ابوالفضل حسن بیگی اظهار داشت: اینکه ترامپ اعلام می‌کند جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌ها کشوری ضعیف است بلوفی بیش نیست و نمی‌تواند از طریق نشان دادن نمایش قدرت خود در مذاکره با کره شمالی، جنگ روانی ایجاد کرده و تجربه خود با این کشور را نسبت به ایران اجرایی کند.

اروپایی‌ها در حال وقت کشی هستند/ آمریکا بداند تجربه مذاکره با کره شمالی درباره ایران قابل اجرا نیست

قدس آنلاین / مینا افرازه: ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین در واکنش به طرح موضوع مذاکره مجدد با آمریکا برای توافق جدید از سوی برخی از جریان‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب، و قرار گرفتن در مسیری که کره شمالی وارد آن شده، اظهار داشت: مقایسه‌ای که بین ایران و کره شمالی صورت می‌گیرد، مقایسه درستی نیست زیرا کره شمالی کشوری کوچک با منابع کم و جمعیت فقیر است و از بعد ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک هیچ جایگاهی در دنیا ندارد. بنابراین نباید و نمی‌توان ایران را از طریق مقایسه با این کشور وادار به مذاکره جدید و پذیرش شروط غربی‌ها کرد. کسانی که مرعوب تهدیدهای آمریکا شده و از دولت می‌خواهند بار دیگر با آمریکا وارد مذاکره شوند و شرایط آنرا بپذیرند تحلیل کاملاً غلطی دارند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی  افزود: ما یک بار با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم و این مذاکرات منتهی به یک توافق بین‌المللی شد که از حمایت سازمان ملل و شورای امنیت برخوردار بود اما دولت آمریکا به تعهد خود پایبند نبود و آنرا نقض کرد. با این شرایط چرا باید یک بار دیگر با آنها مذاکره کنیم؟

حسن بیگی خاطرنشان کرد: کره شمالی به دلیل وجود دو بلوک شرق و غرب در گذشته مورد حمایت شوروی سابق و چین  بود. پس از آن آمریکایی‌ها علاقمند بودند کره شمالی موجودیت داشته باشد تا بتوانند از طریق تهدید جلوه دادن آن حضور خود را در کره جنوبی و ژاپن مشروع جلوه بدهند.  به همین دلیل مردم کره جنوبی و ژاپن همواره از ترس قدرت هسته‌ای کره شمالی علاقمند به حضور آمریکایی‌ها در منطقه بودند. با تمام تفاسیر، شرایط نظامی در دنیا متغیر شده است و روسیه و چین چندان هم بدشان نمی‌آید که حضور آمریکایی‌ها در منطقه کم شود و با از بین رفتن تهدید هسته‌ای کره شمالی حضور آمریکا نیز در منطقه غیر مشروع می‌شود، گرچه آمریکایی‌ها همواره تمایل دارند که با کره شمالی صحبت کنند و کره را همیشه تهدیدی برای کره جنوبی و ژاپن نگه دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از منظر ژئوپلیتیک یکی از مناطق ویژه دنیاست، نیروی جوان و نخبه کشورمان  جزو مؤلفه‌های قدرت ما هستند. ایران یکی از بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را دارد، همچنین امروزه تولیدات کشاورزی کشورمان به حدود ۱۱۵ میلیون تن رسیده است. علاوه بر این ایران یک کشور در حال توسعه با منابع عظیم، بنیه اقتصادی خوب و صاحب فناوری است، بنابراین آمریکا به خوبی می‌داند که اگر فشارهای خود به ایران را افزایش دهد و تنگه هرمز بسته شود اروپایی‌ها باید نفت را بشکه ای ۳۰۰ دلار بخرند و اگر قرار باشد آمریکا با ایران دست و پنجه نرم کند چنین وضعیتی تبدیل به یک جنگ تمام عیار خواهد شد.

حسن بیگی افزود: اینکه ترامپ اعلام می‌کند جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌ها کشوری ضعیف است بلوفی بیش نیست و نمی‌تواند از طریق نشان دادن نمایش قدرت خود در مذاکره با کره شمالی، جنگ روانی ایجاد کرده و تجربه خود با این کشور را نسبت به ایران اجرایی کند. دنیایی که به دنبال انرژی است می‌داند که به دنبال هر جنگی که با ایران رخ دهد قیمت انرژی در دنیا سرسام آور افزایش می‌یابد، بنابراین اروپایی‌ها همواره تلاش می‌کنند آمریکا در تقابل با ایران  قرار نگیرد.

وی بیان کرد: اروپایی‌ها نسبت به خطرات خروج طرفین از برجام به خوبی آگاهند به همین دلیل به دنبال رایزنی‌های خود و خرید زمان هستند اما طبیعتاً درحالیکه مسیر مذاکره جزو وظایف ذاتی وزارت خارجه است اما باید با ارزیابی تمام شرایط موجود و درنظر گرفتن منافع و مصالح کشور با اروپایی‌ها مذاکره کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.