نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: سیدالشهدا(ع) در قیام خود دو نوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را دنبال می‌کرد که مورد اول آن درباره مردمی بود که حاضر به پذیرش ظلم شده بودند.

اولین امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر سیدالشهدا در قیام خود مربوط به مردم بود
به گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در گردهمایی فعالان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی با اشاره به حدیث (و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر) از امام حسین(ع) گفت: اصول سیاست‌گذاری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در فرمایش حضرت مشخص است و در کلام حضرت کاملا مرزهای نهایی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هویدا می‌شود و فراگیری و نیز عمومیت موضوعاتی در خط منکر مشخص می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه اولین نکته قابل تامل در فرمایش حضرت این است که باید به طلب اصلاح بود و موظف به طلب اصلاح هستیم و نه خود اصلاح، افزود: کلمه انما در این فرمایش سیدالشهدا(ع) علت و انگیزه اصلی قیام عاشورا را مشخص می‌کند که اساس قیام عاشورا و فلسفه نهضت سیدالشهدا(ع) طلب اصلاح در امت بوده است.

وی با بیان اینکه طلب اصلاح به معنای خود اصلاح نیست، تأکید کرد: طلب اصلاح اقدام برای اصلاح است گاهی این اقدام ممکن است موثر واقع شود و اصلاح هم محقق شود، گاهی از اوقات این طلب و این اقدام موثر واقع نمی‌شود.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: حضرت در اینجا حوزه وظیفه ما را مشخص می‌کند که ما موظف به اصلاح جامعه نیستیم ما تنها موظف به طلب اصلاح جامعه هستیم و اگر ما موظف به اصلاح جامعه بودیم طبیعی است که هر عمل و حرکتی که می‌خواستیم انجام دهیم باید یقین کنیم که حتما به اصلاح منجر خواهد شد و اگر در یک حرکتی ما شک داشتیم که به اصلاح جامعه منجر می‌شود یا نمی‌شود در انجام آن عمل و حرکت ما وظیفه‌مند نیستیم.

امام جمعه مشهد ضمن تاکید بر اینکه حوزه وظیفه ما اصلاح جامعه نیست و ما وظیفه طلب اصلاح جامعه را داریم تشریح کرد: ما وظیفه داریم که هر حرکت مصلحانه را انجام دهیم، حال می‌خواهد به نتیجه برسد یا به نتیجه نرسد، ما مامور به نتیجه نیستیم ما موظف به اصل طلب اصلاح هستیم و باید خواهان اصلاح باشیم و به سوی آن حرکت کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: اگر ما مامور به اصلاح بودیم حرکت‌ها و نهصت‌هایی  راکه باید انجام بدهیم، انجام نمی‌دادیم چون ما یقین نداشتیم به اصلاح منجر می‌شود، اما اکنون موظفیم خواهان اصلاح باشیم و به سوی این مساله حرکت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: نکته دیگر در کلام مولا این است که تحقق اصلاح جامعه فقط در یک جهت امکان‌پذیر است و ان هم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.

وی با بیان اینکه اصلاح در جامعه منهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر امکان‌پذیر نیست، افزود: اگر کسی مدعی اصلاح جامعه شد و منکرات شرعی را نهی نکرد، در ادعای اصلاح دروغ می‌گوید و قصد اصلاح ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی به نکته دیگری در فرمایش امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: اشخاص زیادی خودشان را به عنوان مصلح معرفی می‌کنند، خداوند در قرآن به این افراد اشاره می‌کند و می‌فرماید افرادی که ادعا می‌کنندمصلح جامعه هستند، مفسدند و خودشان نمی‌دانند چرا که منکر را در جامعه می‌بینند و مردم را از آن نهی نمی‌کنند.

امام جمعه مشهد افزود: سیدالشهدا(ع) در این کلامشان اصلاح‌گر را معرفی می‌کند و می‌فرماید که اصلاح، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است و غیر از آن اصلاح‌گری وجود ندارد و هر ادعای اصلاح‌گری منهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ادعای دروغی است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به فرمایش امام حسین(ع) گفت: حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تنها نهی محرمات نیست بلکه در مرحله اول در حوزه اصول اعتقادی اصول زندگی و اصول اجتماعی است.

وی ضمن اشاره به واقعه کربلا گفت: قیام و نهضت امام حسین(ع) در مرحله اول مقابله با ظلم ظالم و مقابله با جریان حاکم فاسد است و این مصداق کامل نهی‌ازمنکر است یعنی اگر شما در جریان هر فسادی چه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا عقیدتی در هر قسمتی قرار گرفتید، اقتضا می‌کند با این فساد جریان حاکم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنید.

وی افزود: قیام سید الشهدا(ع) قیام مسلحانه نبود بلکه قیام برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود چون اگر حضرت بنا قیام مسلحانه داشتند نخبگان سیاسی را که به سراغ حضرت می‌آمدند تا حضرت را کمک کنند، قبول می‌کردند یا جریان‌های قدرتمند نظامی را که برای کمک سراغ حضرت می‌آمدند، می‌پذیرفتند.

امام جمعه مشهد گفت: دو نوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر امام حسین(ع) در قیام عاشورا داشتند یکی درباره مردم بود چون یک جریان فاسق و فاسد بر مردم مسلط شده بود و عامل اصلی این تسلط هم خود مردم بودند. 

وی با بیان اینکه مردم زمینه پذیرش و تسلط چنین ظلمی را بر خود داشتند، افزود: اولین امربه‌معروف، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مردم بود که این مردم بدانند تن به ظلم نباید بدهند و مردم بدانند در مقابل ظلم ظالم و تجاوز ستمگر قیام کنند و این امر حتی به قیمت جانشان باید تحقق پذیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر هم مربوط به جریان حاکم بود که او را از ظلم و ستم بازدارد. 

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.