نشریه "نیویورک تایمز" آمریکا گزارش داد، دونالد ترامپ و مشاورانش در حال تدوی راهبردی درباره پرونده مناقشه آمیز صلح خاورمیانه هستند که طبق آن قرار است کشورهایی نظیر عربستان و مصر هم برای شکستن این بن‌بست چندین ساله وارد عمل شوند.

نیویورک تایمز: ترامپ از مصر و عربستان برای حل درگیری‌ فلسطین کمک می‌گیرد

به گزارش "قدس آنلاین"؛ به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، قرار است این راهبرد بازتابی از مواضع مطرح شده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل باشه که تا چند روز دیگر به آمریکا سفر خواهد کرد.

همچنین قرار است خط مشی غیررسمی اسرائیل برای همکاری با کشورهای عربی در تلاش برای مقابله با ظهور ایران را در پیش بگیرد اما مقام‌های کشورهای عربی به ترامپ و مشاورانش هشدار دادند که اگر خواهان همکاری با آنها هستند نباید آمریکا با اقدامات تحریک آمیز در حمایت از اسرائیل، وضعیت را برای آنها سخت‌تر کند.

به نظر می‌رسد که کاخ سفید این توصیه را جدی گرفته و ترامپ طرحش برای انتقال سفارت آمریکا به شهر اشغالی قدس را پیگیری نکرده است زیرا رهبران کشورهای عربی به او گفتند انجام این کار باعث اعتراضات خشم گیرانه فلسطینی‌ها خواهد شد.

همچنین ترامپ براساس این توصیه بعد از دیدار چند روز اخیرش با پادشاه اردن برای نخستین بار به اسرائیل نسبت به ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری فراتر از مرزهای موجود هشدار داد.

مباحث مطرح شده نشان دهنده تغییر و تحول نگرش ترامپ به مساله فلسطین هستند.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی در دوره انتقالی خود را یک "حامی سرسخت اسرائیل" نشان می‌داد که قرار است سفارت آمریکا را از شهر تل‌آویو به قدس منتقل کند و از شهرک سازی‌های جدید اسرائیل بدون ملاحظه حمایت کند اما به نظر می‌رسد که او این موضع خود را تعدیل کرده است.

همچنین یکسری گفت‌وگوهای تلفنی و دیدارهای شخصی با رهبران منطقه‌ای و کشورهای عربی در هفته‌های اخیر باعث تغییر تفکر و دیدگاه جرد کوشنر، مشاور ترامپ و داماد او و همچنین خود ترامپ شده است.

ترامپ طی این مدت با رئیس‌جمهور مصر، پادشاه عربستان، ولیعهد ابوظبی و رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو کرده است.

کوشنر نیز با برخی مقامات کشورهای عربی شامل سفیر امارات متحده عربی دیدار کرده است اما به نظر می‌رسد که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نقشی ویژه در این تغییر رویه دولت ترامپ ایفا کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.