اختلاف اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌ها در شورای شهر بر سر تغییر یا تثبیت شهرداری همچنان ادامه دارد و حالا با ترکیب آرای دیروز اعضای این شورا که در نهایت به رد درخواست کناره‌گیری محمدعلی نجفی منتهی شد این دعوا پیچیده‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و واکنش‌ها به آن ابعاد بیشتری از این اختلاف را نمایان می‌کند.

رأی منفی به استعفای نجفی شرایط را پیچیده‌تر کرد

قدس آنلاین- اختلاف اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌ها در شورای شهر بر سر تغییر یا تثبیت شهرداری همچنان ادامه دارد و حالا با ترکیب آرای دیروز اعضای این شورا که در نهایت به رد درخواست کناره‌گیری محمدعلی نجفی منتهی شد این دعوا پیچیده‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و واکنش‌ها به آن ابعاد بیشتری از این اختلاف را نمایان می‌کند.
ترکیب کلی شورای شهر اگرچه به نحوی است که کفه اصلاح‌طلبان در آن سنگینی دارد، اما مدیریت سازماندهی شده کارگزاران در چینش فهرست انتخاباتی شورای شهر تهران بیانگر آن بود که این طیف کوچک اما پرنفوذ و قدرت‌طلب عزم خود را جزم کرده تا همان گونه که در ترکیب دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین سهم کرسی‌ها را از آن خود کرده در شورا هم پدرسالاری خود را بازیابد و برای این منظور به دست آوردن کرسی شهرداری پایتخت لازم بود. اما انتخاب محمدعلی نجفی که مورد اقبال دولت روحانی هم بود در عمل یک باخت برای کارگزارانی‌ها در برابر اصلاح‌طلبان شد.
 

کارگزاران در برابر اصلاح‌طلبان
حالا کناره‌گیری یکباره نجفی سؤال‌های زیادی را به وجود آورده که آیا واقعاً بیماری دلیل کناره‌گیری اوست یا فشارها و عوامل دیگری در این امر دخیل هستند. علت هرچه باشد نتیجه از همین حالا شعله ور شدن دوباره آتش اختلاف در شورای شهر پنجم بر سر کرسی شهرداری است.
عبدالله ناصری چهره شناخته شده اصلاح‌طلبان و مدیرعامل اسبق ایرنا در گفت‌وگو با روزنامه آرمان با اشاره به اصرار طیف کارگزاران بر شهردار شدن محسن هاشمی در عمل سرنخ این کناره‌گیری را به این حزب گره زده و به اصلاح‌طلبان هشدار داده که نتیجه تصمیم آن‌ها در مورد نجفی بر آینده آن‌ها در انتخابات بعدی شوراها تأثیر خواهد گذاشت و این اتفاق را یک پیچ تاریخی عنوان کرده است. اما چهره‌های کارگزارانی در این مدت همواره تلاش کرده‌اند از یک سو خود را مشتاق این کناره‌گیری نشان ندهند، اما بیماری نجفی را دلیل واقعی درخواست او و عاملی موجه برای رأی به خواسته او عنوان کنند.
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با استقبال از استعفای نجفی گفته بیماری او واقعیت است. با این حال، وی در اظهار نظری دوپهلو که مشکلات دیگری را القا می‌کند افزوده‌است که با توجه به زیاد بودن حجم کارهای عقب مانده و گرفتاری‌های مالی شهرداری تهران مشکلاتی برای آقای نجفی رخ خواهد داد.   پایگاه خبری جهان نیوز هم از محمد نعیمی پور، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نقل کرده است که «اخیراً افراد مؤثر حزب کارگزاران سازندگی به منزل آقای نجفی رفته و در آنجا هم بزرگان حزب کارگزاران، معتقد بودند که آقای نجفی بایستی کناره گیری کند. نعیمی‌پور گفته است باید محتوای این جلسه برای همه ملت روشن شود.
اختلاف در شورای شهر که در اختیار اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌های دو زیست قرار دارد اکنون تا حد زیادی یادآور اختلافات درونی آن‌ها در دوران شورای شهر اول است که موجب رفت و آمد شهرداران متعدد و مدیریت چند تکه در پایتخت شد.
 مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم دیروز در جلسه بررسی استعفای نجفی به همین موضوع و تجربه خودش اشاره کرد و گفت که باید دقت کنیم و به راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم. وی افزود: من تجربه تلخ شورای شهر اول را به یاد دارم که در آن زمان به علت اختلاف جدی بین شورا و شهرداری به عنوان شهردار استعفا دادم.

 دوگانه هاشمی-جهانگیری
نگرانی دیگر اصلاح‌طلبان دوراهی پس از نجفی در شورای شهر و در مورد کرسی شهردار است. اینکه آن‌ها ممکن است مغلوب گزینه محسن هاشمی شوند و نتوانند وزنه‌ای قابل رقابت با او را معرفی کنند. مهدی آیتی چهره اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس از دوگانه محتمل مهدی ‌هاشمی و اسحاق جهانگیری سخن گفته است که تا حدی نشأت گرفته از شایعات و گمانه‌های چند ماه پیش و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در مورد جدا شدن جهانگیری از دولت است ولی هنوز علایم مؤثری برای این تصور دیده نمی‌شود. اما در همین حد هم نام جهانگیری با واکنش کارگزارانی‌ها مواجه شده و حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که جهانگیری به فکر شهردار شدن نیست و جدا شدن او از دولت هم به مصلحت نیست و بهتر است در دولت بماند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.