۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 597932

لاهیجان - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: این استان با چهار سد بزرگ و ۱۰سد کوچک در دست ساخت، مقام اول سد سازی کشور را دارد.

گیلان مقام اول سد سازی کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آب منطقه ای گیلان کاظم لطفی افزود: گیلان در سد سازی مقام اول کشور را دارد و هم اکنون چهار سد بزرگ و ۱۰ سد کوچک در استان در حال احداث است که تا پایان سال جاری، هشت مورد از آنها به بهره برداری می رسد.

وی میزان پیشرفت سد شفارود در شهرستان رضوانشهر را ۷۰ درصد، پلرود در رودسر را ۷۵ درصد، سد دیورش در شهرستان رودبار را ۴۰ درصد و پیشرفت فیزیکی سد لاسک در شفت را ۲۰ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: با ساخت و بهره برداری از این سدها، گیلان هیچگاه با بحران کم آبی مواجه نخواهد شد.

به گفته مدیرعامل آب منطقه ای گیلان، مطالعات سد دیلمان نیز تمام شده و ساخت این سد بزودی وارد مرحله اجرایی و بعد از آن، سد خالصان و ۱۰ سد کوچک نیز اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: ۵۴ رودخانه در گیلان شش و نیم میلیارد متر مکعب آب دارند که از این میزان چهار میلیارد متر مکعب بدون کنترل وارد دریا می شود که باید بر آنها نیز مدیریت صورت گیرد.

لطفی ادامه داد: هم اکنون ۷۰ درصد آب شرب استان گیلان از طریق سد شهربیجار تامین می شود و در پنج سال آینده با ساخت سدهای جدید این میزان به ۹۰ درصد می رسد که اقدام مناسبی در کنترل و استفاده از آب های سطحی است.

وی گفت: کشورهای اروپایی به سوی آب های زیر زمینی روی آورده اند و ۸۰ درصد آب مورد نیاز خود را از ذخایر آبی زیر زمینی تامین می کنند ولی در گیلان بیش از ۸۰ درصد آب ها از رودخانه ها تامین می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان تصریح کرد: با مدیریت بهینه آب مشکلی در این استان نخواهیم داشت و در شهرهای لنگرود، لاهیجان، رودبنه و سیاهکل طرح هایی در دست اقدام است ضمن اینکه در شهرستان سیاهکل ۲ مخزن درحال تکمیل است و خط انتقال آب از لاهیجان به رودبنه نیز از جمله طرح های در حال اجرا محسوب می شود.

سد سفیدرود (منجیل) در سال ۱۳۴۱ روی رودخانه سفیدرود در منجیل به منظور تامین آب شرب شهرها و کشاورزی جلگه استان گیلان با ظرفیت بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید.

استان گیلان ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که حدود ۸۰ درصد آبیاری اراضی آن از طریق سد سفیدرود در شهرستان رودبار تامین می شوند و اخیراً سد آیت الله بهجت (شهربیجار) برای آب شرب گیلان جایگزین آب شرب این سد شده است.

شهرستان لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.