موافقت پارلمان مصر با واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان در حالی است که باید پرسید خشم مصری ها که در انقلابی مسالمت آمیز حسنی مبارک را برکنار کردند، تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: پارلمان مصر در حالی با واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان موافقت کرد که باید پرسید خشم مصری ها که در انقلابی مسالمت آمیز و ۲۰ روزه حسنی مبارک را برکنار کردند، تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

موافقت پارلمان مصر با ترسیم نقاط مرزی با عربستان سعودی و کوتاه آمدن از حاکمیت کامل دو جزیره تیران و صنافیر نشان می دهد، دولت های عربی می توانند از طریق قانونی و غیر قانونی  هرتصمیم و مواضعی که بخواهند بر ملت های خود تحمیل کنند.

مشروعیت پارلمان مصر در معرض شک و تردید
نکته حقوق مالکیت این دو جزیره و اسناد موجود در این خصوص نیست، بلکه شیوه تصمیم گیری در پارلمان مصر است؛ پارلمانی که در اصل مشروعیت آن به عنوان نمایندگی از مصری ها جای شک و تردید دارد.

سوء استفاده عربستان از وخامت اوضاع اقتصادی مصر
روشن است دولت مصر، ملت و مخالفان توافق واگذاری جزایر صنافیر و تیران به عربستان را رها کرد تا هرچه می توانند فریاد بکشند و تمام راههای قضایی را امتحان کنند و در مقابل تمام دیدگاههای مخالف سکوت کرد زیرا سرگرم طراحی نقشه ای برای تایید این توافق در پارلمان و تسلیم شدن در برابر دیکته های سعودی بود؛ طرفی که با سوء استفاده از بحران وخیم اقتصادی در مصر به دنبال دستیابی به اهداف مورد نظر خود است.

در این مینان «مصطفی بکری» عضو پارلمان مصر پیش از این گفته بود، تمام این سرو صداها بی حاصل است، زیرا این پارلمان است که حرف آخر را می زند و این توافق را بدون هیچ مانعی امضا خواهد کرد در نتیجه اکنون فقط موضوع زمان مطرح است نه چیزی بیشتر و یا کمتر.

البته عملا نیز چنین شد و پارلمان با واگذاری این دو جزیره به عربستان موافقت کرد.

نقشه پنهانی در خدمت اهداف اقتصادی و نظامی اسرائیل
اکنون بیم آن می رود، علاوه بر تیران و صنافیر در خلیج عقبه نقشه ای به طور پنهانی در حال طراحی باشد که بر اساس آن این دو جزیره و خلیج عقبه به طور کامل در خدمت اهداف اقتصادی و نظامی اسرائیل در آید.

تیران و صنافیر بدون منابع نفت و گاز
در این میان باید پرسید با توجه به اینکه عربستان که هزاران جزیره در دریای سرخ و خلیج فارس دارد، اگر این دو جزیره تحت حاکمیت مصر باقی می ماند، چه اتفاقی می افتاد؟

در این خصوص باید در نظر داشت که این دو جزیره صخره ای بوده و فقط پرندگان دریایی در آن سکونت دارند و هیچ مطالعاتی که نشان دهد دارای منابع نفت و گاز یا هر نوع ذخایر دیگر است، وجود ندارد.

بذر دشمنی با عربستان در بین اقشار مختلف جامعه مصر
هر چند مشخص نیست واکنش مردم مصر چه خواهد بود، اما روشن است مصر که با بحران های متعددی روبه است و در صحرای سیناء نیز به منظور حفظ حاکمیت و شکوه خود وارد جنگ خونین شده است، نیازی به مشکلات و نارآامی های جدید ندارد و عربستان باید این موضوع را رعایت می کرد و به منظور حاکمیت بر دو جزیره مزبور مصر را تحت فشار قرار نمی داد و این موضوع را به زمانی مناسب تر ارجاع می داد زیرا هر چند اکنون دو جزیره تیران و صنافیر را از آن خود کرد اما توده بزرگی از ملت مصر را از دست داد و بذر دشمنی و تنشی را در بین آنان کاشت که چه بسا چند دهه ادامه یابد.

نکته قابل توجه اینکه دولت کنونی مصر همان مشی دولت های قبلی را در پیش گرفته است که در این اصل خلاصه می شود: رهایشان کن هرچه می خواهند فریاد بکشند و سرو صدا به راه بیندازند، ما در نهایت هرتصمیمی بخواهیم، می گیریم.

با اینهمه نباید فراموش کرد، معروف ترین مدافعان این نظریه یا همان حسنی مبارک در نهایت به شکل خفت بارو از طریق انقلاب مسالمت آمیز مردمی که ۲۰ روز بیشتر طول نکشید، از قدرت کنار گذاشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.