با وجود گذشت ۶ سال از تشکیل وزارت ورزش و جوانان حل نشدن سه مساله اصلی جوانان، اشتغال، ازدواج و مسکن، نشان دهنده ضعف ساختاری در این وزارتخانه است؛ نتیجه این ناهماهنگی ها را می توان در نظرات متکثر نامزدهای ریاست جمهوری در جریان مناظرات دید.

کلید بی‌اثر دولت‌ یازدهم برای گشایش قفل ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  روز جوان است و سه گانه اشتغال، مسکن و ازدواج  به گواه کارشناسان از مهمترین مشکلات و چالش های پیش روی جمعیت بیست میلیونی جوان کشور است.

بیش از ۶ سال پیش وزارت ورزش و امور جوانان تشکیل شد اما بخش جوانان در این وزارتخانه در هیاهوی ورزش مورد غفلت قرار گرفته است. به دلیل موفق نبودن دولت ها در حل این سه مساله و باقی ماندن آن برای دولت دوازدهم، چالش های جوانان از مهمترین فرازهای مناظره اجتماعی نامزدهای ریاست جمهوری بود.

«علل تاخیر افتادن ازدواج جوانان و برنامه های دولت برای حل این مشکلات و افزایش چشمگیر ازدواج های موفق و پایدار» و اینکه «چه طرحی برای حل مشکل مسکن بویژه برای زوج‌های جوان در نظر دارید» از جمله پرسش هایی بود که در مناظره مطرح شد.

در خصوص علل تاخیر افتادن ازدواج جوانان و برنامه های دولت برای حل این مشکلات و افزایش چشمگیر ازدواج های موفق و پایدار، سید مصطفی هاشمی‌طبا پاسخ داد: مشکل مسکن طبیعی و از مشکل مسکن مهم‌تر مشکل اشتغال است که بدون آن امکان کارهای دیگر وجود ندارد.

وی معتقد است: اشتغال زایی شرایط را برای خرید خانه و قسط  وام حل خواهد کرد. اگر مشکل اشتغال حل بشود، مشکل مسکن هم حل می‌شود.

حسن روحانی هم در توجیه حل نشدن مشکل مسکن در دوره ۴ ساله ریاستش به معضلات مسکن مهر اشاره و تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی در زمینه مسکن در دولت‌های گذشته اجرا شد! که با وجود مشکلات متعدد و اشکالاتی که مسکن مهر داشت دولت  آن را ادامه داده و تقریبا تا پایان دولت تکمیل می‌شود.

او با کنایه به شرایط واحدهای مسکن مهر نیز اظهار داشت: ما باید به مردم کمک کنیم خودشان محل سکونت‌شان را انتخاب کنند روحانی از تلاش های دولت برای اعطای وام به خانه اولی ها گفت.

البته باید از رئیس جمهور پرسید چند درصد از جمعیت جوان کشور توانایی بازپرداخت وام ۸۰ و ۱۶۰ میلیونی پیشنهادی دولت او را دارند؟

محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به این سوال به شعار ۹۶ درصدی خود اذعان کرد و گفت: در حوزه اجتماعی بحث‌هایی می‌شود اما در حا حاضر تنها  ۴ درصد در جامعه از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد از چیزی ندارند. ما بیش از ۳ میلیون مسکن خالی در کشور داریم؟ این مسکن‌ها متعلق به همان ۴ درصد متمول است که یک ویلا در شمال و یک ویلا درجای دیگر دارند و ثروت‌های بادآورده دارند.

پاسخ جهانگیری به این پرسش تقریبا کپی برداری از روحانی و تکمیل کننده صحبت های او بود، جهانگیری با اشاره به تعداد قابل توجه خانه خالی تصریح کرد: سقف تسهیلات مسکن افزایش یافته و برای خانه اولی‌ها صندوقی تشکیل شده تا بتوانند با سرمایه‌گذاری وام بگیرند.

رئیسی هم درباره سخنان هاشمی‌طبا اظهار داشت: اساس بر توانمندسازی مردم است تا بتوانند مسکن تهیه  یا بازسازی کنند. در این زمینه اولویت اول زوج‌های جوان هستند؛ نمی توایم بگوییم: معتقدیم ازدواج باید صورت بگیرد اما دولت برنامه و گامی در این زمینه نداشته باشد.

وی تاکید کرد: ما حتی با ایجاد یک میلیون مسکن در سال همچنان عقب هستیم.

سید مصطفی میرسلیم نیز درباره سخنان هاشمی‌طبا گفت: سرمایه‌گذارانی هستند که دارند پول خود را خرج مسکن‌های تجملی می‌کنند که بخشی از آن هم خالی است. چگونه این سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه ساختمان‌های ارزان و مناسب برای زوج‌های جوان بکنیم؟ شما مسکن ارزان را چگونه می‌بینید؟ آیا دولت باید مسکن رایگان و ارزان بدهد؟ چاره زوج‌های جوان را در مسکن دار شدن می‌بینید؟ چرا راه‌حل اجاره یا اجاره به شرط تملیک را مطرح نمی‌کنید؟

اما پاسخ نامزدها در خصوص پرسش دوم که به مشکل ازدواج اشاره داشت: «مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه عللی می‌دانید و برنامه شما برای فایق آمدن به این مشکل و افزایش نرخ ازدواج‌های موفق چیست»؟ اینگونه بود:

روحانی اولین مشکل را اشتغال و ایجاد فضای امید به آینده برشمرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرایط کسب و کار در کشور بهبود یافته است ایجاد فضایی برای سرمایه گذاری مطمئن را زمینه ساز اشتغال و در نتیجه ازدواج  دانست.                                                                                                                                                           

قالیباف درباره سخنان روحانی مشکل جدی امروز ما در بحث ازدواج را اشتغال عنوان کرد و خطاب به روحانی  به وعده محقق نشده دولت در ایجاد ۴ میلیون شغل اشاره داشت.

وی ادعاهای روحانی در بهبود شرایط کسب و کار را رد کرد و نبود مدیریت مناسب از سوی دولت را دلیل برای حل نشدن مساله اشتغال دانست نه سرمایه گذاری.

اسحاق جهانگیری که در سوال پیشین به پشتیبانی از روحانی پاسخ داد، اینباره گفت: آقای روحانی شما رئیس ما هستید، ببخشید که دارم نقدتان می‌کنم، تحمل داشته باشید، باید جوانان مورد احترام قرار بگیرند.

سید ابراهیم رئیسی درباره سخنان روحانی موضوع ازدواج را پیش کشید و اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که جوانان تسهیلات بگیرند و شرایط ازدواجشان را فراهم کنیم.

وی افزود: وقتی می گوییم ازدواج حتما باید آمار ۷۰۰ هزار ازدواج را به یک میلیون در سال برسانیم.

رئیسی پیشنهاد کرد: برای مسکن زوج‌های جوان به جای ۱۰ میلیون تومان، وام ۲۰ میلیون تومانی اعطا شود.

وی فراهم آوردن یک میلیون مسکن در کنار یک میلیون شغل و یک میلیون ازدواج را راه  تزریق نشاط به جامعه خواند.

سید مصطفی میرسلیم نیز با انتقاد از اینکه روحانی مساله ازدواج را به اشتغال موکول کرده است سخن جنگ نرم را به میان آورد که نیازمند تدبیر است.

سید مصطفی هاشمی‌طبا نیز از اهمیت نداشتن نقش دولت در امر ازدواج گفت و تاکید کرد: سبک زندگی و مسائل فرهنگی ما و آنچه که دست و پای جوانان را بسته و به جای زندگی بیشتر معامله می‌کنند باید مورد توجه قرار بگیرد.

نگاه سلیقه ای به موضوع جوان در میان نظرات هر شش نامزد مشهود و قابل لمس است؛ مشخص است که در سالیان متوالی و درگیری جوانان با چالش های مسکن، اشتغال و ازدواج هنوز به یک نگاه کارشناسانه و منطقی نرسیده ایم.

نظرات متکثر نامزدهای ریاست جمهوری حاکی از آن است که همچنان نگاه کارشناسانه ای در این زمینه وجود ندارد و نگاه ها سلیقه ای دنبال می شود، در حالیکه ۲۶ دستگاه و نهاد دولتی در امر جوانان دخیل هستند، موازی کاری و جزیره ای عمل کردن این دستگاه ها موجب شده که هنوز آمار و  پیشرفت جامعی در این خصوص ارائه نشود.

 به گفته حسین معتمدنیا، مدیرکل سابق جوانان، وزارت ورزش و جوانان؛ حوزه جوانان یک حوزه فرابخشی است و تنها با هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه های مسئول در این زمینه مشکلات این حوزه مرتفع می شود.

 کشورهای توسعه یافته هر سال بودجه های کلانی را به حوزه پژوهش اختصاص می دهند، اما بودجه های اختصاص یافته به امر پژوهش به ویژه در حوزه جوانان با توجه به جمعیت بیست میلیونی این قشر جامعه ناچیز است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.