یک مورخ بلژیکی با مقایسۀ قارۀ اروپا و سقوط امپراتوری روم ادعا کرده است ظرف ۳ دهۀ آینده یک جنگ داخلی در اروپا روی می‌دهد.

«جنگ داخلی و فروپاشی در انتظار اروپا است»

به گزارش "قدس آنلاین"، اظهارات دیوید انگلس، مورخ و استاد «دانشگاه آزاد بروکسل» شنبه (۱۶ بهمن) در روزنامۀ انگلیس دیلی اکسپرس منتشر شد.

انگلس افزود: «(رهبری) اروپا پس از طی مرحله‌ای شبیه جنگ داخلی و فروپاشی ظرف ۲۰ تا ۳۰ سال به دولتی استبدادی یا امپریالیستی مبدل خواهد شد.»

وی تأکید کرد: «من وقوع یک جنگ داخلی را پیش‌بینی می‌کنم که بدون توجه به تمایل یا مخالفت ما، به‌اجبار یک تغییر اجتماعی یا سیاسی اساسی در اروپا به وجود خواهد آورد و در ادامۀ فروپاشی جمهوری روم در قرن اول قبل از میلاد روی می‌دهد.»

انگلس برای توضیح بیش‌تر پیش‌بینی خود گفت تشابه‌ها بین اتحادیۀ اروپا و معادل آن در زمان ژولیوس سزار «بسیار عظیم و آشکار است و چند دهه به همین منوال بوده است.»

این مورخ ۳۷ ساله ادعا کرد عواملی که به نابودی جمهوری روم منجر شد امروزه در اروپا وجود دارد که ازجملۀ آن‌ها می‌توان به فروپاشی کانون خانواده، فردگرایی، افول فرهنگ سنتی، جهانی‌سازی، بنیادگرایی و شیوع جرم و جنایت اشاره کرد.

وی با اشاره به بحران پناه‌جویان در اروپا گفت: «جنبش‌های مردمی کنونی تنها یکی از علائم بسیاری است که از روحیۀ کنونی ما حکایت می‌کند؛ روحیه‌ای که با ترکیب عجیبی از جهان‌شهرگرایی، عدم اعتمادبه‌نفس، حسابگری، مادی‌گرایی و عذاب وجدان توصیف می‌شود.»

به گفتۀ این مورخ برجسته، هرچند وقوع جنگ داخلی در اروپا اجتناب‌ناپذیر است اما این جنگ احتمالاً شبیه یک مناقشۀ نظامی سنتی نخواهد بود چراکه جوامع اروپایی روحیۀ نظامی ندارند.

گیلس کپل، متخصص دانشگاهی و اسلامی، از فرانسه نیز سال گذشته گفته بود ظهور تروریسم و تندروها در اروپا ممکن است این قاره را با یک درگیری داخلی گسترده دست‌به‌گریبان کند.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.