این روزها بازار فروش پوشاک داخلی سرد وبی رونق است وتقاضا برای خرید محصولات بشدت کاهش یافته است. حتی اکثر فروشندگان وفعالان بازار پوشاک ونساجی، کالا ومحصولات تولیدی خود مانند پیراهن وشلوار را برای فروش وبا قیمت‌های نازل ۱۰، ۱۵و۲۰هزار تومان به فروش می‌رسانند که به گفته این عده، قاچاق پوشاک ریشه تولیدات داخلی را خشکانده و این بازار را به سمت ورشکستگی کشانده است

قاچاق پوشاک یک میلیون نفر رابیکار کرد

قدس آنلاین- این روزها بازار فروش پوشاک داخلی سرد وبی رونق است وتقاضا برای خرید محصولات بشدت کاهش یافته است. حتی اکثر فروشندگان وفعالان بازار پوشاک ونساجی، کالا ومحصولات تولیدی خود مانند پیراهن وشلوار را برای فروش وبا قیمت‌های نازل ۱۰، ۱۵و۲۰هزار تومان به فروش می‌رسانند که به گفته این عده، قاچاق پوشاک ریشه تولیدات داخلی را خشکانده و این بازار را به سمت ورشکستگی کشانده است

 این در حالی است که طی سال‌های اخیر قاچاق پوشاک از ترکیه، چین وحتی بنگلادش منجر به زیر پا گذاشتن قوانینی مانند «تعرفه ترجیحی» شده که عملاً تولیدکنندگان ایران زیان دیدگان اصلی این مسئله بوده‌اند. کارشناسان صنعت نساجی وپوشاک معتقدند که دولت طی سال‌های گذشته بدون در نظر گرفتن محدودیت برای قاچاق وحتی واردات پوشاک، پارچه و منسوجات، زمینه بیکاری یک میلیون نفر را در این صنعت فراهم کرده که باید برای احیای واحدهای تولیدی در داخل کشور فکری اساسی کند.

* صنعت نساجی و پوشاک در کما

در این زمینه دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران با بیان این که این صنعت حال و روز خوشی ندارد، گفت: وضعیت کلی زنجیره تولید وتامین صنایع نساجی اعم از پوشاک، منسوجات خانگی، پارچه و دیگرمحصولات و خدمات بسیار بغرنج است که علت اصلی رکود این صنعت در کشور نیز قاچاق پوشاک است.

سعید قدیری با اشاره به این که سالانه ۳ میلیارد دلار پوشاک به داخل کشور قاچاق می‌شود، افزود: این حجم قاچاق، کارخانجات تولید، رنگرزی، چاپ، کارگاه‌های تولید نخ و سایر صنوف مرتبط را به مخاطره انداخته وبا توجه به این که به ایام عید نزدیک می‌شویم این رکود ومشکلات در صنعت نساجی وپوشاک داخلی آشکارتر می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر مسئولان فکری اساسی به حال این صنعت وجلوگیری از قاچاق نکنند پس از نوروز ۹۷ تعداد اندکی از واحدهای تولید پوشاک وصنایع نساجی و... که باقی مانده‌اند و اکنون با کمترین ظرفیت کار می‌کنند، دچار مشکلات جدی می‌شوند.

قدیری با بیان این که قاچاق پوشاک برای همه مشهود است، تصریح کرد: حتی کالاهایی هم که از کشورهای دیگر به ایران قاچاق می‌شود بی کیفیت، فاقد استاندارد و استوک است که در این راستا هم حقوق تولید کننده، مصرف کننده وهم حقوق دولت(بابت نپرداختن عوارض) زیر سوال می‌رود.

وی با تأکید بر این که در این پنج سال به دلیل حجم بالای قاچاق، حجم تولیدات اکثر کارخانجات ما بشدت کاهش یافته، خاطرنشان کرد: از سویی هزینه‌های تولید نیز هر سال در حال افزایش است و به دلیل این که نرخ ارز پایین نگه داشته شده این مسئله منجر به ارائه سوبسید به تولیدکنندگان و رقبای خارجی شده است که به علت همین مسئله پوشاک ارزان وبا قیمت کم وارد شده واز آن استقبال هم می‌شود.

* از بین رفتن یک میلیون شغل

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران، این مسئله را نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم وکمبود نقدینگی عنوان کرد و با اشاره به این که مردم به دلیل ناتوانی مالی نمی‌توانند به وفور کالا واجناس خود را از بازار تهیه کنند، ادامه داد: تمام این مشکلات موجب شده تا تولید و صنعت وضعیت خطرناکی داشته باشد. قدیری با اشاره به این که این حجم کالا از مناطق آزاد وارد کشور می‌شود که در این خصوص ضعف قانون داریم، اظهار داشت: مناطق آزاد قرار بود سکوی پرتاب کالای ایرانی به سایر جهان باشد، اما عملکرد آن کاملاً برعکس شده وبه دلیل نبود تعرفه گمرکی در این مناطق، کالا براحتی وارد این مناطق شده واز آنجا نیز به صورت غیرقانونی وکلی یا جزئی به داخل کشور می‌آید وجالب‌تر این که هیچ نظارتی هم در بازارهای داخلی نیست که این موضوع موجب شگفتی است.

وی در ادامه با بیان این که سالانه ۳ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود که رتبه اول را در میان سایر کالاها از نظر حجم قاچاق دارد، گفت: این در حالی است که حجم واردات قانونی پوشاک دو درصد کالای قاچاق یعنی ۶۰ میلیون دلار است که هر ساله به همین میزان به صنعت پوشاک ونساجی کشور ضربه وارد می‌شود. قدیری افزود: از سویی این حجم قاچاق پوشاک طی سال‌های یک میلیون نفر رابیکار کرده ا ست. وی گفت: هم اکنون باید از صنعت نساجی وپوشاک داخلی با جلوگیری از قاچاق حمایت شود وهیچ توجیهی از سوی دولت برای قاچاق ۳ میلیارد دلاری پوشاک به کشور قابل قبول نیست واین در حالی است که دولت تا کنون شعار اشتغال زایی سرداده وتاکنون کاری برای این صنعت درآمدزا وارزآور انجام نداده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.