۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 551750

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در آستانه برگزاری بزرگترین همایش سیاسی و اعتقادی مسلمانان در دیدار مسئولان ضمن تأکید بر ظرفیت بی نظیر معنوی و اجتماعی حج برای ابراز عقیده و بیان مواضع امت اسلامی بر این نکته تصریح نمودند که باید از این فرصت برای تبیین دغدغه‌های امروز بهره برد.

به گزارش قدس آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در آستانه برگزاری بزرگترین همایش سیاسی و اعتقادی مسلمانان در دیدار مسئولان ضمن تأکید بر ظرفیت بی نظیر معنوی و اجتماعی حج برای ابراز عقیده و بیان مواضع امت اسلامی بر این نکته تصریح نمودند که باید از این فرصت برای تبیین دغدغه‌های امروز بهره برد.

یکی از اموری که بارها از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته و در بیانات دیروز نیز می‌توان از آن نشانی گرفت «پرهیز از بازارگردی» در حاشیه این همایش معنوی است؛ چه آنکه حجاج باید بیش از هر موضوع دیگر در ضمن چنین همایشی باید به فکر پالایش روح و دل خود و بهره‌مندی از فضایل بزرگ فریضه حج باشند، زیرا دستیابی به بهره‌های معنوی حج، مقدمه رسیدن به نتایج اجتماعی آن است.

رهبر انقلاب پیشتر نیز در دیدار با کارگزاران حج در اسفند سال ۸۲ عطش بازارگردی را یکی از رفتارهای سبک در حج دانسته و تأکید می‌کنند که این عطش علاوه بر اینکه ارز کشور را برای خرید کالاهای بی‌کیفیت به هدر می‌دهد، فرصت ارزشمند عبادت و بهره‌مندی معنوی در ایام حج را نیز از بین می‌برد.

 رهبر انقلاب در این خصوص می‌فرمایند: «…آوردن هدیه ای از حج برای خانواده، خوبست اما اسراف در این کار و صرف وقت فراوان برای خرید کالا و سوغات، علاوه بر هزینه هنگفت آن، باعث جلوگیری از توجه کامل به محتوای حقیقی حج می‌شود و باید برای آن فکری کرد.»

پس از ضرورت بهره مندی معنوی از همایش حج یکی از بدیهی‌ترین دلایلی که بر نفی بازارگردی حجاج می‌توان تأکید نمود انباشتن بازارهای دولت‌های بیگانه با سرمایه‌های ملی است. سرمایه‌هایی که می‌توان بخش عمده‌ای از آن را در راستای رونق اقتصادی کشور به خدمت گرفت و از آن استفاده نمود.

بر اساس گزارش‌های رسمی مقام‌های اقتصادی عربستان سعودی و وزارت حج این کشور؛ حجاج در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان در عربستان برای خرید سوغات و دیگر هزینه‌های جانبی خرج کرده‌اند که طبعاً سهم قابل توجهی از این رقم ازآن زائران ایرانی بوده است.

رهبر معظم انقلاب بر همین اساس و از آن مهمتر تاکید بر حمایت از تولید کنندگان داخلی بارها از زائرانی که به سراغ زرق وبرق های بی ارزش و پوچ و بازارهای عربستان می‌روند تا جیب دولت های بیگانه لاابالی نسبت به منافع مسلمین را از جیب کارگر و سرمایه دارِ آن‌ها را با پول ایرانی و با ثروت ملی شان پُر کنند گله گرده‌اند.

ایشان می‌فرمایند: «انسان متأسف می‌شود وقتی بشنود هنگامی که جمعیتِ باشکوه در مسجدالحرام یا مسجدالنبی مشغول اقامه جماعتند یا به اقامه جماعت می‌شتابند، تعداد معدودی حاجیِ ایرانی - یا مرد یا زن - سراغ بازارها بروند؛ کیسه‌ها را زیر بغل بگیرند و اجناسی را که در شهر خودشان گاهی ارزان‌تر و بهتر از آن جا می‌توانند پیدا کنند، بگیرند بیایند.»

«این بازارگردی‌ها چرا؛ خیلی بد است. یک عده‌ای عطش بازارگردی دارند؛ این‌ها ملت شما را، مردم شما را سبک می‌کند؛ حیف است. می‌روند یک جنس هایی را می‌خرند، غالباً هم جنس های بی‌کیفیت از کشورهای دوردستِ سودجو که با همان کمپانی‌های داخل آن کشور میزبان بندوبست دارند. برای حجاج جنس بدلی و بی‌کیفیت درست می‌کنند می‌آورند توی این بازارها می‌ریزند، شما هم می‌روید این ارز خودتان را و عِرض خودتان را می‌ریزید برای اینکه این کالاهای بی‌کیفیت را خریداری کنید. امروز در کشور ما خوشبختانه کالاهای داخلی با کیفیت خوب، متنوع، زیبا، ساخته‌شده دست کارگر ایرانی - برادر خودتان - فراوان است. بعضی‌ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی‌های سفر را در اینجا می‌خرند - کار خوبی است - نگه می‌دارند؛ بعد که برگشتند، همان هائی را که در بازار شهر خودشان تهیه کرده‌اند، به عنوان سوغاتی می‌دهند. هدیه‌ سفر است دیگر، خوب است. این کار، خیلی کار خوبی است.

بعضی‌ها به عنوان چیز متبرک، از آنجا سوغاتی می‌آورند؛ تبرکی ندارد. این جانمازهایی که در سنندج و کردستانِ خودمان می‌بافند، بمراتب از جانمازهایی که از آنجا می‌آورند، بهتر است. برادر خودتان را تقویت کنید، ساخت دست او را که هم زیباتر است، هم بهتر است، بخرید و این را به عنوان سوغاتی بدهید. این را آنجا ببرید و به افرادی که دوست دارید، سوغاتی بدهید. همه‌اجناس خودمان همین طور است.

ایشان۳۱ مرداد ۹۴ سال نیز در دیدار با کارگزاران حج، برای چندمین نسبت به بازارگردی‌های حجاج ایرانی در بازارهای مکه و مدینه در موسم حج اعتراض کرده و آن را «بیچارگی» و «پول دور ریختن» تعبیر کردند و فرمودند: "" متأسّفانه نه، بعضی از حجّاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند: برو در این بازار پهلوی این دکّان‌دار، پهلوی آن کاسب -زن یک‌جور، مرد یک‌جور- یک جنس بُنجُلی را به دو برابر قیمت بخر، سوار هواپیما کن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر؛ [این] غلط است؛ خیلی غلط است. مردم ما باید این را توجّه کنند که کار غلطی است. خرید را همه‌جا می‌شود کرد، بازار را همه‌جا می‌شود رفت، جنس را همه‌جا می‌شود خرید، پول را این‌جوری همه‌جا می‌شود دور ریخت -این پولْ دور ریختن است.»

از منظر رهبر انقلاب بهترین، مفیدترین و مهمترین سوغاتی که حجاج با خود به کشور می‌برند معنویتی است که در خود ذخیره می‌کنید. معنویتی که در چهره، رفتار، کلام، ظاهر و باطن آن‌ها جلوه گر می‌شود و آدمی را موعظه می‌کند.

به تعبیر ایشان حج جایی است که آدمی باید هر چه ممکن است انسان از انگیزه های دنیوی و مادی جدا و دور بشود.

ایشان می‌فرمایند: «این انگیزه های مادی را تا آنجایی که ممکن است، باید از دل‌ها خارج کرد؛ این انگیزه بازارگردی و سوغات خَری و این‌ها را باید کم کرد.

منابع:

۱-دیدار با کارگزاران حج در اسفند سال ۸۲

۲- دیدار دست اندرکاران مراسم حج ۳۰ آذر ۸۳

۳-دیدار کارگزاران سازمان حج و زیارت ۱ آذر ۱۳۸۵

۴-دیدار کارگزاران حج‌ ۱۱ مهر ۱۳۹۰

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.