بعد از بسته شدن پرونده مصوبات کمیسیون تلفیق قرار بود که لایحه چکش کاری شده دولت در صحن علنی مجلس تصویب شود، ولی کلیات بودجه برگشت خورد، تا در مهلتی ۷۲ ساعته اصلاح و نظر نمایندگان مردم تأمین شود.

ابهامات یارانه ای، معیشت واشتغال بودجه ۹۷را رد کرد

قدس آنلاین- بعد از بسته شدن پرونده مصوبات کمیسیون تلفیق قرار بود که لایحه چکش کاری شده دولت در صحن علنی مجلس تصویب شود، ولی کلیات بودجه برگشت خورد، تا در مهلتی ۷۲ ساعته اصلاح و نظر نمایندگان مردم تأمین شود.

مهم‌ترین دلایل رد این لایحه، ابهامات یارانه‌ای، نبود نظارت مجلس بردوسوم ارقام بودجه ۹۷، تأخیر در انتشار جداول و ردیف‌ها و ارائه نشدن آن به نمایندگان لحاظ نشدن نظرات نمایندگان از مهم‌ترین دلایل رد کلیات بودجه است.

درمجموع به عقیده نمایندگان در بودجه ۹۷ صرفه جویی رعایت نشده است، به عمران کشور توجهی نشده، حمایت از بخش خصوصی در بودجه ۹۷ در حد شعار است، هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداریم، اشتغال و معیشت مردم و اولویت‌ها در بودجه ۹۷ رعایت نشده است.

همچنین ردپایی از اشتغال در لایحه بودجه سال ۹۷ نیست، تخمین هزینه‌ها غیرمنطبق با استانداردهاست، بودجه خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی تنظیم شده است، منابع پوک و پوچ در این لایحه بسیار داریم، تخمین هزینه‌ها در لایحه بودجه مطابق با استانداردها و نرم نیست، استقراض دوباره دولت از صندوق توسعه ملی ناقض برنامه ششم است.

دو سوم ارقام بودجه ۹۷ نیز از دسترس و نظارت مجلس به نحوی خارج است.

هر چند نوبخت سخنگوی دولت معتقد است که رأی ندادن به کلیات بودجه موجب اتلاف ۷۲ ساعته وقت می‌شود، اما نمایندگان مجلس می‌گویند که در تعیین تکلیف بودجه ۹۷ بسیاری از موارد از جمله دو موضوع مهم یارانه و قیمت بنزین هنوز با اما و اگر مواجه است.

محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: کلیات بودجه در صحن رأی نیاورد، اعضا در کمیسیون تلفیق به مدت ۷۲ ساعت بودجه را بررسی خواهند کرد و موارد زیادی از جمله «موضوع یارانه‌ها» مورد اقبال نمایندگان واقع نشد.

وی افزود: در طی ساعات آینده در صدد هستیم که کلیات بودجه را متناسب با سلیقه کلی مجلس و به شکل کارشناسی‌تر و حساب شده‌تر اصلاح کنیم هر چند معتقدیم که ما حداکثر تلاش خود را در نوبت قبلی انجام دادیم.

ایمنی فرد درباره اختلاف دولت و مجلس در بحث پرداخت یارانه‌ها افزود: تصمیم کمیسیون تلفیق این است که بالاتر از ۳۷ هزار میلیارد تومان یارانه داده نشود که به معنای پرداخت یارانه به حداکثر ۴۳ میلیون نفر است.

وی درباره مخالفت نوبخت با حذف یارانه بگیران افزود: باید این مسئله حل و این جراحی بزرگ اتفاق بیفتد، عدالت اجتماعی حکم می‌کند که این یارانه خرد برای دهک‌های برخوردار حذف شود و دهک‌های پایین‌تر به صورت نقدی و اعتباری حمایت بیشتری دریافت کنند، البته باید کاهش به گونه‌ای انجام شود که افرادی که حداقل کمتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان دارند، جزو حذف شدگان نباشند، طبق براوردی که ما انجام دادیم اگر مبنا همین رقم باشد، ما قادر خواهیم بود از محل صرفه جویی انجام شده در مسیر اشتغال و بالا بردن شاخص‌ها و کاهش ضریب جینی حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: در جهت تفاهم و اتفاق نظر دولت و مجلس، سناریوهای مختلفی مطرح است از جمله اینکه بیاییم به همه یارانه بدهیم ولی دولت می‌گوید که به حساب مردم سرک نمی‌کشیم؛ ما یک راه حل میانه در نظر گرفتیم اینکه ماه اول در سال آینده به همه یارانه بدهیم و افرادی که بالای ۲۲ میلیون ریال درماه درآمد دارند به شرطی که اجازه دسترسی به حساب بانکی و بقیه معاملاتشان را بدهند می‌توانند یارانه بگیرند.

وی درباره طرح‌های جایگزین احتمالی در خصوص یارانه گفت: در صحن تلفیق بحث هایی مطرح بود که مورد استقبال واقع نشد از جمله وضع مالیات برای پر مصرف‌ها در بنزین و گازوئیل که رأی نیاورد.

وی افزود: مجلس همچنان برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد، ولی برابر برنامه‌های پنج ساله، دولت این اختیار را دارد که حامل‌های انرژی را افزایش بدهد هر چند در شرایط امروز جامعه و بویژه در سال آینده این کار به صلاح نیست، و درصدد هستیم از محل صرفه جویی‌ها و سرجمع فروش دارایی‌های سرمایه‌ای، حذف یارانه بگیران و همچنین ۲۰ درصد طرح‌های عمرانی در ردیف‌های ملی بتوانیم منابعی برای اشتغال زایی ایجاد کنیم.

درهمین حال عضو هیئت رئیسه مجلس دلیل رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ را نگرانی نماینده‌ها از بخش هزینه‌ها و توزیع اعتبارات دانست و گفت: اهداف ملی باید در کمیسیون تلفیق لحاظ شود.

اکبر رنجبرزاده، در خصوص رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: تأخیر در انتشار جداول و ردیف‌ها و ارائه آن به نمایندگان یکی از مهم‌ترین دلایل رد کلیات بودجه است. نمایندگان به دلیل تأخیر پیش آمده نتوانستند بر موضوعات و مفاد جداول اشراف کامل پیدا کنند؛ بنابراین پیشنهادهای مورد نظر خود را هم نتوانستند به صورت مکتوب ارائه کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.