بنابر آمار موجود، ایرانیان ۶ برابر میانگین جهانی نان مصرف می‌کنند و بالاترین سرانه مصرف این ماده غذایی را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.

نظارت بر پخت نان هر روز کمتر می‌شود

قدس آنلاین- بنابر آمار موجود، ایرانیان ۶ برابر میانگین جهانی نان مصرف می‌کنند و بالاترین سرانه مصرف این ماده غذایی را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که کیفیت نان همواره بحثی چالش برانگیز است. در روزهای گذشته، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت نیز خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی سختگیری می‌کند تا نمک‌شان را به میزان یک گرم یا یک دهم گرم کاهش دهند، اما از آن طرف نانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که میزان نمکش سه برابر حد مجاز است.

وی همچنین گفته است، زمانی که به نانوا می‌گوییم چرا به میزان زیاد از نمک استفاده می‌کنی، می‌گوید، آردی که به من می‌دهند، مناسب نیست و خمیرش شل است و در تنور می‌ریزد. بنابراین باید گندم وارداتی را با آن مخلوط کنم. این در حالی است که دو برابر قیمت جهانی گندم را برای خرید آن می‌دهیم و از طرفی هم نمک به آن اضافه می‌کنیم که بیماری و هزینه ایجاد می‌کند.

عرضه نان با سرعت تمام

علی اکبر حقانی، مسئول روابط عمومی سازمان تعزیرات استان تهران نیز که چندسالی به عنوان بازرس در حوزه عرضه نان فعالیت داشته به گزارشگر ما می‌گوید: بی کیفیتی نان‌ها را هیچ کس حتی نانواها انکار نمی‌کنند، اما باید توجه داشت، این قضیه دلایل مختلفی دارد. چنانکه از بسیاری از نانواها می‌شنویم که آردهای تولید داخل، خمیری شل و قوام نیافته دارند در حالی که یکی از دلایل این مسئله، بی توجهی به روند برداشت، نگهداری و عرضه آردهاست چراکه بنا بر تجربه، باید آردها را مدتی در سیلوها نگه داشته و سپس عرضه کنند، در حالی که برخی روستاییان، آرد تازه را مستقیم برای فروش عرضه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: از مسائل دیگر نحوه پخت نان است که باید با خمیر مایه و سر فرصت فراوری شود، اما بیشتر نانواها به جای صرف زمان ترجیح می‌دهند با جوش شیرین یا جوهر قند این روند را تسریع کنند. البته مصرف جوهر قند در فرآوری نان غیر قانونی نیست، اما این میزان در نان‌های موجود فراتر از حد مجاز بوده و  می‌تواند به سلامت شهروندان آسیب بزند.

نظارت‌ها هر روز کمتر می‌شود

حقانی همچنین تأکید می‌کند: در بخش نظارت بر کیفیت نان نیز این قضیه در سال‌های اخیر کمرنگ‌تر از گذشته صورت می‌گیرد چرا که مسئله نظارت بر نانوایی‌ها که برعهده وزارت کشور بوده، به اتاق اصناف واگذار شده است. حال آنکه در زمان نظارت وزارت کشور در این مقوله توسط کارشناسان خبره و به صورت منسجم بازدیدها صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی انسانی این بازرسی‌ها پراکنده است و از کارشناسانی که تجربه چندانی ندارند، استفاده می‌شود.

دکتر بشیر خالقی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار ناخشنودی از کیفیت نان می‌گوید: هرچند از سوی متولیان امر بر قضیه سلامت و کیفیت نان‌ها تأکید می‌شود، اما همچنان این عرصه دچار ضعف است. حال آنکه نان جدی‌ترین ماده غذایی مردم ما محسوب می‌شود و عرضه مطلوب آن نیاز به نظارت دارد. به دنبال واگذاری نظارت بر نانوایی‌ها به اتاق اصناف، این مقوله با چالش هایی روبه رو شده است. از این رو گرچه مسئولیت نظارت از وزارت کشور و نهادهای زیر مجموعه آن سلب شده، اما این امر، نافی وظیفه ذاتی همه دستگاه‌ها همانند فرمانداری‌ها نمی‌شود و این نهادها نیز باید بر عملکرد اصناف از جمله نانوایی‌ها نظارت دقیق داشته باشند.

حذف یارانه نان تنها راه حل

دکتر هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اما دیدگاه دیگری دارد و خاطرنشان می‌کند: درحال حاضر دستگاه ناظر بر کیفیت عرضه نان چندان اهمیت ندارد چرا که قیمت گندم امروزه بسیار بالاست، اما برای عرضه نان به اغلب نانوایی‌ها یارانه دولتی تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر دولت یارانه این بخش را قطع کند و به اقشار کم‌درآمد به‌طور مستقیم یارانه نان بپردازد، بهتر است و در این صورت خانوارها نان با کیفیت‌تری مصرف خواهند کرد چرا که خودشان نقش نظارتی را بر تولید وعرضه نان‌ها برعهده خواهند داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.