۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 526432

در بیانیه قالیباف آمده است:‌ با توجه به شاکله محیط زیست، این موضوع باید فراتر از یک سازمان دولتی و محدود، به تمامی ارگان ها وزارتخانه ها و... تعمیم داده شود.

اولین بیانیه‌ محیط زیستی قالیباف منتشر شد

به گزارش «قدس آنلاین»  سیاست های محیط زیستی  قالیباف از سوی جبهه‌ی محیط زیست، سلامت و میراث فرهنگی نیروهای انقلاب اسلامی تبیین شد.

در این بیانیه آمده است:

نظر به آخرین سوال مطرح شده از  قالیباف در اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و نبود زمان کافی برای تبیین سیاست های محیط زیستی «دولتمردم» به اطلاع می رساند؛

بطور کلی با پیشرفت روزمره بشر در جوامع جهانی و در راستای رسیدن به اهداف توسعه ملی، کشورهای جهان با معضلات بسیاری در زمینه حفاظت و احیای منابع زیستی، مرمت محیط  و ساختار اکولوژیکی سرزمین ها مواجه شده اند.

راهکارها و سیاست های کلان گاه در سطح منشورها و کنوانسیون های جهانی متوقف گشته و گاه در اولین مراحل اجرایی و عملکردی خود در مواجهه با برداشت های متفاوت مدیریتی، بروکراسی های اداری، کارشناسی های سطحی به واسطه عدم تشکیل پایگاه و منابع اطلاعاتی مورد نیاز، برخورد با منافع عام و خاص و عدم تشریک مساعی متوقف گشته و با در قالب شعارهای محیط زیستی، گزارش های ارشیوی کنار نهاده شده و... در آمده اند.

گاه نیز بسیاری از برنامه های مثبت و مدون با کمبود اعتبارات مالی مورد نیاز مطالعاتی و اجرایی در عرصه حفاظت و مدیریت منابع زیستی به زانو درآمده اند.

در ادامه این بیانیه، راهکارهایی برای حفظ محیط زیست کشور قید شده است:

- حفاظت از از محیط زیست تنها در قالب یک سازمان و یک مدیریت متمرکز نمی گنجد.

- امروز در تمامی وزارتخانه ها سازمانها اموزشگاهها دانشگاهها و... مسئله محیط زیست در کنار کلیه پروژه های عمرانی اموزشی و عملکردی باید به همان شدت و قوت مطرح باشد.

- بدنه و ساختار کارشناسی و مدیریتی مقوله های محیط زیست در تمامی ارگانها باید مکان یابی، تقویت و برقرار شوند.

- محیط زیست باید در بستر مطالعات و اجرای کلیه پروژه ها قرار گیرد.

- صرف تهیه مجوزهای محیط زیستی برای انواع موارد تیین شده از سازمان حفاظت محیط زیست الزام اور رعایت اصول حفاظتی از منابع ملی توسط معادن کارخانه ها صنایع و... نیست.

- بنابراین توجه به شاکله محیط زیست باید فراتر از یک سازمان دولتی و محدود به تمامی ارگان ها وزارتخانه ها و... تعمیم داده شوند.

- همچنین اقتصاد سبز سال هاست در کشورهای توسعه یافته از مرز کتاب ها و کنفرانس ها و سمن ها خارج شده و جز ارکان اقتصاد این کشورها ثبت و اجرا شده است.

- ارزشگذاری منابع صرفا نمی تواند با محاسبات و روش های اقتصادی صرف همراه باشد.

- تشکیل ساختارهای قدرتمند تخصصی برای ارزشگذاری منابع با توجهات اقتصاد سبز لازم است.

- چرخه های بازیافت منابع استفاده از انرژی های پاک از واحدهای کوچک مسکونی تا پروژه های بزرگ ملی ضروری است و تامین منابع مالی برای این مهم الزام آور است.

- تکیه بر سوخت های فسیلی باید جای خود را به سوبسیدها و سیاست های تشویقی مردم در تهیه ابزارها و امکانات انرژی های نو با توجه به ساختارهای اقلیمی هر منطقه دهند.

- دادن ابزارهای اجرایی و حقوقی به سمن های محیط زیستی و تشویق جوامع بومی ساکن در مناطق و بهره مندی از مشارکت ایشان به شرطی که در غم نان خود نباشند از جمله راهکارهای مدیریتی است.

- اصلاح الگوهای تولید، حمایت از صنایع سبز، حمایت از سرمایه گذاران و فعالان فناوری های زیستی، جلوگیری از واردات محصولات کارخانه ها و صنایعی که پسماندهای تخریب کننده دارند، تقویت دیپلماسی سیاسی در رابطه با بحرانهای زیستی، اختصاص بخشی از برنامه های اموزشی مدارس و دانشگاه ها و حتی کارشناسان و مدیران سازمان ها و ... به آموزش محیط زیست و...

- اختصاص منابع مالی مناسب به کارآفرینانی که با اصول حفاظتی و ارتقا کیفی محیط زیست کار می کنند، تامین نیازهای مالی و فناوری های مورد لزوم برای پرورش، اموزش و ارتقای سطح علمی و عملکردی تولیدات محیط زیستی، کم کربن و ...

- تهیه مستندات فیلم نمایش و... در ارتباط با ارزش های زیستی و بومی جوامع با هدف افزایش سطح اگاهی جوامع بومی ساکن در مناطق

- بهره مندی از نیروی فعال جوانان بومی در ارتباط با مطالعه و اجرای پژوهش ها و پروژه های محیط زیستی پهنه های ارزشمند، توسعه و ترویج اصول اخلاق محیط زیستی، مالیات گذاری زیست محیطی بر صنایع و تعیین بسته هلی کاهش مالیاتی برای صنایعی که به سمت صنایع بازیافتی و سبز و انرژیهای فاقد کربن حرکت می کنند.

- استفاده از متخصصان مجرب در زمینه های آبخیزداری مدیریت منابع آبی آلودگی های محیطی ناشی از فرسایش و... در بدنه تصمیم گیری و مدیریتی کلان تا خرد.

- اختصاص منابع مالی مورد نیاز جهت پروژه های پایش منابع و آلودگی ها

- و در آخر، مدیریت کلی و جزئی محیط زیست و حفظ منابع باید در ساختاری جامع و با برنامه ریزی مشارکتی متخصصان، سرمایه گذاران دولتی و خصوصی و جوامع بومی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.