قدس انلاین : دهیار روستای تپه سلام بخش رضویه شهرستان مشهد گفت: مذهبی بودن روستای تپه سلام عاملی است که باعث شده این روستا از سایر روستاها متمایز شود.

تپه سلام ، روستایی به قدمت زیارت امام مهربانی‌ها
 
مصطفی غفوری راد ، با بیان این مطلب اظهار کرد: از هشت تپه سلامی که در اطراف مشهد وجود داشته، تنها این تپه سلام باقی مانده که دارای معابد بزرگ است و همچنین موفق شده‌ایم که آن را به ثبت میراث فرهنگی برسانیم. در زمان‌های گذشته کاروان‌هایی که از این روستا عبور می‌کردند و قصد سفر به حرم امام رضا(ع) را داشتند، در این نقطه عرض ارادتی به این امام داشتند.
وی ادامه داد: رسم جالبی که در آن زمان داشتند این بود که هدیه‌ای را هم تقدیم کاروان می‌کردند که در واقع آن را به عنوان رسم گنبد نماد می‌گذاشتند. این کار قدمت بسیاری دارد و شعاری را هم با عنوان«تپه سلام به قدمت زیارت امام مهربانی‌ها» انتخاب کردبم.
دهیار روستای تپه سلام بخش رضویه شهرستان مشهد خاطرنشان کرد: در دهه آخر صفر اسکان 30 هزار زائر پیاده را داریم که به صوت شبانه روزی کاروان‌های متعددی از این منطقه عبور می‌کنند، برپایی بیش از 11 و15 ایستگاه صلواتی، استفاده از خدمات تیم‌های هلال احمر و تیم‌های پزشکی که بحث خدمات به زائران پیاده را انجام می‌دهند، از جمله اقداماتی است که در این روستا به انجام می‌رسد.
غفوری‌راد افزود: در واقع طبق آمار سرشماری سال 95 این روستا تعداد 5666 نفر جمعیت را دارا است، البته آمار مرکز بهداشت نشان می‌دهد که این جمعبت نزدیک به 7300 نفر هستند و علت اختلاف این موضوع را می‌توان به بحث مهاجرت افغان‌ها اشاره کرد که به این روستا آمده‌اند و جمعیت بسیار بالایی را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه ما در منطقه‌ای قرار داریم که در حال ساخت و ساز است، عنوان کرد: از طرفی هم از قسمت جنوبی این روستا عبور می‌کند و کمربند سبز هم در، ورودی تپه سلام قرار دارد و از طرف دیگر هم تپه سلام یک ناحیه صرفا صنعتی است چرا که در این روستا 150 واحد سنگ وجود دارد، وجود موسسه گوشت مشهد که 80 درصد گوشت مشهد در این منطقه تامین می‌شود از دیگر مواردی است که بیش از پیش به اهمیت این منطقه می‌افزاید.
دهیار روستای تپه سلام بخش رضویه شهرستان مشهد اضافه کرد: همچنین کارگاه‌هایی مانند ایزوگام، شرکت موزاییک سازان، 11 کارخانه آرد نیز در این منطقه  وجود دارد و باید گفت عاملی که باعث جمعیت بالا این روستا شده است وجود این صنایع است.
وی با بیان اینکه روستای تپه سلام منطقه صنعتی است که در سال 47 هم دارای مجتمع دامداری بوده است و در حال حاضر هم دامداری بزرگی در روستا وجود دارد، عنوان کرد: در این روستا به لحاظ بهداشت محیط  دچار ضعف‌هایی هستیم.
وی اظهار کرد: مشکلی که در ابتدای ورودم به این روستا داشتم این بود که در زمستان‌ها با توجه به بارندگی‌هایی که وجود داشت مردم به لحاظ بهداشتی و رفت و آمد دچار مشکل بودند تا حدی که  آسفالت برای اهالی این روستا آرزو شده بود. این در حالی است که نزدیک به 60 هزار متر مربع در این روستا آسفالت سازی شده است که در نوع خود بسیار بی‌نظیر بود. همچنین در سال 95 یکی از عوامل موفقیت ما در این روستا بهسازی معابر است.
دهیار روستای تپه سلام بخش رضویه شهرستان مشهد با اشاره به برنامه‌های که در این روستا بنا است دنبال شود، خاطرنشان کرد: تپه تاریخی که در این روستا وجود دارد باید احیا شود و در این خصوص در سرفصل‌های  سال 97 نوشته شد و بودجه‌ای هم به این موضوع اختصاص یافته است.
روستای تپه سلام از توابع بخش رضویه در فاصله 12 کیلومتری مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.