بندرعباس- رئیس کتابخانه عمومی جزیره خارگ گفت: کتابخانه موجود فضای شایسته‌ای برای مردم مقاوم جزیره خارگ نیست که ساخت کتابخانه‌ای استاندارد برای این مردم، مهم و ضروری است.

کتابخانه‌ عمومی جزیره خارگ استاندارد نیست‌

به گزارش قدس آنلاین، شکرالله پری‌غنچه با بیان اینکه توجه به زیرساخت‌های جزیره خارگ از ضروریات است که از کتابخانه استاندارد برخوردار نیست، اظهار داشت: استاندارد کتابخانه عمومی با فضای ۲۲۰۰ متر مربع است و این در حالی است که اکنون فضای کتابخانه خارگ ۱۱۰ متر مربع است.

رئیس کتابخانه عمومی جزیره خارگ با تاکید بر این نکته که یک‌هزار و ۱۶۰ نفر عضو کتابخانه عمومی هستند افزود: ماهانه از کتابخانه عمومی خارگ حدود ۱۷۰۰ کتاب به امانت داده می‌شود و این در حالی است که متقاضی درخواست امانت کتاب در خارگ بیش از این میزان است که ضرورت توسعه این فضای فرهنگی ادبی دو چندان می‌کند.

پری‌غنچه با بیان اینکه کتابخانه عمومی خارگ با ۴۰۰ متر مساحت و ۱۱۰ متر مربع فضا هیچ یک از اصول استاندارد کتابخانه‌ای در آن رعایت نشده، گفت: کتابخانه عمومی خارگ از لحاظ سرانه فضای کتاب و فضای مطالعه زیر استاندارد است.

وی با اشاره به میزان پرداخت سهم شهرداری در امور توسعه کتابخانه خارگ بیان کرد:  نگاهی که جامعه شهرداری خارگ به کتابخانه عمومی تاکنون داشته نگاهی فرهنگی نبوده چرا به وظیفه ذاتی و قانونی خود در پرداخت نیم درصد از در آمد خود که طبق قانون باید هر ماه پرداخت شود عمل نکرده است.

رئیس کتابخانه عمومی جزیره خارگ با بیان اینکه شهرداری خارگ ۱.۶ میلیارد ریال بدهی نسبت به کتابخانه عمومی دارد خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و از آذر ۹۵ تاکنون هیچ مبلغی به کتابخانه عمومی خارگ پرداخت نشده و کتابخانه که مرکز کارهای فرهنگی است چگونه باید به مردم خدمات بدهد وقتی  فضای مناسب کتابخانه برای کارهای فرهنگی وجود  نداشته باشد.

پری‌غنچه با بیان اینکه کتابخانه عمومی خارگ از لحاظ تجهیزات کتابخانه‌ای هیچ مشکلی ندارد گفت: کتابخانه عمومی خارگ با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با توجه به مساحت کتابخانه از لحاظ تجهیزات کتابخانه‌ای هیچ مشکلی ندارد ولی فضای موجود فضای شایسته‌ای برای مردم مقاوم جزیره خارگ نیست.

وی تاکید کرد: امید می‌رود مسئولان به‌ویژه شورای شهر خارگ کتابخانه‌ای استاندارد برای مردم مقاوم جزیره خارگ ساخته تا بتوان از این فضا به نحو مطلوب استفاده شود.

رئیس کتابخانه عمومی جزیره خارگ به کتاب‌های موجود در کتابخانه جزیره خارگ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در پایگاه اصلی این کتابخانه حدود ۲۰ هزار جلد کتاب و در بخش کودک ۳ هزار و ۴۵۸ جلد کتاب و در بخش کمک درسی و دانشگاهی و در بخش کمک درسی یک‌هزار و ۲۵۱ جلد کتاب و در بخش دیداری شنیداری ۴۰۰عنوان وجود دارد.

پری‌غنچه با انتقاد در تامین‌نشدن اعتبارات مصوب کتابخانه عمومی خارگ خاطرنشان کرد: متاسفانه باید بگویم تاکنون هیچ اعتباری برای توسعه فضای کتابخانه علیرغم پیگیری‌های مکرر در سال‌های گذشته صورت نگرفته ولی امید است امسال نگاه ویژه‌ای از طرف مسئولان در این زمینه شود.

وی نقش مهم شرکت پایانه‌های نفتی جزیره خارگ در برنامه‌های این نهاد فرهنگی مورد اشاره قرار داد و گفت: تاکنون برای توسعه فضای کتابخانه‌ از طرف شرکت پایانه‌های نفتی هیچ اقدامی صورت نگرفته ولی در حوزه فرهنگی اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است به شکلی که سالانه هم از طرف روابط‌عمومی پایانه‌های نفتی ایران و هم از طرف مدیریت عملیات عمومی کتاب خریداری و به کتابخانه اهداء می‌شود.

رئیس کتابخانه عمومی جزیره خارگ بیان کرد: در برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوانی و همایش‌ها تعامل بسیار مطلوبی بین امور فرهنگ خدمات اجتمایی پایانه‌های نفتی خارگ با کتابخانه عمومی شهر صورت می‌گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.