کرمان- معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: روستای دارستان از توابع بخش گلستان سیرجان با جمعیت بیش از ۲۵۰ خانوار و ۲۰۰ کارگاه انفرادی فعال به‌صورت خانگی به‌عنوان کاندید برای دهکده جهانی صنایع‌دستی با محوریت دهکده جهانی گلیم معرفی شده است.

روستای دارستان سیرجان کاندید دهکده جهانی گلیم

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا فرخی اظهار کرد: ثبت ملی گلیم سیرجان از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی یک نامه به استاندار ابلاغ شده و کارهایی نیز در حیطه ثبت جهانی آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در اواخر سال ۹۴ پیشنهاد جهانی شدن شهرستان سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم از طرف کرمان به سازمان میراث فرهنگی کشور پیشنهاد داده شد گفت: بعد از پیشنهاد درخواست‌های رسمی از طرف استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان، فرماندار و شهردار شهرستان سیرجان به صورت دو زبانه تهیه و به سازمان میراث گردشگری کشور ارسال شد.

فرخی از ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی با محوریت گلیم در شهرستان سیرجان خبر داد و گفت: در حال حاضر این بازارچه با ۲۳ غرفه از تولید کنندگان گلیم در حال تجهیز شدن است.

وی از پیشرفت هفتاد درصدی پروژه گلیم سیرجان با سرمایه گذاری شهرداری خبر داد و گفت: احتمالا تا پایان خرداد یا اوایل تیرماه این پروژه تکمیل و به منظور بهره برداری به اداره کل میراث واگذار می شود.

وی با بیان اینکه خیابانی نیز روبه روی خیابان موزه سیرجان با عنوان گلیم نامگذاری و تابلوهای آن نیز نصب شده است گفت: همچنین یک سری المان های شهری نیز در شهرستان سیرجان از طرف شهرداری به مناقصه گذاشته شده است که در حال عقد قرارداد برای ساخته شدن است.

وی نامگذاری روستای دارستان از توابع بخش گلستان را با جمعیت بیش از ۲۵۰ خانوار با  ۲۰۰ کارگاه انفرادی فعال به صورت خانگی به عنوان کاندید برای دهکده جهانی صنایع دستی با محوریت دهکده جهانی گلیم را نیز از دیگر مصوبات کارگروه نام برد و افزود: ساخت و نصب المان ها در این روستا انجام شده است.

وی بیان داشت: برای ایجاد و احیای کارگاه رنگرزی سنتی نیز در این روستا فراخوان داده شده است که در حال حاضر سرمایه گذار  آن که از بومی های خود منطقه است مشخص شده است .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه کارگاه رنگرزی در این روستا رو به منسوخ شدن بود گفت: یکی از کارهایی که در قالب جهانی شدن این است که بتوانیم بخشی از اقتصاد را در قالب سنتی احیا می کنیم.

فرخی از ایجاد فروشگاه دائمی صنایع دستی در این روستا خبر داد و گفت: مردم این روستا برای تامین مواد اولیه و خریداری تولیدات کارگاه و عرضه آن ها نیاز به یک فروشگاه دائمی صنایع دستی داشتند که تا اواخر تیرماه راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: بوستانی نیز در روستای دارستان با همت بخشدار و دهیار آنجا با عنوان گلیم نامگذاری خواهد شد که جای تشکر و قدردانی را دارد که در این زمان کم همکاری مضاعفی انجام شده است.

وی گفت: کتاب «گلیم سیرجان» نیز در سه جلد که دو جلد را دانشگاه آزاد با همکاری بخش خصوصی توسط یک محقق و پژوهشگر برتر صنایع دستی نزدیک به ۵ سال در حال تدوین است و یک جلد دایره المعارف که میراث کار آن را  به عهده گرفته است که بتوانیم تا قبل از ثبت جهانی به چاپ برسانیم.

وی همچنین به منظور معرفی بیشتر گلیم سیرجان از پیشنهاد ساخت مستند سه قسمتی قبل از تولید، تولید و بعد از تولید با همکاری فرمانداری سیرجان خبر داد و گفت: یکی از شاخص هایی که برای ثبت جهانی امتیاز می آورد تبلیغات ملی و بین المللی است که در این راستا نیز پیشنهاد کاتالوگ و بروشور مربوط به گلیم سیرجان به صورت چند زبانه داده شده است که به عنوان کتابچه در تک تک اتاق های هتل های استان و جاهایی که پتانسیل جذب گردشگر را به خصوص خارجی دارند قرار دهیم.

وی در رابطه با پرونده سیرجان بعد از ثبت ملی گفت: این پرونده به شورای جهانی  صنایع دستی  داده شده و شورای جهانی صنایع دستی ۵ منطقه با پنج معاون صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه را دارد که اصلی ترین کانون صنایع دستی در دنیا هستند و پرونده گلیم سیرجان برای بررسی و ارزیابی به ۵ منطقه آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی ارسال می گردد و با جمع آوری نظرات داده شده و درجلسه شورای جهانی صنایع دستی پرونده برای کسب رای نهایی به رای گذاشته خواهد شد که به احتمال زیاد در تیرماه حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی را برای بازدید و ارزیابی این پروژه داشته باشیم.

وی یکی از برنامه های روز جهانی صنایع دستی را بازدید از روند پروژه جهانی سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم عنوان کرد و گفت: خوشبختانه هر ساله حضور هنرمندان، صنعتگران، تولید کنندگان، تجار و فعالان عرصه گلیم را در نمایشگاه های ملی و بین المللی صنایع دستی کشور و شرکت ملی فرش داریم که در نمایشگاه کرمان برای گلیم هر ساله ۱۰ غرفه در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.