هفته گذشته خبری منتشر شد که قطار مسافربری خرمشهر - تهران بین ایستگاه «هفت تپه» و «میان آب» از ریل خارج و سبب مسدود شدن مسیر شد.

ریل‌هایی که از گرما فرار می‌کنند!

قدس آنلاین-گروه استان ها- علی محمدزاده: راستش را بخواهید، وقتی اتفاقاتی رخ می‌دهد که به نوعی جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، حساسیت‌ها بیشتر می‌شود. همه به تفسیر موضوع می‌پردازند و دلایل گوناگونی برای آن بیان می‌کنند.

اما اصل موضوع این است که نمی‌توان بسادگی از کنار این دسته از وقایع گذشت زیرا این بار به خیر گذشت، ولی شاید در اتفاق مشابهی جان عده‌ای واقعاً به خطر بیفتد و آن موقع دیگر برای حساس شدن، دیر است.

بر همین اساس و برای آنکه کمی بیشتر از علت وقوع این اتفاق و راه‌های پیشگیری آن بدانیم با عبدالکریم درویش زاده مدیر کل راه آهن جنوب، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ریل‌هایی که طویل می‌شوند

درویش زاده در پاسخ به چرایی این رخداد به ساده‌ترین شکل می‌گوید: گرما عامل اصلی این اتفاق است.

وی در توضیح بیشتر می‌افزاید: دمایی که به گفته هواشناسی در ۵۰سال اخیر بی سابقه بوده، موجب شده تا همه محاسبات فنی در حوزه نگهداری تأسیسات در بخش‌های گوناگون دچار چالش شود.

وی ادامه می‌دهد: به لحاظ فنی در مراحل ریلگذاری در مناطق گوناگون به طور خاص به مسئله دمای میانگین منطقه توجه می‌شود و ریلگذاری‌ها و جوشکاری‌ها برپایه همان دما که به دمای تعادلی معروف است، انجام می‌شود.

مدیر کل راه آهن جنوب در پاسخ به این سؤال که آیا به لحاظ فنی پیش بینی‌هایی در این حوزه صورت نگرفته است، اظهار می‌دارد: بر مبنای محاسبات ۴۰ ساله اخیر، دمای تعادلی منطقه خوزستان در محدوده ۴۰ درجه بوده که بسته به فصل گرم یا سرد چند درجه تغییر می‌کند، ولی در روزهای اخیر دمای خوزستان از مرز ۵۰ درجه سانتیگراد هم گذشت و به ۵۴ درجه رسید که این دما در هوای آزاد از مرز ۶۰ هم فراتر می‌رود. از این رو به یکباره همه محاسبات فنی صورت گرفته به هم خورد و اگر در حالت عادی انبساط طولی ریل‌ها تا یک عدد خاصی پیش بینی شده بود، ناگهان با میزان بیشتری صورت گرفت و در واقع طول ریل‌ها افزایش یافت!

ریل‌های فراری

مدیرکل راه آهن جنوب در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌توان موج‌های ایجاد شده را تشخیص داد و از تردد قطارها جلوگیری کرد، می‌گوید: تیم‌های کارشناسی راه آهن در کل کشور بازدیدهای مدامی از ریل‌ها دارند. در خوزستان نیز این بازدیدها صورت می‌گیرد و در هفته‌های اخیر با توجه به گرمای هوا و پیش بینی رخداد فرار ریل‌ها، بازدیدها بیشتر شده است، اما هرچند در اکثر موارد موج‌های ایجاد شده در خط با چشم قابل تشخیص است و نسبت به رفع آن اقدام می‌شود، ولی در برخی موارد خط در برابر فشار انبساطی حاصل از گرما مقاومت می‌کند و موجی در آن مشاهده نمی‌شود، ولی به محض افزایش فشار از قبیل عبور یک قطار، انرژی ذخیره شده آزاد می‌شود و اصطلاحاً فرار ریل اتفاق می‌افتد که در اتفاق اخیر هم فرار ریل رخ داد.

وی می‌افزاید: محلی که فرار ریل اتفاق افتاده، یک مسیر مستقیم است که با فناوری امروزی در چند سال اخیر بهسازی شده و چند روز قبل از اتفاق، بازدید دقیق شده بود و قطارها با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر روی آن حرکت می‌کردند، ولی وقتی فرار ریل در لحظه رخ می‌دهد، نمی‌توان هیچ قصوری را متوجه کسی دانست.

وی در پایان در خصوص پیشگیری انجام شده نیز می‌گوید: همه اقدام‌های فنی اعم از ریلگذاری و جوشکاری براساس همان دمای تعادلی انجام می‌شود که با توجه به گرمای منطقه و جهان باید مورد بازنگری قرار گیرد.

در حال حاضر نیز به محض مشاهده هر موجی در خط، بلافاصله بخشی از ریل بریده و طول اضافی آن جدا می‌شود، همچنین سرعت قطارها را کاهش داده‌ایم تا در صورت فرار احتمالی ریل از بروز اتفاقات ثانویه جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.