دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بزرگی بحران پناهجویان خواستار مسؤولیت‌پذیری اثرگذار در حمایت از آوارگان و تامین سرپناه آنها شد.

گوترش در آنکارا پرونده سوریه و قبرس را بررسی کرد

به گزارش "قدس آنلاین"، به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، آنتونیو گوترش در کنفرانس خبری مشترک با بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت: زمان آن است که از همه برای مسؤولیت پذیری کامل درخواست کنیم. وقتی می‌بینیم مرزها بسیاری بسته هستند و وقتی می‌بینیم بسیاری از مسؤولیت‌هایشان گریزانند، ‌ باید درخواست کنیم که کشورها و نهاد در پذیرش این مسؤولیت سهیم باشند و اطمینان حاصل کنند که برنامه حفاظت از پناهجویان بین‌المللی رعایت می‌شود.   

گوترش در آنکارا تاکید کرد: در درجه اول باید از کشورهای حامی پناهجویان و جوامع آنها حمایت کنیم. باید تدابیری بیندیشیم که هم از جمعیت پناهجویان و هم کشورهای میزبان حمایت کافی به عمل آید.

به گفته او، نکته دوم مسؤولیت‌پذیری کشورها در اسکان مجدد پناهجویان است چرا که حفاظت از آنها نه تنها بر عهده همسایگان کشورهای بحران زده است بلکه یک مسؤولیت مشترک بر عهده جامعه بین‌المللی است.

گوترش در اولین سفرش به آنکارا همچنین از دولت و ملت ترکیه برای حمایت انسان‌دوستانه از مردم سوریه و نیز پناهجویان سایر نقاط جهان قدردانی کرد.

او همچنین با تشکر از ترکیه به دلیل ایفای نقش در کنفرانس آستانه درباره سوریه گفت:‌ نقشی که ترکیه ایفا کرد، از نظر ما بسیار مثبت بود و احتمال دارد که این گفت‌وگو به مذاکرات ژنو ختم شود و در آنجا ابعاد راه‌حل سیاسی در محوریت قرار بگیرد.

او با تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه لزوم مشارکت تمامی گروها در نشست آتی ژنو را ضروری دانست.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه خاطرنشان کرد که ترکیه یکی از قدرت‌ها در کنفرانس قبرس برای اتحاد مجدد است که تحت حمایت سازمان ملل برگزار می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، برای اعمال تلاش برای تسهیل دستیابی به توافق اتحاد جزیره قبرس به رغم اینکه زمان دقیق امکان تحقق آن در حال حاضر را مشخص نکرد، جدی است.

وی در باره فرصت موفقیت تلاش‌ها برای پایان دادن به این نزاع گفت: نه بدبینم و نه خوشبین من فقط مصمم هستم یک راه حلی بیابم.

گوترش به خبرنگاران در کنفرانس خبری با ییلدیریم گفت: سازمان ملل نقشی کمک کننده ایفا می‌کند و من برای ایجاد شرایط لازم برای موفقیت در این زمینه جدی هستم.

وی قرار است امروز (شنبه) با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره پرونده اتحاد دو قبرس و بحران سوریه دیدار کند.

نخست وزیر ترکیه نیز از جامعه جهانی خواست به مسؤولیت‌هایش در قبال پناهجویان عمل کند و در تقسیم بار این مساله کوتاهی نکند.

وی افزود: ترکیه میزبان سه میلیون پناهجوی سوری  و عراقی است بدون اینکه کمک جدی برای تامین نیازهای آنها دریافت کند.

وی در کنفرانس خبری با گوترش ادامه داد، به وی حساسیت ترکیه نسبت به مسائل منطقه در راس آن سوریه و عراق را ابلاغ کرده است.

ییلدیریم تصریح کرد: ترکیه بر مبارزه با سازمان‌های تروریستی اصرار دارد و این مساله را به گوترش ابلاغ کرد و در عین حال بر لزوم برداشتن گام‌های ضروری در جهت ثبات منطقه با او به تبادل نظر پرداختیم.

ییلدیریم نیز گفت: نمایندگی عادلانه بین دو طرف بر این جزیره یعنی فدرالی جدید امری ضروری است.

وی افزود: امنیت و تضمین دادن به طرف ترکیه مساله‌ای مهم برای آنکاراست.

گوترش بعد از آن قرار است به عربستان سفر کرده و با پادشاه و ولیعهد عربستان در ریاض دیداری داشته باشد. او همچنین به امارات، عمان و قطر خواهد رفت و به بررسی درگیری‌های اسرائیل و فلسطین و نیز اوضاع یمن، سوریه و لیبی خواهد پرداخت.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.