میزان ناچیز خاطر نشان کرد: بانک‌هایی که با نگاه به بازار سرمایه نرخ سود را تغییر داده اند زیر ذره بین بانک مرکزی هستند و پرونده ۵ بانک متخلف در حال ارسال به هیأت انتظامی بانک‌هاست. وی از اعلام نام این ۵ بانک خودداری کرد.

سیف همچنین در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت و گو با خبرنگاران ندادن تسهیلات از سوی بانک‌ها را در ماه‌های پایان سال هم تکذیب کرد و گفت: جذب سپرده برای بانک هزینه بردار است و هر بانکی متناسب با میزان سپرده‌گیری، تسهیلات ارایه می‌دهد مگر اینکه در راستای تعادل بخشی به منابع و مصارف خود برای مدتی روند پرداخت تسهیلات را کندتر کند که این امر به هیچ وجه به معنی توقف تسهیلات دهی نیست.

کاهش مطالبات معوق

وی همچنین از کاهش نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات سیستم بانکی خبر داد و خاطر نشان ساخت: در سال ۹۲ این نسبت ۱۵ درصد و معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان بود که امروز به ۷/۱۱ درصد کاهش یافته که معادل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است و افزایش مطلق این مطالبات حایز اهمیت نیست بلکه نسبت آن به تسهیلات اهمیت دارد که رو به کاهش است.

سیف تاکید کرد: بانک مرکزی با جدیت، کاهش این نسبت به زیر ۵ درصد را که نسبتی مطلوب است، ادامه می‌دهد. وی افزود: پرونده‌های معمولی مطالبات معوق توسط بانک‌ها و حدود ۵۰ پرونده کلان هم از سوی کارگروهی فرادستگاهی که در بانک مرکزی شکل گرفته رسیدگی می‌شود که خوشبختانه تاکنون پیگیری‌های قضایی خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

واکنش به عملکرد مؤسسه کاسپین

سیف عملکرد مؤسسه کاسپین را در قبال سپرده گذاران ۸ تعاونی مشکل دار، ناموفق توصیف کرد و اظهار داشت: تاکنون فقط صورت‌های مالی یک تعاونی به کاسپین منتقل شده اما همچنان هیأت مؤسس تعاونی‌ها باید به سپرده‌گذاران پاسخگو باشند ضمن اینکه بانک مرکزی نظارت لازم را اعمال می‌کند و اگر سپرده گذاران اندکی تأمل کنند بتدریج با ورود کاسپین و ایجاد انضباط مالی، این مؤسسه می‌تواند پاسخگو باشد.  

 چند روزپیش «قدس» در گزارش میدانی از تخلف برخی بانک‌ها در پرداخت سودهای بالا به سپرده گذاران رونمایی کرد.

بنابراین گزارش خبرنگار ما به صورت تصادفی به چندین شعبه از بانک‌های خصوصی و دولتی مناطق مرکزی تهران (کارگر شمالی، یوسف آباد، میدان ولی عصر و بلوار کشاورز) مراجعه کرد تا چند و چون اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار را مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در راستای کاهش نرخ تورم سیستم بانکی مشاهده کند.

احیایی سودهای ۲۲ درصدی

آنچه در وهله اول و در ابتدای ورود جلب توجه می‌کند، انواع نوشته‌های نصب شده بر در و دیوار شعب است با نرخ‌هایی جذاب تا سقف ۲۲ درصد (اغلب برای سپرده‌های سنگین بالای ۱۰۰ میلیون تومان) و البته با شرایط خاص؛ مثل اینکه میزان سپرده حداقل باید فلان رقم باشد تا فلان نرخ سود به آن تعلق گیرد و یا برای پرداخت سود مورد نظر بخش قابل توجهی از سپرده تا پایان قرارداد مسدود خواهد بود که این یعنی پلکانی کردن نرخ سود و یا به قول بانکی‌ها شناورسازی.

دراین گزارش همچنین به نقل از مدیران شعب بانکی برشناورسازی نرخ سود بانکی تأکید شده بود. اما درواکنش به این موضوع، کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی با تأیید این موضوع از تخطی بانک‌ها از نرخ سود خبرداده بود.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه اکنون نرخ سود بانکی در اقتصاد واقعی است، اما برخی سپرده گذاران ناسپاسی می‌کنند، گفت: بانک‌ها از نرخ سود تخطی کردند اما با توجه به رقابت نیمه سالم و نسبتاً سالمی که در نظام بانکی کشور، به صور مختلف بروز پیدا کرده است، بانک‌ها در جذب سپرده‌ها متوسل به پرداخت سودهای بالاتری شده اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.