کرج - رییس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری این استان گفت: البرز با توجه به ظرفیت های بالای خود می تواند حضوری پررنگ در بازار سوریه داشته باشد.

البرز می تواند حضوری موفق در بازار سوریه داشته باشد/شتاب در ثبت سفارش واردات کالا

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رحیم بنا مولایی پیش از ظهر امروز شنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در محل استانداری البرز برگزار شد با بیان اینکه در بحث واردات ثبت سفارش کالا شتاب بسیاری پیدا کرده است، گفت: در دو هفته اخیر حدود ۲۷ میلیارد تومان ثبت سفارش صورت گرفته است.

وی افزود: ترجیحا سیاست های کشوردر یک فاز توسعه واردات بجای صادرات است درحالی که صادرات یکی از مسائل مهم کشور است و بایستی ارز حاصل ازصادرات به سیستم بانکی برگردد.

این مسئول با اعلام اینکه در بخشنامه جدید بانک مرکزی عنوان شده صادر کنندگان می توانند تا ده هزار یورو مواد وارد کنند، افزود: این میزان برای تولید کنندگان کفایت نمی کند و مانع صادرات در کشور می شود که این مسئله باید جدی گرفته شود.

بنا مولایی ادامه داد: درالبرز حداقل سالی ۴۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می شود و بایستی با برنامه ریزی دقیق تر این صادرات افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه بخشی از صادراتی که در استان انجام می گیرد به صورت ریالی است، گفت: کشورهایی افغانستان، عراق، آذربایجان و کردستان عراق معاملات خود را با ایران به صورت ریالی انجام می دهند.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنانش گفت: بایستی ثبت سفارش ها را کنترل کنیم تا از واردات بی رویه جلوگیری شود چراکه یکی از مشکلات اقتصادی کشور درگذشته واردات بی رویه و قاچاق کالا بوده ودر حال حاضر با توجه به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است باید اهتمام ویژه ای به این موضوع داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز گفت: استراتژی کشور در این است با ارز ۴ هزار تومانی که برای واردات تخصیص داده شده کاری نکنیم اهدافمان خدشه دار شود و محصولات کالای ایرانی با مشکل روبرو شود.

وی در ادامه گفت : در دیداری که اخیرا بارئیس جمهور داشتیم عنوان کردند برای کاهش تولید ناخالص داخلی بایستی سالیانه بین ۶ تا ۸ درصد به قیمت ارز اضافه شود تا یکدفعه قیمت ارز بالا نرود و باعث انفجار در کشورنشود.

بنا مولایی افزود: یکی از معضلات ما مشکلات تولید و نابسامانی در عرضه کالا و فروش است که اینها دست به دست هم داده اند تا سالیانه ارزش پولی ملی کاهش پیدا کند و یکی از خواسته های بخش خصوصی این است که تمهیداتی صورت گیرد تا شاهد کاهش ارزش ریالی سالیانه در کشور نباشیم.

رییس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار از ۴ هزار به ۷ هزار تومان در دهه ۹۰ ارزش پول ملی را کاهش داده است، افزود: باید با ایجاد کمیته سیاست گذاری در خصوص اقتصاد کشور بیشتر کار شود.

بنا مولایی در بخشی دیگری از سخنانش با یادآوری بخشنامه صادر شده از سوی وزارت خارجه درزمینه بازار سوریه، گفت: با توجه به توانمندی خوبی که در استان البرز برای صادرات کالا و خدمات مهندسی وجود دارد این استان می تواند بازارسوریه را به خصوص در بخش ساختمانی به دست بگیرد.

وی در پایان گفت: بازار سوریه به دست کشور ترکیه افتاده است در حالی که البرز در بخش ساختمانی و تولید کالا این توانمندی را دارد تا در بازار سوریه موفقیت هایی را کسب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.