مردم هنوز وقتی نام بازی و بازی‌سازی پیش کشیده می‌شود، تصور می‌کنند که بازی رایانه‌ای فقط برای بچه‌هاست اما حقیقت این است که صنعت گیم، صنعت چهارم جهان است و از درآمدی حدود 100میلیارد دلار در سال 2016 برخوردار بوده است

خاورمیانه، بازاری بکر برای چهارمین صنعت پولساز جهان

فرهنگ/ زهره کهندل: دنیای بازی‌سازی، دنیایی پر از اُفت و خیز است. دنیایی که سرعت پیشرفت آن شگفت انگیز است و این باعث شده که تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برای عقب نماندن از رقبا، سرعتشان را بالا ببرند. این صنعت نوپا که از ورودی جدی آن در کشورمان حدود یک دهه می‌گذرد، با پیشرفت‌های قابل توجهی روبرو بوده است اما همچنان برای عرض اندام در بازارهای جهانی، مسیری طولانی را پیش رو دارد. در گفت و گو با یک بازی‌ساز جوان کشورمان، مشکلات پیش روی صنعت بازی را بررسی کردیم. «دانیال طبیعی» فعالیتش را از سال 89 و در زمینه سخت‌افزار شروع کرد و کم کم وارد حوزه نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای شد. او در نخستین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای حوزه جوانان با ساخت بازی «والیبال 2016» توانست عنوان بهترین بازی ورزشی را کسب کند.

طبیعی با بیان اینکه بازی‌سازی در ایران یک صنعت نوپا محسوب می‌شود، می‌گوید: عمر بازی‌سازی در ایران هنوز به یک دهه نرسیده است اما در این مدت شاهد جدی شدن بازی‌سازی در کشور هستیم و کم کم باید قبول کرد که بازی‌سازی یک شغل محسوب می‌شود.

او اضافه می‌کند: البته دیدگاه مردم هنوز تغییر چندانی نکرده و وقتی نام بازی و بازی‌سازی پیش کشیده می‌شود تصور می‌کنند که بازی رایانه‌ای فقط برای بچه‌هاست اما حقیقت این است که صنعت گیم، صنعت چهارم جهان است. صنعت بازی‌های رایانه‌ای در جهان از درآمدی حدود 6/ 99 میلیارد دلار در سال 2016 برخوردار بوده است.

بازی‌هایی متناسب با فرهنگ بومی

به گفته او، منطقه خاورمیانه یکی از بازارهای بکر برای صنعت بازی‌سازی است و ایران با سرعت پیشرفتی که دارد وارد دوران بلوغ بازی‌سازی شده است. طبیعی توضیح می‌دهد: منظورم از بلوغ این است که انتخاب و ساخت بازی  از روی علاقه و عشق، دیگر کم رنگ تر شده و شرکت‌ها و گروههای مستقل با کار علمی‌و تخصصی در این عرصه قدام به تولید می‌کنند،  بازار را می‌شناسند و بر اساس نیاز بازار، تخصص و امکانات، پروژه را انتخاب می‌کنند. همچنین از لحاظ فنی و هنری به بازی‌های هم سبک خود نزدیک شده‌اند. البته با  توجه به اینکه صنعت بازی‌سازی از دو جنبه فرهنگی و اقتصادی برای کشور ما مهم است، این موضوع اهمیت جایگاه بازی‌سازان را برای تولید بازی‌هایی مطابق با فرهنگ بومی‌کشورمان دو چندان می‌کند.

این بازی‌ساز با تأکید بر ضرورت جذب نیروی متخصص می‌گوید: شرکت‌هایی که در داخل ایران مشغول فعالیتند، چه گروه‌های مستقل و چه شرکت‌هایی که در پایتخت و شهرستان‌ها کار می‌کنند، همه به دنبال جذب نیرهایی کارآمد و متخصص در این حوزه اند.

او ادامه می‌دهد: جای تأمل دارد که بازی‌سازی با این پتانسیل که از لحاظ شغلی و درآمدی دارد چرا برایش با وجود جوانان با استعداد که در رشته کامپیوتر، گرافیک و هنر فارغ اتحصیل شده‌اند، نیروهای متخصص کافی وجود ندارد؟ عرصه‌های شغلی در بازی‌سازی بسیار زیاد است و علاقه مندان می‌توانند زمینه‌های مورد علاقه و استعداد خودشان را انتخاب و در آن فعالیت کنند، آموزش ببینند، تجربه کسب کنند تا وارد بازار کار شوند.

به باور طبیعی، کشور ما به عنوان توسعه دهنده و تولید کننده در دنیای گیم نیازمند افراد باهوش با استعداد و کاربلد و متخصص است.

راه اندازی گرایش صنعت گیم

این بازی‌ساز جوان کشورمان معتقد است: برای آموزش افراد متخصص، امیدها به نظام آموزشی معطوف می‌شود اما نظام آموزشی با چالش‌هایی مواجه است که نتوانسته ضعف‌های خود را بهبود ببخشد. دانشجویان پس از پایان تحصیلات، هنوز علاقه و گرایش خود را در بازار کار و اجتماع پیدا نکرده‌اند و مهارت‌های لازم برای ورود به آن حرفه و تخصص را ندارند.  

او می‌افزاید: دانشگاها باید تعامل بیشتری با بازار کار و اجتماع داشته باشند به نظر می‌رسد گرایش‌های کاربردی به رشته‌های دانشگاهی باید اضافه شود مثلا رشته کامپیوتر که شامل  گرایش‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار و IT است به صورت تخصصی در گرایشی وارد صنعت «گیم» و «اندروید» شود و یا کلاس‌های آموزشی برای ساخت بازی در دانشگاه‌ها برگزار شود تا دانشجویان علاقه‌مند بتوانند در این کلاس با صنعت گیم آشنا شوند و تخصص لازم ابتدایی را کسب کنند.

طبیعی پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌هاو نهادهای فعال در صنعت گیم، به بخش آموزشی ورود پیدا کنند زیرا آموزش افراد متخصص و خلاق،  فقط با آموزش امکانپذیر است و نباید به یک مرکز آموزشی اکتفا کرد، بایسته است که شرکت‌های بازی‌سازی، آموزش را جدی بگیرند و برای جوانان با استعداد، پرانرژی و خلاق فرصتی ایجاد کند تا وارد این صنعت شوند.

وی با  اشاره به فعالیت انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به‌منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای، خاطرنشان می‌کند: این انستیتو دوره‌های پیوسته‌ای را برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بازی‌سازی برگزار می‌کند علاوه بر این با توجه به این‌که بازی‌های رایانه‌ای جدا از سایر شاخه‌های علوم و هنرهای دیجیتال نیست، انستیتو ملی بازی‌سازی، دوره‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای مختلفی را در زمینه‌های مرتبط با علوم و هنرهای دیجیتال برگزار می‌کند.

او در پایان اظهار امیدواری می‌کند که صنعت بازی‌سازی در کشورمان به بلوغ کامل برسد و افراد متخصص و جوانان خلاق، جذب  این صنعت شوند تا شاهد پیشرفت این حوزه در آینده‌ای نزدیک باشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.