مشهد- شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی در حالی همچنان بی‌سر و سامان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند که نه بحث حفاظت و مرمت آثار تاریخی آن جدی گرفته می‌شود و نه ساماندهی عرصه و حریم آن انجام شده است.

تشکیل ستاد ساماندهی «توس»/مصائب توس پایان می یابد

به گزارش قدس آنلاین، توس را تقریباً همه ایرانیان به آرامگاه فردوسی می‌شناسند، اما توس بدون این آرامگاه هم شهری بزرگ در تاریخ و فرهنگ این سرزمین بوده که وجود چند اثر ثبت ملی شده همچون هارونیه، کهن‌دژ، مقبره امام محمد غزالی و میل اخنگان در این منطقه و همچنین ارتباط حدود ۴۰۰ شخصیت ادبی فرهنگی با این شهر در گذشته، دلیلی بر این ادعاست. با این همه، غبار فراموشی، همچنان آسمان این شهر تاریخی را فراگرفته و تقریباً به حال خود رها شده است، به طوری که عرصه و حریم آن مورد هجوم ساخت و سازها قرار گرفته، آثار و ابنیه تاریخی‌اش تقریباً بدون مرمت به حال خود رها شده و موانعی همچون دکل‌های برق در حریم این شهر تاریخی قد برافراشته و ثبت جهانی آن را به مبارزه می‌طلبد.

البته طی سال‌های گذشته، طرح‌های بسیاری برای سروسامان دادن به اوضاع این منطقه تهیه شده که عواملی همچون نبود اعتبار و ناهماهنگی بین‌دستگاهی مانع نتیجه‌بخش بودن آن‌ها شده است و ظاهراً فقط عزم و اعتبار ملی و دولتی می‌تواند، گره گشای کلاف سردرگم احیای شهر تاریخی توس باشد.

پایان مصائب توس

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما برای پایان دادن به مصائب توس از تشکیل ستادی به جهت ساماندهی «توس» خبر می‌دهد.

احمدی پور می‌افزاید: این ستاد کارهای مقدماتی ثبت جهانی آرامگاه فردوسی را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه برای ثبت ابنیه الزام‌هایی وجود دارد که این الزام‌ها در خصوص آرامگاه فردوسی باید انجام شود، خاطرنشان می‌کند: این امر در روز جهانی فردوسی به بحث گذاشته شده است.

احمدی پور اظهار می‌دارد: موضوع آزادسازی محوطه، ساماندهی مجموعه و خوانایی اثر از جمله اموری است که یونسکو از ما می‌خواهد.

وی به ضرورت فعالیت کارشناسان در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: ما هنوز در مرحله ساماندهی هستیم و کارشناسان یونسکو نیامده‌اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور می‌افزاید: الزام‌ها مشخص است و فراهم‌آوری مقدمات باید صورت بگیرد و اینکه کارشناسان یونسکو از فراهم‌آوری این مقدمات و شرایط رضایت نداشته باشند، خوشایند نیست.

وی در خصوص مدت زمان لازم برای فراهم شدن این مقدمات نیز اظهار می‌دارد: این امر چندان قابل پیش بینی نیست چون این کار هماهنگی همه دستگاه‌ها را طلب می‌کند.

احمدی پور می‌افزاید: بخش مدیریت شهری و دستگاه‌های مختلف دولتی باید پای کار باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان می‌کند: ما کارمان هماهنگی بین دستگاهی است و امیدوارم با تغییراتی که در بحث شورای شهر شکل گرفته، این کار سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته وی در گذشته خیلی هماهنگی جدی بین سازمان میراث فرهنگی با مجموعه شهرداری وجود نداشته که امیدوار هستیم در آینده این هماهنگی‌ها بیشتر شود.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.