یزد - مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت : استان یزد دارای بیش از ۱۰۰ هزار سالمند می باشد و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰، ۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند باشند ودرصد رشد سالمندی استان یزد دو ونیم درصد است.

۱۰۰ هزار سالمند در استان یزد  وجود دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مدیرکل بهزیستی یزد پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بزرگداشت روز جهانی سالمند، ناشنوایان، نابینایان، پارالمپیک و کودکان از جمله برنامه‌های بهزیستی در مهرماه است , گرامیداشت این مناسبت‌ها در حقیقت یادآوری اهمیت برنامه‌ریزی و توجه به جامعه معلولان است.

وی  افزود: در استان یزد ۴۰ درصد معلول جسمی، حرکتی و ۳۵ درصد معلول ذهنی و رفتاری و ۴ درصد تکلمی و ۲۶ درصد مربوط به ناشنوایان است.

عفتی گفت: معلولیت ناشنوایی به دلیل عدم امکان ارتباط فرد با جامعه در شنیدن و صحبت کردن شدیدترین نوع معلولیت محسوب می‌شود و تاثیراتی که این عدم ارتباط در جامعه بسیار زیاد است.

مدیرکل بهزیستی یزد اظهار داشت: در بحث پیشگیری دو اقدام مهم صورت گرفته و ورودی افراد ناشنوابه مدارس استثنایی استان یزد قطع شده و با خدمات توانبخشی که از سوی سازمان بهزیستی ارائه شده است، ناشنوایان می توانند وارد محیط آموزشی طبیعی شوند.

وی غربالگری ناشنوایی را از جمله اقدامات در دستور کار بهزیستی به منظور حمایت از معلولان دانست و بیان کرد: در سال گذشته ۲۶ مورد کودک ناشنوا شناسایی و در مسیر کاش حلزون برای درمان قرار گرفتند.

عفتی افزود:برای پیشگیری در بحث ناشنوایی ۹۹ درصد کودکان استان یزد از خدمات غربالگری بهره‌مند شدند.

مدیرکل بهزیستی یزد اظهار داشت: در حال حاضر کل ازدواج‌های استان یزد تحت پوشش غربالگری ژنتیک و انجام آزمایشهای مربوطه قرار می‌گیرند که نقش بسیارمهمی در کاهش آمار معلولان استان دارد و در سال گذشته هشت هزار زوج یزدی از خدمات غربالگری ژنتیک بهره‌مند شدند.

وی افزود: در بخش ارائه خدمات  قریب به سه هزار و ۵۰۰ معلول ناشنوا تحت پوشش سازمان بهزیستی استان یزد هستند و ۲۰ درصد از دانشجویان معلول که ناشنوا  هستند با هزینه بهزیستی به تحصیل می پردازند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت تکریم منزلت سالمندی گفت: تکریم منزلت و جایگاه سالمندی در آیات و احادیث و هم در بحثهای فرهنگی و ملی ما آمده است.

مدیرکل بهزیستی یزد اظهار داشت:‌ پیری اتفاقی است که بصورت طبیعی در آفرینش وجود دارد و۶۰ تا ۷۵ سالگی سالمند جوان، ۷۵ تا ۹۰ سالگی سالمند پیر و ۹۰ سال به بالا را افراد سالخورده می‌نامند.

عفتی با بیان این‌که قریب به ۱۰۰ هزار سالمند در استان یزد وجود دارد، گفت:‌ پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۳۰، ۲۵ درصد جمعیت ایران سالمند باشند ودرصد رشد سالمندی استان یزد دو ونیم درصد است.

مدیرکل بهزیستی یزد افزود: تعداد سالمندان زن بیشتر از سالمندان مرد است و بیش از ۵۰ درصد از سالمندان استان یزد بدون همسر هستند و ۳۰ درصد از آنها تنها زندگی می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به  رشد دو برابری سالمندی به نسبت جمعیت گفت: این نشان از افزایش متوسط عمر جامعه است و رشد کشور  در زمینه های بهداشت و سلامت به حدی است که شاهد افزایش سالمندی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.