یافته‌ها و تحقیقات جدید حاکی از آن است که در سال‌های پیش رو باید منتظر رویارویی با سیل‌های شدید و بزرگی باشیم که سیل‌های سال‌های اخیر را برایمان کوچک و خفیف جلوه خواهند داد!

سیل‌های بزرگ زمین را در بر می‌گیرند

 قدس آنلاین- یافته‌ها و تحقیقات جدید حاکی از آن است که در سال‌های پیش رو باید منتظر رویارویی با سیل‌های شدید و بزرگی باشیم که سیل‌های سال‌های اخیر را برایمان کوچک و خفیف جلوه خواهند داد!

* خطر روزافزون گرم شدن زمین

به گزارش گاردین، سال هاست که دانشمندان هشدارهای زیادی برای گرم شدن هوای زمین به انسان‌ها می‌دهند. قطعاً یکی از بزرگ‌ترین دلایل گرم شدن هوای زمین مردمی هستند که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند. وقتی زمین گرم‌تر شود، آب‌های روی کره زمین نیز گرم‌تر می‌شود و در نتیجه میزان رطوبت آن بالاتر می‌رود. هوای مرطوب نیز باعث ایجاد بارش‌های شدیدتر می‌شود و به طور قطع بر شمار سیل‌هایی که ممکن است در مناطق مختلف جاری شود، می‌افزاید.

* افزایش دانسته‌های بشر درباره گرمایش جهانی

اما پرسش اینجاست که آیا سیل‌ها فقط بر اثر باران ایجاد می‌شوند یا عوامل دیگری در این میان تأثیرگذار هستند؟ به عقیده دانشمندان پاسخ به این پرسش پیچیده است، زیرا عوامل زیادی در ایجاد باران و سیل دخیل هستند. همه چیز از تبخیر آب شروع می‌شود، اما میزان بارش، زمان بارش، میزان فشار آبی که می‌بارد، زمینی که باران روی آن می‌بارد، همه و همه از اندک عوامل تأثیرگذار بر جاری شدن سیل و ایجاد فاجعه‌ها هستند.

خوشبختانه، مطالعات اخیر در این زمینه، باعث پیشرفت‌های علمی و بالاتر رفتن درک و آگاهی بشر از گرمایش جهانی و آثار مخرب آن بر محیط زیست شده و به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عواملی همچون سیل‌های مخرب کمک کرده است.

* رابطه بین دمای هوا و سیل

کنراد واسکو و آشیش شارما، پژوهشگران دانشگاه نیو ساوث ولز هستند که مناطق مختلفی را از نظر جاری شدن سیلاب‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند. براساس یافته‌های آن‌ها از محیط‌های غیرشهری، پس از بررسی و شناسایی جریان‌های مختلف سیلاب و عوامل مؤثر بر آن‌ها از جمله میزان بارش‌ها، میزان دما، حرارت و رطوبت، فاصله فیزیکی بین منبع یک توفان، محل بارش باران و منطقه‌ای که در آن سیل ایجاد شده است و با مشاهده جریان‌های جابه جایی هوا نتیجه جالبی به دست آمد. بر اساس یافته‌های این دو محقق، همیشه درجه حرارت بالا باعث افزایش احتمال جاری شدن سیل نمی‌شود و در مناطقی که میزان بارش سالانه کم باشد، احتمال جاری شدن سیل‌های بزرگ و مخرب کمتر خواهد بود. اما در زمان بارش‌های شدید، حجم سیلاب ایجاد شده و بزرگی آن با میزان دمای هوا نسبت مستقیم دارد و هر چه دما بیشتر باشد، سیلاب‌های بزرگ تری ایجاد خواهد شد.

* نقش شهرنشینی

افزون بر این ها، دستکاری‌های انسان بر حوضچه‌های آب زیرزمینی باعث شدت گرفتن سیلاب‌ها خواهد شد و ایجاد سطوح غیرقابل نفوذ شهری باعث می‌شود آب‌های روان شده روی سطح زمین قدرت نفوذ به درون زمین را نداشته باشند و روی زمین جاری و باعث ایجاد سیل‌های عظیم و تخریب شدید شوند.

براساس این یافته‌ها می‌توان فهمید که با وجود گرم‌تر شدن زمین، شرایط این کره خاکی از حالت خشک به حالت مرطوب‌تر و گرم‌تر سیر می‌کند، البته این موضوع برای افزایش آب‌های زیرزمینی موثر نیست، اما می‌تواند خشکسالی زمین را به تعویق اندازد.

* باید دانشمان را افزایش دهیم

اما خبر خوب آنکه گرم شدن زمین باعث روبه رو شدن باران‌های شدید با زمین‌های خشک می‌شود، این دو نیروی مخالف یکدیگر به گونه‌ای هستند که در زمان باران‌های مرطوب در برخی نقاط، زمین‌ها خشک هستند و بارش روی زمین‌های خشک باعث کمتر شدن طول سیلاب‌ها خواهد شد.

براساس یافته‌های دانشمندان، گرم شدن زمین خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد و آگاهی ما از بازی‌هایی که ممکن است طبیعت بر سر ما داشته باشد، ما را در رویارویی با آن‌ها قدرتمندتر خواهد کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.