مهناز خجسته نیا: حتماً گذر شما هم به این خیابان‌ها افتاده است. معابری که هنوز در قرق صنوفی هستند که هم آلاینده صوتی و هم آلاینده زیست محیطی هستند.

حرکت لاک پشتی انتقال مشاغل مزاحم شهری در مشهد

اغلب آن‌ها از صبح تا شب با سروصدای زیاد بر بدنه خودروهایی می‌کوبند که با خودروی دیگری کوبیده شده‌اند. برخی هم شیرابه‌ای سرازیر معابر پرترددی می‌کنند که از روغن سوخته گرفته تا بنزین و گازوئیل جزو لاینفک آن است.

البته بارها و بارها مسئولان برای ساماندهی اوضاع این معابرآمده‌اند، قول هایی داده و رفته‌اند. ۱۰ سال پیش هم که گزارشی در این باره نوشتیم، یادآور شدیم که ساماندهی صنوف مزاحم در مشهد ۵۰ سال طول خواهد کشید که البته ۱۰ سال آن گذشت.

* دوگانگی برخورد با صنوف آلاینده

یکی از شهروندانی که در مجاورت یکی از صنوف مشاغل آلاینده سکونت دارد، می‌گوید: انتقال این گونه صنوف به خارج از شهر با روندی غیرقابل قبول انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌هاست انتقال این مشاغل مطرح است، اما هنوز به طور کامل اجرا نشده، می‌افزاید: تنها برخی از واحدهای صنفی به دلیل تحمیل فشار به خارج از شهر منتقل شده‌اند.

شهروند دیگری هم از دوگانگی در برخورد با صنوف آلاینده شهری گلایه می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در اجرای این طرح رویه یکسانی اعمال نشده است.

او که بارها از تعلل نسبت به ساماندهی چند واحد صنفی آلاینده شکایت کرده، اظهار می‌دارد: این در حالی است که تعدادی از واحدهای همین صنف کاملاً از محدوده شهری برچیده شده‌اند.

او اجرای این طرح را به نفع شهر و شهروندان عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر طرح به طور کامل اجرا شود نارضایتی هایی که وجود دارد برطرف خواهد شد.

*انتقال غیرممکن صنوف آلاینده بدون رعایت زیرساخت‌ها

در مقابل این اظهارات، کسبه‌ای هم که شامل صنوف آلاینده و مزاحم شهری می‌شوند، گلایه‌هایی دارند که نباید نادیده گرفته شود.

به گفته آنان اصرار بر انتقال به خارج از محدوده شهری در حالی که هیچ گونه زیرساختی تأمین نشده، اجحاف در حق این کسبه است.

یکی از این کسبه‌ می‌گوید: متأسفانه برخی طرح‌ها بدون توجه به ابعاد مختلف آن به مرحله اجرا در می‌آید.

او که جزو پیشکسوتان این صنف به شمار می‌آید، می‌افزاید: نباید ۳۰ سال زحمت یک فرد برای کسب تجربه و جذب مشتری براحتی نادیده گرفته شود.

یکی از مکانیک‌های معروف هم که جزو صنوف انتقال یافته به یک مجتمع خودرویی در خارج از محدوده شهر به شمار می‌آید، اظهار می‌دارد: صنوف این مجتمع چند سال است که از شهر رانده و از کار مانده‌اند.

او که دل پردردی دارد، می‌گوید: اجرای کامل و صحیح طرح انتقال مشاغل آلاینده تنها بر روی کاغذ درست و در عمل ناقص اجرا شده است.

* جولان ۲۸ صنف مزاحم شهری در مشهد

برای پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده از سوی شهروندان و کسبه گزارشگر ما به سراغ رئیس اداره نظارت و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد می‌رود. مهندس نعیمی مقدم در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: طبق قانون ۲۸ صنف جزو مشاغل مزاحم و آلاینده شهری محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به شناسایی ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار واحد صنفی مزاحم در سال ۹۰ می‌افزاید: در راستای اجرای طرح ساماندهی این صنوف دو راهکار داریم یکی استاندارد سازی براساس شرایط هر صنف و دیگری پلمب واحد و انتقال به خارج از شهر است.

وی در عین حال از انعقاد یک تفاهمنامه برای استاندارد سازی پنج صنف از مشاغل آلاینده خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: واحدهای صنفی باطری سازی، برق خودرو، شیشه و آیینه، تعمیرات دوچرخه جزو این صنوف هستند که در صورت استاندارد سازی محل کار می‌توانند در محدوده شهری بمانند.

به گفته وی البته اتحادیه این صنوف هم متعهد شده‌اند برای راه اندازی واحد صنفی جدید در محدوده شهر مجوز ندهند و متقاضیان جدید را به مجتمع‌های خدمات خودرویی که در خارج از شهر ساماندهی شده‌اند، هدایت کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه انتقال و ساماندهی یک بخش عمده از صنوف انجام شده، می‌گوید: باقی مانده صنوف آلاینده نیز در صورت رعایت نکردن پلمب و به خارج از شهر منتقل می‌شوند.

نعیمی مقدم در ادامه به وضعیت صنوفی اشاره می‌کند که هیچ راهی ندارند و حتماً باید به خارج از محدوده شهر منتقل شوند.

به گفته وی صنف سماورسازان و آبکاران از جمله این صنوف هستند چراکه در جریان تولید، سم سیانوری در خاک تزریق می‌کنند که حتماً باید برای پساب‌شان تصفیه خانه ساخته شود؛ وگرنه در هر جایی آلاینده خواهند بود.

دبیر کمیسیون بند ۲۰ شهرداری مشهد درباره آخرین وضعیت ساخت مجتمع‌های ساماندهی مشاغل مزاحم با همکاری کارگزاران شهرداری هم اظهار می‌دارد: کارگزاران ساماندهی مشاغل مزاحم ۳۴.۵ هکتار زمین برای انتقال مشاغل مزاحم تملک کردند که در این مجتمع‌ها ۲۹۰۳ واحد صنفی مزاحم ساماندهی می‌شوند.

رئیس اداره نظارت و سامان دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در پاسخ به دلایل استقبال نکردن صاحبان صنوف از استقرار در مجتمع‌های ساماندهی شده هم اظهار می‌دارد: دلیل اصلی این امر جای خالی تأمین زیرساخت‌های لازم است به طوری که هنوز نتوانسته‌ایم برای یکی از این مجتمع‌ها راه دسترسی آسان ایجاد کنیم و گاز شهری را برسانیم.

به گفته وی از سوی دیگر وقتی یک واحد صنفی بخواهد از یک محیط پررونق شهری دل بکند و راضی شود یک بحث است و بحث دیگر هم رکود وضع اقتصادی بازار است که موجب کم شدن روند مشارکت طی چند سال اخیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.