نمایشگاه پاییزه در حالی قرار است بیستم تا بیست و ششم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد با عرضه اقلام اساسی مانند موادغذایی، کیف و کفش، نوشت افزار و پوشاک برگزار شود که همچون سال‌های گذشته، مخالفانی دارد.

برگزاری نمایشگاه پاییزه؛ تیر خلاص بر بازار نیمه جان

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد از جمله مخالفان برپایی نمایشگاه پاییزه است.

وی در گفتوگو با خبرنگار ما درخصوص دلیل مخالفت با برگزاری نمایشگاه پاییزه اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود و سنگینی و کسادی حاکم بر بازار و نیز با توجه به وفور واحدهای فروش پوشاک در سطح شهر با برگزاری هرگونه نمایشگاه مخالف هستیم و آن را برای این صنف مصداق ضرر می‌دانیم. در حالی که بازار با رکود رو به روست برپایی نمایشگاه سبب می‌شود بخشی از خریداران جذب این نمایشگاه شوند و این یعنی از تعداد خریداران بازار کم می‌شود؛ ضمن اینکه تنها تعداد معدودی می‌توانند در نمایشگاه دارای غرفه باشند.

جواد مفیدی نجاربا بیان اینکه هم اکنون در سطح شهر ۸۵۰۰ واحد فروش پوشاک دارای مجوز از اتحادیه دایر و فعال است، اضافه کرد: فعالیت ۲۰۰۰ واحد دیگر نیز در دست اقدام و انجام و طی مراحل قانونی است.

*مخالف برپایی نمایشگاه پاییزه

وی با بیان اینکه نامه برگزاری نمایشگاه پاییزه از سوی اتاق اصناف به تازگی به دست اتحادیه رسیده است، گفت: به طور حتم مخالفت صنف اتحادیه فروشندگان را نسبت به برگزاری نمایشگاه پاییزه به صورت مکتوب به اتاق اصناف مشهد اعلام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: دسترسی آسان و ارزان‌تر مردم به نیازها در حوزه پوشاک را در آستانه مهرماه می‌توان با اقدام هایی مانند فروش فوق العاده در واحدهای صنفی دنبال کرد. هرچند عنوان می‌شود نمایشگاه درراستای حمایت از مصرف کننده برپا می‌شود، اما باید گفت در عمل هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد چراکه اجناسی که ارزان عرضه می‌شود به همان نسبت از کیفیت پایینتری برخوردارند.

وی با تأکید بر اینکه پاسخ ما برای برگزاری نمایشگاه بهاره به طور حتم منفی است، گفت: با این حال اگر برگزاری این نمایشگاه به عنوان یک دستورعمل دولتی باید انجام شود، معتقدیم باید به طور حتم تحت نظراتاق اصناف برگزار شود.

*تمایل استانداری برای برپایی نمایشگاه

وی ادامه داد: استانداری بیشتر دنبال برگزاری نمایشگاه است با این توجیه که برپایی نمایشگاه مصوب دولتی است و باید سالی دوبار در بهار و پاییز برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه عموما، برگزاری نمایشگاه پاییزه نسبت به بهاره ضعیف است، تصریح کرد: تنها عایدی واحدهای شرکت کننده در نمایشگاه پاییزه این است که نقدینگی به دست واحدهای شرکت کننده می‌رسد؛ وگرنه سود خالص آنچنانی ندارند و این وضعیت هرساله وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازار پوشاک بسیار سنگین و راکد است، دلیل آن را دسترسی سخت‌تر واحدهای تولید پوشاک به مواد اولیه مورد نیاز دانست و گفت: موضوع دیگر اینکه واحدهای فروش و تولید پوشاک باید خریدهای خود را به صورت نقد انجام دهند در حالیک ه تا قبل از این خرید به صورت چکی و مدت دار انجام می‌شد. این دو موضوع سبب شده است به دلیل سخت شدن تولید، دپوی جنس تولید شده همچون گذشته وجود نداشته باشد.

*حذف خود به خود تخفیف‌ها

مسئول اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد درباره نوسانات قیمتی درحوزه پوشاک مشهد طی ماه‌های اخیر گفت: تغییرات قیمتی در این بخش نسبت به تغییرات در بخش‌های دیگر مانند لوازم خانگی چندان نبوده است و آنچه عرضه می‌شود از موجودی قبل است که البته با نوسانات قیمتی رو به رو شده است. با این حال تولید جدید که برای فروش عرضه شود، گاه تا دوبرابر افزایش قیمت خواهد داشت چراکه هزینه‌های تولید مانند قیمت پارچه، نخ و خرج کار افزایش زیادی داشته است.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت‌ها، بحث تخفیف‌ها خود به خود در حال حذف شدن است؛ ضمن اینکه مجوز تخفیف بیش از ۳۰ درصد صادر نمی‌شود.

*۳۰۰ مجتمع تجاری

وی درباره اشباع شدن مشهد از واحدهای فروش پوشاک خاطرنشان کرد: به طور حتم وجود بیش از ۱۰ هزار واحد فروش پوشاک به منزله اشباع شدن شهر مشهد از وجود واحدهای فروش پوشاک است. طی سال‌های گذشته، مجوزهای زیادی از سوی شهرداری برای ایجاد و ساخت مجتمع‌های تجاری صادر شده است به طوری که بیش از ۳۰۰ مجتمع تجاری در این شهر وجود دارد و اکثر مجتمع و پاساژها با واحد خالی روبهرو هستند.

*مخالفت صنف نوشتافزار با برپایی نمایشگاه

مسئول اتحادیه کتاب و نوشتافزار مشهد نیز از دیگر مخالفان برپایی نمایشگاه پاییزه است.

رستگار مقدم در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشت: صنف کتاب و نوشتافزار مشهد همیشه با برپایی نمایشگاه به این شکل که چند سالی است برگزار می‌شود و در آن فروش انجام می‌شود، مخالف است.

وی با اشاره به دریافت درخواست اتاق اصناف برای شرکت در نمایشگاه پاییزه افزود: صنف کتاب و نوشتافزار موافق برپایی نمایشگاه نیست، اما اگر سیاست دولت مبنی بر برگزاری این نمایشگاه است، واحدهای فروش نوشت افزار متقاضی می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند.

*۱۰۰۰ واحد در مقابل ۴۰۰ واحد مورد نیاز

وی با بیان اینکه هنوز سهمیه و تعداد غرفههایی که به نوشت افزار اختصاص خواهد یافت، مشخص و تعیین نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ واحد فروش نوشتافزار در مشهد دایر و فعال است در حالی که نیاز واقعی مشهد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد است. بنابراین با توجه به وفور واحد فروش نوشتافزار و اینکه درطول سال این واحدها به دلیل رکود و کسادی بازار منتظر بازگشایی مدارس و فروش نوشتافزار مورد نیاز دانش آموزان هستند تا بخشی از این کسادی را جبران کنند، این صنف مخالف برپایی نمایشگاه پاییزه هستند.

وی ادامه داد: با این حال بااینکه فی نفسه مخالف برپایی نمایشگاه پاییزه هستیم، اما به عنوان تصمیم دولتی از آن تبعیت می‌کنیم. ضمن اینکه باید توجه داشت در سال‌های گذشته، مخالفت خود را بارها نسبت به برگزاری نمایشگاه اعلام کرده‌ایم که البته تأثیری نداشته است.

وی درباره درصد افزایش قیمت نوشت افزار در سال جاری خاطرنشان کرد: گرچه هنوز میزان و درصد افزایش مشخص نشده است، اما امید است این افزایش بیش از ۲۰ درصد نباشد.

*کم شدن نوشتافزار چینی در بازار

وی درباره میزان حضور نوشتافزار چینی در بازار مشهد تصریح کرد: حضور نوشت افزار چینی در حال حاضر نسبت به گذشته بمراتب کمتر و حضورنوشت افزار تولید داخل بیشتر شده است. نوشتافزار خارجی موجود در بازار مربوط به تولیدات کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا واندونزی است که البته اجناس فانتزی است که قشر خاصی خریدار آن هستند و اکثریت مردم خریدار تولیدات ایرانی که از تنوع و کیفیت خوبی برخودار است، هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.